  • 11. Data: 2021-10-23 19:30:51
    Temat: Re: OT patelnie nierdzewne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > i bardzo ładnie rozpuszcza aluminium...

    Zapamiętałem, że chodziło o patelnie nierdzewną. Aluminium niby też
    nie rdzewieje, ale ponieważ ja wcześniej czyściłem w ten sposób patelnię
    ze stali nierdzewnej, tak sobie zwizualizowałem problem wątkotwórcy.

    To "ładne" rozpuszczanie aluminium chyba i tak jest mniejsze od ścierania
    papierem ściernym, więc w przypadku naczyń aluminiowych też ta soda nie
    jest całkiem bez sensu.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2021-10-23 19:44:10
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    >
    > To "ładne" rozpuszczanie aluminium chyba i tak jest mniejsze od ścierania
    > papierem ściernym, więc w przypadku naczyń aluminiowych też ta soda nie

    Większość patelni, które widziałem, były z aluminium. Nawet stalowe mają
    zwykle aluminiowe spody, aby rozprowadzały ciepło po całej powierzchni
    (stal nierdzewna źle przewodzi ciepło).
    NaOH, nawet rozcieńczony, rozpuszcza aluminium. Wrzuć coś aluminiowego
    do wywoływacza do fororezystu a zobaczysz mgiełkę pęcherzyków wodoru.
    Mocniejsze roztwory wodorotlenku sodu całkiem szybko rozpuszczają (no
    dobrze, roztwarzają) aluminium. Raczej użyłbym Na2CO3, to jest bezpieczne.

    P.P.

  • 13. Data: 2021-10-23 20:12:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > Większość patelni, które widziałem, były z aluminium. Nawet stalowe mają
    > zwykle aluminiowe spody, aby rozprowadzały ciepło po całej powierzchni

    To ta moja należy do mniejszości -- nawet jeśli w dnie jest gdzieś warstwa
    aluminium, to ukrytą, bo na zewnątrz widać tylko stal. Mam też kilka
    aluminiowych patelni z powłoką ceramiczną. Te dla odmiany mają w spód
    wprasowaną od dołu wkładkę stalową. Czyli jakby odwrotnie.

> [...]
    > do wywoływacza do fororezystu a zobaczysz mgiełkę pęcherzyków wodoru.
    > Mocniejsze roztwory wodorotlenku sodu całkiem szybko rozpuszczają (no

    Nie twierdzę, że nie rozpuszcza, założyłem tylko hipotetycznie, że nie
    jest to wielki problem dla kogoś, kto chce to aluminium trzeć tarczą
    ścierną.

    > Raczej użyłbym Na2CO3, to jest bezpieczne.

    Ale czy też tak ładnie zmydla?

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2021-10-23 22:44:31
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Do indukcji.
    Najlepsze przedindukcyjne naczynia miały wkład miedziany.

    -----

  • 15. Data: 2021-10-24 05:20:15
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 23 października 2021 o 08:19:43 UTC-5 Rutkowski, Jacek napisał(a):

    > Na moje oko powstaje powłoka jak z oksydacji, nie wrażliwa na żadną
    > chemię. Kret tego nie rusza, CIF i podobne środki do odtłuszczania
    > też niewiele dają.

    Bo zle robisz. Na zimno kret tylko udaje ze cos robi. Zeby dzialalo trzeba kupic
    "oven cleaner" czyli plyn do czysczenia piekarnikow.
    tylko dobry, sporo z aktualnych jest jakims ekologicznym gownem. Ten co mam to lug
    sodowy z jakims detergentem.
    Grzejesz patelnie na palniku, tak zeby miala te 100-130 stopni. zabierasz z nad
    palnika do zlewu ale tak zeby sie patelnia szybko nie wychlodzila. Fukasz srodkiem.
    Czekasz.
    NIE WDYCHASZ OPAROW!
    Plukasz i ewentialnie pomagasz wta stalowa.
    Powtarzasz.
    Dziala na patelniach stalowych i zeliwnych. te aluminiowe maja tendencje do
    matowienia i wyzerania ale jak maja dno cale zalepione tluszczem to lug nie zre ich
    bo sa chronione tym tlustym kitem.

    > Dlatego chcę to mechanicznie zedrzeć tylko
    > obawiałem się czy stal nie jest lakierowana bo logo IKEA wygląda

    Nie masz sznas mechanicznie zrobic tak aby zedrzec ten kit a nie zedrzec plastikowej
    powloki.

    > jakby było czymś pokryte ale może to sitodruk jakąś farbą tylko.
    > Skoro nie ma powłoki to sobie poradzę tarczą do usuwania rdzy lub
    > tarczą z 600 papierem a potem pastą polerską.

    powodzenia ale obstawiam ze ci sie tarcza/papier zaklei tym kitem i tyle bedzie z
    zabawy.

