  • 11. Data: 2010-09-01 17:20:08
    Temat: Re: [OT] Czy jest patent na bezbolesne pozbycie sie RAID 0?
    Od: akanid <a...@f...email>

    W dniu 2010-09-01 16:28, maX pisze:
    > Wiesz, gdyby RAID 0 dawal przyspieszenie o 5 czy 10 % to raczej tez
    > bylbym negatywnie nastawiony. Ale ze dodaje ~50%, a czasem zdaje sie i
    > 80% szybkosci to juz jest zdecydowanie warta rozpatrzenia decyzja, jesli
    > mamy conajmniej 2 dyski.

    no takowe mam w sumie na jednym siedzi tylko system z programami a na
    drugim STEAM wiec... zachęciłeś mnie do eksperymentu :-) tylko muszę
    trochę odczekać bo teraz czasu nie mam ale decyzje podjąłem postawie
    sobie eksperymentalnie RAID0 na Asus P5Q + 2X160GB WD. Kluczowe dane i
    tak 3mam na innych dyskach wiec... jedno tylko pytanie NTG: nie mam FDD
    wiec sterownika do RAIDa z FDD nie zapodam. da się z USB?
    akanid

  • 12. Data: 2010-09-01 17:22:22
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 01.09.2010 16:28, maX pisze:
    > Wiesz, gdyby RAID 0 dawal przyspieszenie o 5 czy 10 % to raczej tez
    > bylbym negatywnie nastawiony. Ale ze dodaje ~50%, a czasem zdaje sie i
    > 80% szybkosci to juz jest zdecydowanie warta rozpatrzenia decyzja, jesli

    Ale w *jakich zastosowaniach*?

    Mogę uwierzyć w 80% przyspieszenia przy tworzeniu miniatury
    dużej sekwencji wideo. Mogę uwierzyć w 50% przyspieszenia
    podczas ładowania kolejnych poziomów skomplikowanej graficz-
    nie gry korzystającej z dużych tekstur. Ale nie będzie żad-
    nego przyspieszenia przy oglądaniu stron WWW, pisaniu tekstu
    w edytorze, tworzeniu prezentacji na wykład czy wystąpienia,
    a nawet podczas samej gry we wspomnianą grę -- bo nośniki
    danych wtedy powinny być i najczęściej są *nieużywane*.
    A do tego normalny, rozsądny użytkownik spędza większość
    czasu przy komputerze albo przyswajając treści, ale przele-
    wając je na ekran myszką lub klawiaturą. A tego żaden RAID
    nie jest w stanie przyspieszyć.

    > mamy conajmniej 2 dyski. A co do backupu, to nie jest niezbedny trzeci
    > dysk, bo przy tworzeniu macierzy nie trzeba przeznaczac na nia calej
    > pojemnosci dysku. I wtedy z tych pozostawionych luzem gigabajtów mozna

    Backup na tych samych dyskach, co macierz? Czy zdajesz
    sobie sprawę z tego, jak idiotyczne rozwiązanie właśnie
    zaproponowałeś? :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 13. Data: 2010-09-01 17:29:11
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 01.09.2010 19:20, akanid pisze:
    > no takowe mam w sumie na jednym siedzi tylko system z programami a na
    > drugim STEAM wiec... zachęciłeś mnie do eksperymentu :-) tylko muszę

    Poszukaj benchmarków, bo tę "zachętę" uważam za co najmniej
    dyskusyjną. Ja mam zdecydowanie mniej pozytywne doświadczenia
    z RAID 0. Zresztą teoria potwierdza, że przyspieszenia widzi
    się głównie w benchmarkach i przy uruchamianiu komputera, a
    w czasie pracy już rzadko i tylko w zależności od charakteru
    pracy.

    > tak 3mam na innych dyskach wiec... jedno tylko pytanie NTG: nie mam FDD
    > wiec sterownika do RAIDa z FDD nie zapodam. da się z USB?

    W Windows XP nie. W Vista i 7 tak.

    Generalnie moja rada: skoro Ci komputer działa dobrze, to
    nie próbuj poprawiać jego działania, bo może zacząć działać
    źle.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 14. Data: 2010-09-01 17:45:25
    Od: akanid <a...@f...email>

    W dniu 2010-09-01 19:29, Radosław Sokół pisze:
> [...]
    > się głównie w benchmarkach i przy uruchamianiu komputera, a
    > w czasie pracy już rzadko i tylko w zależności od charakteru

    Zgadzam się całkowicie pomimo że nigdy RAIDA nie miałem. Ale jeśli ma mi
    się system szybciej załadować czy tez giera czasem szybciej wczytać
    spróbuję. Nic nie muszę kupować jedynie się tym pobawić i sam stwierdzić
    co mi bardziej leży. Jak stwierdzę, że nie jest szybciej to i tak
    zmienię to pewnie dopiero za jakiś czas (chyba, że wolniej będzie :-)).
    Zaś co do szukania benchmarków... Po pierwsze mi się nie chce a po
    drugie to sam empirycznie to stwierdzę co będzie chyba najlepszym
    benchmarkiem.

    > W Windows XP nie. W Vista i 7 tak.

    dziękuję. zapomniałem napisać chodzi o Vistę Ultimate 64bit.

    > Generalnie moja rada: skoro Ci komputer działa dobrze, to
    > nie próbuj poprawiać jego działania, bo może zacząć działać
    > źle.

