    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: OT patelnie nierdzewne
    Date: Sun, 24 Oct 2021 16:02:35 +0200

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Nie sposób się nie zgodzić ;-)

    > Niestety nie :-(

    Tymczasem to jest kluczowe. Reakcja zmydlania zdaje się być całkiem
    zapomniana. Za czasów zatęchłej komuny remontowałem stary dom, wtedy
    w sklepach nie było nic. Jakiś dobrze ogarnięty rzemieślnik rzucił
    na rynek preparat o pięknej nazwie "Mordofix". To był kisiel z mąki
    ziemniaczanej ugotowany z wodorotlenkiem sodowym. Smarowałem tym
    stolarkę pokrytą wieloma warstwami przedwojennej farby olejnej.
    Schodziło to potem pod szpachelką.

    Jakiś rok temu wymieniałem kuchenkę gazową. Podłączoną rurą na sztywno,
    więc przez lata nie była odsuwana. Trudno opisać, jak wyglądały kafelki
    za nią. Żadna współczesna chemia ze sklepu nie dała rady zaschniętej
    mazi. A mordofiksu dostać nie idzie. Nagotowałem kisielu cytrynowego,
    bo mąka ziemniaczana akurat z kuchni wyszła, dodałem do tego kreta.
    Pięknie się wszystko zmydliło. Patelnie i inne drobiazgi moczę po prostu
    w misce z roztworem, dodatek krochmalu jest po to, by nie spływało
    z pionowych powierzchni i długo trzymało.

    --
    Jarek