  • 109. Data: 2015-02-02 23:26:03
    Temat: Re: Nowe rozważania o starym pececie.
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 02 Feb 2015 06:45:38 +0100, z napisał(a):

    > Z całym szacunkiem. Ty nie jesteś zwykłym Kowalskim.
    > Zwykły Kowalski nie ma takiego oprogramowania ani szybkiego procka ani
    > raidów :-)

    Zwykły Kowalski do mnie niejednokrotnie przychodził po poradę, co wybrać, co
    kupić. I tak się jednak składa, że ów zwykły Kowalski wychodził ze sprzętem
    dobranym pod zakładany budżet tak, żeby ów zwykły Kowalski był zadowolony.
    Niejednokrotnie ów zwykły Kowalski wychodził z konfiguracją, w której RAID
    był postawiony. Gdyż znając podejście owego Kowalskiego do backupowania
    danych bezpieczniej było wstawić mu dwa dyski i spiąć w RAID1. I jeszcze
    bardziej niejednokrotnie ów Kowalski wychodził z kompem, mającym podkręcone
    pozespoły. Inny znowuż Kowalski, który sobie amatorsko reportaże historyczne
    kręci i wystawia na YouTube puknął się w końcu w głowę, wypierdzielił tego
    genialnego inaczej 2TB WD Green i ogarnęliśmy mu konfigurację na 4×500GB
    7200rpm w RAID10. I montaż wideo się zrobił przyjemniejszy.

    [ Bóg stworzył człowieka ponieważ rozczarował się małpą. Z dalszych ]
    [ eksperymentów zrezygnował. (Mark Twain) ]

  • 112. Data: 2015-02-03 08:50:49
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    2 lutego 2015 23:26 Użytkownik "Przemysław Ryk" napisał w
    o...

    : (...)
    : Dostrzegam. Nie mówię, że SSD nie ma swoich zalet, bo ma. Owszem. Teraz
    : jednak popatrzmy po wątku. Konfiguracja z Pentium 4. I pierwszy strzał -
    : wstaw SSD. No przecież to ręce, nogi i cycki opadają.
    :
    [A dalej b. dużo ważnych i ciekawych rzeczy, popieram!]

    Kolega Przemysław Ryk napisał... sporo, więcej nie cytuję, a tylko podepnę się
    pod
    jego wielce kompetentny post, aby też dorzucić swoje 3 grosze. Nie jestem
    wrogiem postępu, ale uważam, że wielu ludzi ma do niego stosunek wręcz
    fanatyczny (co zresztą dotyczy nie tylko PC-tów). W sześć, góra 9 miesięcy po
    zakupie najnowszego zestawu -- już chcieliby zanabyć nowszy. Samo dokładanie do
    niego odrobiny wyżyłowanych bebechów -- przestaje im wystarczać, no bo wyszła już
    jakaś topowa płyta główna. Takie podejście charakteryzuje tych, którzy kasy mają
    w bród -- no cóż, to przecież zrozumiałe, że samo jej posiadanie nie jest sexy,
    trzeba zaszpanować przed zazdrosnymi kolegami jakimś jej rozrzucaniem.

    Dla nich argument, że SSD jest jednak dość kosztownym nabytkiem -- nie stanowi
    ŻADNEGO wytłumaczenia. No i nie uwzględniają, w najmniejszym nawet stopniu
    wskaźnika:
    (wzrost jakości pracy) / (wydana kasa)

    Ale przeciętny zjadacz chleba jednak MUSI się na tym opierać. I nad wydaniem
    paruset złotych na SSD 128 GB dłuuugo pomyśleć, nie dając zaszantażować opiniami
    "expertów". Jeżeli ktoś kompetentny mu doradzi, to uwzględni jego
    przyzwyczajenia (uwaga: nie zawsze racjonalne!), oraz rodzaj najintensywniej
    używanych aplikacji. Wziąć powinien pod uwagę najróżniejsze dotychczasowe
    zastosowania, ale i... przyszłe, czyli tak dokładnie rzecz ujmując -- nie wiadomo
    jakie.

    Jeśli na SSD da się, bez obaw o znaczne skrócenie jego żywota -- przełożyć plik
    wymiany, to KAŻDY komputer dostanie potężnego kopa, bez dwóch zdań. Ale jeśli
    się ma perspektywiczną, nowoczesną płytę główną, ale bez najnowszego SATA x, to
    warto raczej wymienić procesor (wszak tu łatwo o okazyjne kupno), rozbudować
    RAM, i dołożyć kolejnego talerzowca, tworząc jakiś dobrze dobrany RAID. To
    przecież wpłynie znacząco na wzrost szybkości działań dyskowych, a przy tym może
    poprawić bezpieczeństwo danych. Gdy taki SSD padnie, to zebrane tam materiały
    przepadną na amen! No a forsa wydana na kolejny HDD nie pójdzie w błoto, bo
    zawsze można go będzie przełożyć do NAS-a. A zaś tam, to przecież "zużyty
    moralnie" SSD (z powodu tego, że użytkownik kupił nowego, o 4* większej
    pojemności) -- w NAS-ie nie ma NAJMNIEJSZEGO sensu! Wszak korzyść z jego
    turbo-prędkości i tak utonie w uzyskiwanych "czasach przesyłu", prawda? Nie
    powinno się też naiwnie liczyć na to, że się go korzystnie odsprzeda na Allegro,
    bo kupujących będzie tyle, co kot napłakał: nikt rozsądny nie wyda większych
    pieniędzy na używanego SSD, wszak może on mieć już liczne komórki "wypalone"
    zbyt częstym zapisem, który wynikał z rozrzutnego gospodarowania zasobami, przez
    minionego właściciela. Ja tam bym nie kupił...