    Poszukaj dobrego srodka do piekarnikow. I poprobuj na innych naczyniach co ci nie
    zal. Tylko pamietaj: Na goraco ale nie wdychaj oparow.

  • 16. Data: 2021-10-24 15:09:28
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [.]
    > Nie twierdzę, że nie rozpuszcza, założyłem tylko hipotetycznie, że nie
    > jest to wielki problem dla kogoś, kto chce to aluminium trzeć tarczą
    > ścierną.

    Nie sposób się nie zgodzić ;-)

    > Ale czy też tak ładnie zmydla?

    Niestety nie :-(

    P.P.

  • 17. Data: 2021-10-24 16:02:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie sposób się nie zgodzić ;-)

    > Niestety nie :-(

    Tymczasem to jest kluczowe. Reakcja zmydlania zdaje się być całkiem
    zapomniana. Za czasów zatęchłej komuny remontowałem stary dom, wtedy
    w sklepach nie było nic. Jakiś dobrze ogarnięty rzemieślnik rzucił
    na rynek preparat o pięknej nazwie "Mordofix". To był kisiel z mąki
    ziemniaczanej ugotowany z wodorotlenkiem sodowym. Smarowałem tym
    stolarkę pokrytą wieloma warstwami przedwojennej farby olejnej.
    Schodziło to potem pod szpachelką.

    Jakiś rok temu wymieniałem kuchenkę gazową. Podłączoną rurą na sztywno,
    więc przez lata nie była odsuwana. Trudno opisać, jak wyglądały kafelki
    za nią. Żadna współczesna chemia ze sklepu nie dała rady zaschniętej
    mazi. A mordofiksu dostać nie idzie. Nagotowałem kisielu cytrynowego,
    bo mąka ziemniaczana akurat z kuchni wyszła, dodałem do tego kreta.
    Pięknie się wszystko zmydliło. Patelnie i inne drobiazgi moczę po prostu
    w misce z roztworem, dodatek krochmalu jest po to, by nie spływało
    z pionowych powierzchni i długo trzymało.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2021-10-24 16:38:11
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 24.10.2021 o 15:09, Paweł Pawłowicz pisze:
    > W dniu 23.10.2021 o 20:12, Jarosław Sokołowski pisze:
    > [.]
    >
    > Nie sposób się nie zgodzić ;-)

    > Niestety nie :-(

    Moja patelnia wygląda na nierdzewną bez dodatku aluminium.
    Od kilku dni się przybierałem do usunięcia tej powłoki
    przypalonego tłuszczu ale dzisiaj wieczorem jak wrócę do
    domu przetestuję tą moją tarczę i podzielę się wnioskami.
    Chemii nie będę kupował bo nie wiem co dokładnie miało by być
    a różnych specyfików do tłuszczu żona nakupiła zapas na 10 lat
    jak nie więcej bo żaden nie działał jak należy...

    --
    pzdr, j.r.

  • 19. Data: 2021-10-24 17:33:28
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > ziemniaczanej ugotowany z wodorotlenkiem sodowym. Smarowałem tym
    > stolarkę pokrytą wieloma warstwami przedwojennej farby olejnej.

    Na podobnej zasadzie działał Scansol, zawierał dodatkowo chlorek
    metylenu. Trochę śmierdziało, ale działało genialnie. Teraz jest Scansol
    Green, w zielonych puszkach (ten nie-eko był w pomarańczowych). No cóż,
    vivat Greta...

    P.P.

  • 20. Data: 2021-10-24 18:44:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > metylenu. Trochę śmierdziało, ale działało genialnie. Teraz jest
    > Scansol Green, w zielonych puszkach (ten nie-eko był w pomarańczowych).

    Nie znałem. Wrzuciłem w gugla. Dowiedziałem się, że robi to "najstarszy
    producent usuwaczy do starych farb i lakierów w Polsce". Chyba nieprawda,
    bo ten mordofix musiał być wcześniej. Nie dowiedziałem się natomiast,
    dlaczego to kosztuje kilkadziesiąt złotych za litr. Wyprodukowanie
    kisielu o smaku kaustycznym powinno zamknąć się w kilku złotych.
    Wodorotlenek sodu nie ma chyba własności gretofobowych, więc tym
    bardziej można polecić w miejsce chlorku metylenu.

    Google kojarzy *znaczenie* słowa "mordofix" -- proponuje zupełnie inne
    praparaty do usuwania lakierów. Dalej idą linki do Usenetu (bo już
    kiedyś o tym pisałem) oraz PDF do publikacji naukowej dotyczącej
    konserwacji zabytków z 1964 roku, gdzie opisano ługowanie mordofiksem
    olejnych złoceń kościoła św. Tomasza w Lipsku.

    --
    Jarek