  • 31. Data: 2010-09-12 12:25:41
    Temat: Re: [OT] Czy jest patent na bezbolesne pozbycie sie RAID 0?
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:2010090117221800@grush.one.pl...

> [...]
    > podczas ładowania kolejnych poziomów skomplikowanej graficz-
    > nie gry korzystającej z dużych tekstur. Ale nie będzie żad-
    > nego przyspieszenia przy oglądaniu stron WWW, pisaniu tekstu
    > w edytorze, tworzeniu prezentacji na wykład czy wystąpienia,
    > a nawet podczas samej gry we wspomnianą grę -- bo nośniki
    > danych wtedy powinny być i najczęściej są *nieużywane*.
    > A do tego normalny, rozsądny użytkownik spędza większość
    > czasu przy komputerze albo przyswajając treści, ale przele-
    > wając je na ekran myszką lub klawiaturą. A tego żaden RAID

    Najlepiej jak każdy sobie sam przetestuje czy warto czy nie.

    > Backup na tych samych dyskach, co macierz? Czy zdajesz
    > sobie sprawę z tego, jak idiotyczne rozwiązanie właśnie
    > zaproponowałeś? :)

    Pisałem o sytuacji gdy na RAID-0 przeznaczono tylko część obu dysków. Wtedy,
    jak któryś szlag trafi i cała macierz sie posypie, to na pozostałej części
    drugiego dysku (leżącej poza macierzą) powinny byc standardowe partycje
    (tylko pierwsza, post-raidowa, część dysku to będzie nieczytelny mish-mash).
    A najlepiej to, jak pisałem, zastosować tzw. Matrix RAID (choć to jest
    dostępne chyba tylko na chipsetach Intela):
    http://pl.wikipedia.org/wiki/RAID#Matrix_RAID
    Wtedy z pierwszych połówek obu dysków tworzy się RAID-0, a z drugich połówek
    RAID-1 (oczywiście to może też być np. 2x80% + 2x20%). To rozwiązanie
    pozwala nam mieć jednocześnie zalety zarówno RAID-0 jaki i RAID-1, ale przy
    posiadaniu tylko dwóch dysków (nie trzeba oddzielnego trzeciego dysku na
    backupy).

  • 32. Data: 2010-09-19 13:22:25
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 12.09.2010 14:25, maX pisze:
    > Najlepiej jak każdy sobie sam przetestuje czy warto czy nie.

    Owszem, ale po to są grupy dyskusyjne i po to są doświadczenia
    i wiedza innych, by oszczędzać sobie niepotrzebnych eksperymen-
    tów. Owszem, jak się ma dużo wolnego czasu, to można się bawić.
    Ale w pewnym momencie człowiek woli najpierw sprawdzić, czy ta
    zabawa w ogóle się opłaca :)

> [...]
    > pozostałej części drugiego dysku (leżącej poza macierzą) powinny byc
    > standardowe partycje (tylko pierwsza, post-raidowa, część dysku to

    Ale zawartość jednego dysku (a więc i te luźne partycje) będzie
    stracona. Jak dobrze padnie, to akurat polecą te kopie zapaso-
    we...

> [...]
    > rozwiązanie pozwala nam mieć jednocześnie zalety zarówno RAID-0 jaki i
    > RAID-1, ale przy posiadaniu tylko dwóch dysków (nie trzeba oddzielnego

    Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest jednak trzeci dysk
    na kopie zapasowe. Odłączany od komputera i odkładany do
    szafki. Wiesz, jak strzeli zasilacz, to mogą się spalić
    obydwa dyski w komputerze...

