  • 1. Data: 2011-11-13 14:06:10
    Temat: Obrotomierz z interface
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Drążę sobie temat laboratoryjnego pomiaru obrotów z jakimś interface. I
    widzę że łatwo nie jest. Albo szybko, albo dokładnie. Jeśli obrotomierz
    ma wyjście typu częstotliwość, pomiar jest ślamazarny ( 1/sekundę,
    szybciej nie mam czym ) i giną mi szczegóły przebiegu. Jeśli wyjście
    jest analogowe, to przelicznik U/n zależy od przedziału obrotów, a na
    dolnych krańcach błędy rzędu 5%. Widzę, że obrotomierze wbudowane w
    różne maszyny laboratoryjne mają sprawę rozwiązaną tak, że na obrót
    przypada 8, 16, 60, 320 i więcej impulsów. Przy ręcznym obrotomierzu,
    wykorzystywanym dorywczo do pomiaru różnych i różniastych procesów
    najczęściej jest 1 impuls na obrót, ale może trzeba kombinować ze
    zwiększeniem ? Narysować tarczę impulsową prosto, gorzej z wyrzeźbieniem
    w metalu. Jakieś sugestie ? Niby są przenośne obrotomierze z RS232/USB,
    ale nie wiem jak często toto próbkuje.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2011-11-13 14:27:10
    Temat: Re: Obrotomierz z interface
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 13/11/2011 14:06, PeJot wrote:
    > Narysować tarczę impulsową prosto, gorzej z wyrzeźbieniem
    > w metalu. Jakieś sugestie ?

    Musi byc metalowa? Sprytnie narysowany wzorek + dziurki
    w FR4 nie starczy?

    --
    Jerry1111

  • 3. Data: 2011-11-13 15:04:19
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-11-13 15:27, Jerry1111 pisze:

    > Musi byc metalowa?

    Przy > 20 kRPM wypadało by :)

    > Sprytnie narysowany wzorek + dziurki
    > w FR4 nie starczy?

    Może i by starczył. Trzeba by narobić tego z kilkaset szt. w warunkach
    fabrycznych. Jakiś pomysł jest.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2011-11-13 15:24:12
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 13 Nov 2011 15:06:10 +0100, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    Nalepka z kodem Greya? Graya? i odczyt optyczny.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 5. Data: 2011-11-13 15:38:49
    Od: grg12 <g...@c...at>

    W dniu 2011-11-13 16:04, PeJot pisze:

    > Przy > 20 kRPM wypadało by :)

    > Może i by starczył. Trzeba by narobić tego z kilkaset szt. w warunkach
    > fabrycznych. Jakiś pomysł jest.

    Gotowe kółko zębate oś i transoptor szczelinowy, metalowe kółko zębate i
    czujnik pojemnościowy lub indukcyjny, zostawić pojedynczy impuls i
    zamiast częstotliwości mierzyć okres (przy 20kRPM wychodzi 3ms - bez
    trudu wyrzeźbisz na jakimś atmelku coś co zmierzy to z dokładnością do 1us)

  • 6. Data: 2011-11-13 16:35:39
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-11-13 16:38, grg12 pisze:

> [...]
    > zamiast częstotliwości mierzyć okres (przy 20kRPM wychodzi 3ms - bez
    > trudu wyrzeźbisz na jakimś atmelku coś co zmierzy to z dokładnością do 1us)

    ISO9001 nie kocha przyrządów hand-made :| Poszukiwane gotowe rozwiązania.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2011-11-13 17:50:59
    Od: "Artur Miller" <b...@m...com>

    http://enkodery.pl/

    @

  • 8. Data: 2011-11-13 19:13:06
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-11-13 18:50, Artur Miller pisze:

    > http://enkodery.pl/

    To się nadaje do wbudowania w dużą maszynę, a nie do pomiarów przyrządem
    zwykle trzymanym w ręce. Ale tak zastanawiam się żeby całego zespołu
    optycznego nie wydłubać z tego przyrządu, albo zastąpić swoim, tanim,
    małym i łatwym do wszczepienia w mierzony obiekt.

    W ogóle co może liczyć obroty w czymś takim:

    http://www.onosokki.co.jp/English/hp_e/products/keis
    oku/revo/ht5000.html

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2011-11-14 09:42:44
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > impulsową prosto, gorzej z wyrzeźbieniem w metalu. Jakieś sugestie ? Niby
    > są przenośne obrotomierze z RS232/USB, ale nie wiem jak często toto

    Na temacie się nie znam.
    Wydaje mi się, że jeden impuls na obrót i przeliczenie 1/T powinno dać
    wystarczająco często wynik, chyba, że masz na myśli bardzo wolne obroty.
    P.G.

  • 10. Data: 2011-11-14 10:04:04
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-11-14 10:42, Piotr Gałka pisze:

    > Wydaje mi się, że jeden impuls na obrót i przeliczenie 1/T powinno dać
    > wystarczająco często wynik, chyba, że masz na myśli bardzo wolne obroty.

    Liczenie okresu było by wygodne przy średnich obrotach ( ok. 100 1/min
    ), ale kłopoty zaczynają się >10E3 1/min ).

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem