-
1. Data: 2013-10-29 15:46:23
Temat: O historie skrzyni biegow
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.
Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
system z Forda T
przekladnie bezstopniowe
skrzynie preselekcyjna
skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"
Bylo cos jeszcze?
--
Maciek
Od kolijevke, pa do groba,
za ispiranje mozga je doba
-
2. Data: 2013-10-29 20:01:32
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2013-10-29 15:46, Maciek pisze:
>
> Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
> historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.
>
> Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
> system z Forda T
> przekladnie bezstopniowe
> skrzynie preselekcyjna
> skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"
>
> Bylo cos jeszcze?
>
Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych
wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach publicznych. Obecnie napęd
hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w 4x4 druga oś ma napęd tylko
elektryczny, co daje rozwiązanie mieszane - przednia oś jest napędzana
mechanicznie z silnika spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i
prądnicę doczepioną do tegoż silnika spalinowego).
-
3. Data: 2013-10-29 21:23:18
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>
On 2013-10-29 14:46, Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:
>
> Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
> historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.
>
> Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
Podziel zwykłą na warianty:
* bez synchronizacji
* z synchonizacją biegów poza pierwszym i wstecznym
* z synchonizacją biegów poza wstecznym
* z synchonizacją wszystkich biegów
> system z Forda T
> przekladnie bezstopniowe
> skrzynie preselekcyjna
> skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"
> Bylo cos jeszcze?
* zwykła skrzynia bez pedału sprzęgła (sprzęgło zmechanizowane - położenie
dłoni na lewarku przy puszczonym gazie powoduje rozłączenia sprzęgła,
włączenie innego biegu - sprzęgnięcie; kiedyś w ofercie renault)
Rozumiem, że o automatycznych/w pełni zmechanizowanych nie mówimy, bo
jeszcze by dużo było.
-
4. Data: 2013-10-29 22:41:38
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: AL <a...@s...tam.pl>
W dniu 2013-10-29 20:01, Tomasz Wójtowicz pisze:
> W dniu 2013-10-29 15:46, Maciek pisze:
>>
>> Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
>> historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.
>>
>> Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
>> system z Forda T
>> przekladnie bezstopniowe
>> skrzynie preselekcyjna
>> skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"
>>
>> Bylo cos jeszcze?
>>
>
> Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
> silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
> na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
> przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
> tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych
> wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach publicznych. Obecnie napęd
> hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w 4x4 druga oś ma napęd tylko
> elektryczny, co daje rozwiązanie mieszane - przednia oś jest napędzana
> mechanicznie z silnika spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i
> prądnicę doczepioną do tegoż silnika spalinowego).
z ciekawostek:
a niedlugo dolaczy kolejna wersja/odmiana hybrydy HybridAir - z przodu
silnik spalinowy na tyl - zamiast silnika elektrycznego - bedzie silnik
pneumatyczny/hydrauliczny (i to jest ekologia przez wielkie E - a nie
silniki elektryczne z drogimi akumulatorami).
http://www.motofakty.pl/artykul/uklad-hybrid-air-do-
produkcji-w-2016-roku.html?gclid=CLKOqtv_vLoCFXMRtAo
dGUoA_A
http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/inside-our-ind
ustrial-environment/innovation-and-rd/hybrid-air-an-
innovative-full-hybrid-gasoline-system-article
i byc moze, bedzie na rynku wczesniej niz w 2016roku:
http://moto.onet.pl/aktualnosci/citroen-cactus-w-wer
sji-produkcyjnej/53fmd
-
5. Data: 2013-10-30 00:01:06
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>
Powitanko,
> stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach
I od dawna w lokomotywach "spalinowych".
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
-
6. Data: 2013-10-30 03:13:49
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2013-10-30 00:01, Pawel O'Pajak pisze:
>
> Powitanko,
>
>> stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach
>
> I od dawna w lokomotywach "spalinowych".
Lokomotywa spalinowa nie jest pojazdem samochodowym. To jest grupa
pl.misc.samochody, nie pl.misc.kolej ;)
-
7. Data: 2013-10-30 11:24:33
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: Maciek <d...@p...onet.pl>
Dnia Tue, 29 Oct 2013 20:23:18 +0000 (UTC), Przyjazny napisał(a):
> Rozumiem, że o automatycznych/w pełni zmechanizowanych nie mówimy, bo
> jeszcze by dużo było.
Cieakwia mnie raczej te mniej znane patenty sprzed czasow, kiedy 90% rynku
zostalo podzielone miedzy manuale z takim czy innym sprzeglem i
hydrokinetyczne automaty z i bez opcji +/-.
--
Maciek
Od kolijevke, pa do groba,
za ispiranje mozga je doba
-
8. Data: 2013-10-30 13:50:33
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości
>Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
>silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1
>silniku na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem
>technicznym przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne
>rozwiązania. Problem w tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd
>tylko w ogromnych wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach
>publicznych. Obecnie napęd hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w
>4x4 druga oś ma napęd tylko elektryczny, co daje rozwiązanie
>mieszane - przednia oś jest napędzana mechanicznie z silnika
>spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i prądnicę doczepioną do
>tegoż silnika spalinowego).
Ale przednia potrzebuje skrzyni biegow :-)
Hybrydowa skrzynie masz (juz w sumie "od lat") w priusie - jest
przekladnia mechaniczna, ale sa i dwa silniko-generatory, ktore
uzupelniaja stala przekladnie i zapewniaja zmiane przelozenia.
J.
-
9. Data: 2013-10-31 01:25:11
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
Dnia 2013-10-29 20:01, *Tomasz Wójtowicz* napisał, a mnie coś podkusiło,
żeby odpisać:
> Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
> silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
> na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
> przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
> tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach,
Chevrolet Volt/Opel Ampera - to chyba coś w tym stylu?
Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Insignia '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++
-
10. Data: 2013-10-31 02:12:49
Temat: Re: O historie skrzyni biegow
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
W dniu 2013-10-31 01:25, Mirek Ptak pisze:
> Dnia 2013-10-29 20:01, *Tomasz Wójtowicz* napisał, a mnie coś podkusiło,
> żeby odpisać:
>> Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
>> silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
>> na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
>> przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
>> tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych
>> wywrotkach,
>
> Chevrolet Volt/Opel Ampera - to chyba coś w tym stylu?
>
No właśnie. W samochodach tej wielkości ta technologia dopiero jest
wdrażana.