    Złota zasada! Ale czasem lubię podłubać i się tego nie boję :-)

    akanid

  • 15. Data: 2010-09-02 11:52:21
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

    Proces JoteR <j...@p...pl> zwrócił błąd:

    > Czy na tej macierzy jest Bron Boze system operacyjny? IMHO bez trzeciego
    > dysku sie nie obejdzie.
    > BTW: zawsze mnie zastanawial sens robienia RAID 0 na domowym pececie przy
    > wspólczesnych pojemnosciach i szybkosciach dysków. RAID 1 - i owszem, ale
    > czemu ma sluzyc RAID 0 w domowych zastosowaniach? I jeszcze stawianie na tym
    > systemu?

    Oj nie przesadzaj z tymi szybkościami - RAID0 powinien być szybszy niż
    każdy dysk w porównywalnej cenie. Przy czym ja osobiście nie używam go
    na system, bo jednak trochę się boję, a nie zawsze mam czas na backup.
    Ale przy montażu video to jak sprawdziłem doświadczalnie daje ogromny
    przyrost. Ten sam filmik może się renderować kilka minut szybciej tylko
    dzięki raidowi. Teraz pomnożyć takie kilka minut przez liczbę renderów i
    mamy konkretny zysk. Także gry mają przyspieszenia, zwłaszcza tez z
    pecetowymi a nie konsolowymi teksturami, hehe.

    --
    Saiko Kila
    Unregistered Windows User #7.29581131e8

  • 16. Data: 2010-09-02 12:07:54
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Saiko Kila"
    >Oj nie przesadzaj z tymi szybkościami - RAID0 powinien być szybszy niż
    >każdy dysk w porównywalnej cenie.

    "Powinien", pod warunkiem specyficznych zastosowań.

    >Przy czym ja osobiście nie używam go
    >na system, bo jednak trochę się boję, a nie zawsze mam czas na backup.

    Czyli takie teoretyzowanie, i to bez żadnych sensownych podstaw.

> [...]
    >przyrost. Ten sam filmik może się renderować kilka minut szybciej tylko
    >dzięki raidowi. Teraz pomnożyć takie kilka minut przez liczbę renderów i

    No bo przecież każdy użytkownik prede wszystkim montuje filmy.
    Oczywiście HD, żeby było bardziej profesjonalnie.

    --
    Kruk@ -\ |
    }-> epsilon.eu.org |

  • 17. Data: 2010-09-02 12:15:20
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

    Proces Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> zwrócił błąd:

    > Czyli takie teoretyzowanie, i to bez żadnych sensownych podstaw.

    W jakim sensie teoretyzowanie? Wyjaśnij co masz na myśli. Piszę dlaczego
    ja nie używam RAID0 do systemu (OS), natomiast używam go w systemie
    (komputerowym).

    > No bo przecież każdy użytkownik prede wszystkim montuje filmy.
    > Oczywiście HD, żeby było bardziej profesjonalnie.

    No i po co ta głupawa ironia? Stać cię na więcej. To jest przykład.
    Dobry jak każdy inny z życia wzięty.

  • 18. Data: 2010-09-02 12:21:01
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Saiko Kila"
    >W jakim sensie teoretyzowanie?

    W takim, że piszesz ogólnie, że AID0 będzie szybszy bez precyzowania
    warunków mimo, że masz doświadczenie w bardzo specyficznym zastosowaniu.
    A to dalece niekoniecznie musi być prawda. Może być nieznacznie szybszy,
    natomiast ryzyko związane z używaniem takiego rozwiązania jest większe
    niż przy jednym dysku, co nakazuje być mocno ostrożnym.

    >No i po co ta głupawa ironia? Stać cię na więcej. To jest przykład.
    >Dobry jak każdy inny z życia wzięty.

    Dowodzenie przez przykład to kiepski pomysł.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb
    `b K...@e...eu.org d'

  • 19. Data: 2010-09-02 14:39:59
    Od: raviz <r...@v...pl>

    On 2010-09-02 14:21, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Saiko Kila"

    Ok, zatem sprecyzujmy w jakich zastosowaniach RAID 0 bedzie sensowny:
    -ladowanie sie systemu i przyspieszenie dzialania systemu
    -obrobka filmow
    -ladowanie gier, w ktorych sa przerzucane duze ilosci danych miedzy
    dyskiem a pamiecia

    Ogolnie RAID 0 wg mnie znajduje zastosowanie tam gdzie sa przerzucane
    duze ilosci danych miedzy HDD a RAM.
    Swietnie tez sprawdza sie kopiowanie plikow miedzy jednym RAID 0 a
    drugim RAID 0
    http://twojepc.pl/artykuly.php?id=raid0_testy&strona
    =4

  • 20. Data: 2010-09-02 14:45:39
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "raviz"

    >Ok, zatem sprecyzujmy w jakich zastosowaniach RAID 0 bedzie sensowny:
    >-ladowanie sie systemu i przyspieszenie dzialania systemu

    Wątpliwe.

    >-obrobka filmow

    Owszem, możliwe.

    >-ladowanie gier, w ktorych sa przerzucane duze ilosci danych miedzy
    >dyskiem a pamiecia

    Też wątpliwe.

    >Ogolnie RAID 0 wg mnie znajduje zastosowanie tam gdzie sa przerzucane
    >duze ilosci danych miedzy HDD a RAM.

    A według ludzi znających się na temacie - AID0 ma zastosowanie tam,
    gdzie są długie liniowe odczyty.

    >Swietnie tez sprawdza sie kopiowanie plikow miedzy jednym RAID 0 a
    >drugim RAID 0
    >http://twojepc.pl/artykuly.php?id=raid0_testy&stron
    a=4

    Sam widzisz, że w realnym zastosowaniu (ostatni test - antywirus) nie ma
    praktycznie żadnego sensownego przyrostu efektywności.

    --
    | K...@e...eu.org |