    Ogólna zasada jest taka: nigdy nie robić kopii zapasowe da-
    nych na nośnikach trzymających choć część tych danych i nig-
    dy nie robić kopii zapasowych na nośniku trwale podłączonym
    do komputera, z którego się kopiuje dane.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 33. Data: 2010-09-19 20:42:15
    Od: "maX" <a...@i...pl>

> [...]
    > tów. Owszem, jak się ma dużo wolnego czasu, to można się bawić.
    > Ale w pewnym momencie człowiek woli najpierw sprawdzić, czy ta

    Ale tu sytuacja nie jest jednoznaczna. A jeśli user ma czas i ochotę na
    eksperymentowanie...

    > Ale zawartość jednego dysku (a więc i te luźne partycje) będzie
    > stracona. Jak dobrze padnie, to akurat polecą te kopie zapaso-
    > we...

    Nie nie, chodziło mi o coś w rodzaju "ręcznego" RAID1 (jeśli nie mamy
    możliwości Matrix RAID). Backupowaną zawartość kopiujemy na luźne partycje
    *obydwu* dysków. Wtedy którykolwiek dysk nie padnie, to na drugim jest
    backup.

    > Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest jednak trzeci dysk
    > na kopie zapasowe. Odłączany od komputera i odkładany do
    > szafki. Wiesz, jak strzeli zasilacz, to mogą się spalić
    > obydwa dyski w komputerze...

    Tak, albo gdy komp zostanie ukradziony, to też razem z oboma dyskami (a ten
    trzeci schowany i "zakamuflowany" w szafie niekoniecznie).
    Ale trzeba tu rozpatrzyć statystykę - czy częściej dyski padają z powodów
    "własnych", czy z powodów zewnętrznych (awaria zasilacza). Bo jeśli ta
    statystyka wypada 90% do 10% (tzn. na każde 10 padniętych dysków 9 padło
    same z siebie, a 1 z powodu awarii zasilacza)...
    Co prawda ktoś tu pisał, że dyski wyprodukowane prawie równo po sobie padną
    prawie w tym samym momencie, ale to tez jest to obejścia - wystarczy użyć
    dysków z różnej serii. Albo nawet dwóch różnych dysków (co, biorąc pod uwagę
    że dyski różnych producentów mają różne zabezpiecznia przeciwprzepięciowe,
    może spowodować że w razie awarii zasilacza padnie jeden dysk, a drugi nie).

> [...]
    > dy nie robić kopii zapasowych na nośniku trwale podłączonym
    > do komputera, z którego się kopiuje dane.

    Ale wtedy może wogóle wystarczyć 1 dysk, a kopie krytycznych danych na
    pendrive / DVD / CD.

  • 34. Data: 2010-10-10 03:48:52
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 19 Sep 2010 22:42:15 +0200, maX napisał(a):

    (ciach...)
    > Ale wtedy może wogóle wystarczyć 1 dysk, a kopie krytycznych danych na
    > pendrive / DVD / CD.

    Przepraszam, że tak odgrzebuję sprzed miesiąca posty, ale tak się akurat
    trafiło. :)

    Z całym szacunkiem, ale już od dłuższego czasu archiwizacja na nośnikach
    optycznych to zaczyna być niezła loteria. :(

    [ Kłamstwo to wina dwóch osób. Jedna mówi, druga słucha. ]
    [ (Homer Simpson) ]

  • 35. Data: 2010-10-10 19:35:28
    Od: raviz <r...@v...pl>

    Ostatecznie zdecydowalem sie na Matrix RAID, odpuszczajac sobie SATA 3
    na rzecz SATA 2, niestety tylko kontroler Intela obsuguje ten patent.
    Calosc chodzi bardzo ladnie , konfiguracja tez byla banalnie prosta.
    Dzisiaj z ciekawosci zapuscilem test predkosci tego rozwiazania.
    Dyski to: 2x 1TB WD BLACK WD1002FAEX SATA III 6Gb/s
    http://img715.imageshack.us/img715/7660/testpredkosc
    iraid.jpg
    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2010-10-12 14:37:07
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    To prawda, najlepsze są kamienne tablice.
    A i tak jedną stłukł ten leworęczny gamoń Mojżesz.

    -----