    Swoją drogą to dziwne, że SSD są tak drogie, spodziewałbym się raczej szybszego
    spadku ich cen. Wygląda mi to na zmowę cenową, wszak na badania nad nimi poszły
    dziesiątki (jeśli nie setki) milionów $ -- no i trzeba to szybko nadrobić. No i
    może być tak, jak ktoś tu już spekulował na grupie, że (zacytuję z pamięci, więc
    niedosłownie"):
    "Producenci sprzętu finansują wytwórców oprogramowania, wymuszając przy tym to,
    aby soft był jak najbardziej zasobożerny. Wszak klient MUSI co rok kupić nowy
    komputer, o coraz większych możliwościach".

    A dodałbym do tego jeszcze jedno wytłumaczenie: to komputery SAME Z SIEBIE
    wymuszają ten "wyścig zbrojeń"! Aby szybciej się rozwijać, zmierzając do
    pełnowymiarowej... inteligencji. A PC-ty są po prostu pierwszą OBCĄ rasą, na
    jaką się natknęła ludzkość... Czyż ktoś może zaprzeczyć? ;)

    No cóż, "parcie" na SSD jest m.in. tego przejawem. Ale ja tam uważam, że o klasę
    lepszy jest dysk hybrydowy, lecz to jeszcze rozwiązanie bardzo niedopracowane.
    Może jego szlifowanie potrwa kilka lat, zobaczymy. Tak na boku: czy z pomocą
    hybrydy SSD+HDD (all in one) -- da się zbudować jakiś RAID, z użyciem talerza
    hybrydy + normalny klasyk HDD? Myślę, że wątpię.

    Jak ktoś rozsądny zauważył w tej dyskusji, psychologiczna (przynajmniej)
    potrzeba kupna SSD nie musi występować u kogoś, kto jest pogodzony z niezbyt
    turbinowym działaniem "wirującego krążka", i go to nie irytuje. Kwestia
    mentalności, no i (też było): z gustami się nie dyskutuje. Natomiast tacy, co
    już pokosztowali miodku, i rajcuje ich "potęga mocy" -- na wszelkie objawy
    młócenia HDD -- reagują po prostu alergicznie. Czekając aż dane się załadują,
    przeżywają katusze, ale... Ale warto by zrobić taki eksperyment: ułożyć jakieś
    zadanie, w którym większość użytkowników wykaże zbliżony czas jego wykonania. I
    zadać je do roboty na dwóch konfiguracjach: z SSD, i na kompie identycznym, tyle
    że wyposażonym jedynie w twardziela, o dużej jednak szybkości, aby nie była to
    walka beznadziejna. Praca powinna być dość długa, na ładnych kilka godzin, i
    zawierać typowe ruchy, wykonywane na kompie, angażująca różne jego zasoby. A zaś
    przede wszystkim interaktywna: nie może polegać na uruchomieniu pliku wsadowego,
    który to wszystko poprowadzi od A, do Zet... No i niech się ścigają, propagator
    Solid State, z konserwatywnym dyskobolem, uważającym np. to, że RAID 10 to
    "świat i ludzie". Najlepiej w kilku, a dla uzyskania jeszcze lepszego poziomu
    wiarygodności testu -- niech po 1-szej rundzie zrobią przesiadkę, zamieniając się
    zestawami. I zobaczmy, na ile SSD skróci pracę nad owym zadaniem. Myślę, że
    niewiele! Bo taka praca interaktywna to jedno, a ułożone "na zamówienie"
    benchmarki -- całkiem co insze... SSD-maniakom będzie się czas oczekiwania na
    ze-Swapowanie zawartości RAM-u dłużył niemiłosiernie, będą się kręcić na
    krześle, bębnić nerwowo palcami, ale wyżyłowane sekundy jakoś nie przełożą się
    w... godziny. A dlaczego? Ano jest tak, ponieważ najwolniejszym elementem
    zestawu wcale nie jest przestarzały procesor, ani nawet dysk, choćby był
    wiekowy. Najwolniej działa... użytkownik kompa, i on jest najsłabszym ogniwem.
    Może więc koledzy SSD-mani wymienią ów szwankujący składnik,
    na nowszy model? ;)

    Z innej beczki, wręcz przeciwnej: ktoś, w toku tej dyskusji, argumentował, że
    całkiem niezłym rozwiązaniem (z użyciem wyłącznie HDD) jest "usypianie", tudzież
    hibernacja systemu. No ale cóż stoi na przeszkodzie, aby to robić z użyciem SSD?
    Lecz jednak w tym przypadku raczej bym się nie spodziewał zysku aż tak
    wielkiego, jak przy "surowym" starcie systemu, bo porównanie odpowiednich czasów
    nie da takich samych krotności. A to dlatego, że z HDD transfer jest dość szybki
    (oczywiście dużo wolniejszy niż z Solid'a) a zaś "wąskim gardłem" jest
    przeszukiwanie dysku, kiedy głowica musi się miotać jak g***no w przerębli.
    Zmartwychwstanie po hibernacji polega na wczytaniu jednego, dużego pliku, który
    jest zapisany na dysku jednym ciurkiem, więc trwa to o kilkadziesiąt procent
    szybciej, niż wczytanie systemu w sposób normalny.

    Jednak padał też taki argument, że najbardziej pracochłonne jest odtworzenie
    wszystkich uruchomionych aplikacji, więc hibernacja jest rzeczą b. użyteczną.
    Przez grzeczność nie zaprzeczę, sam tego używam w laptopie, co mi zaoszczędza
    naprawdę zauważalną ilość czasu, ale... Ale przecież nikt nie zabronił (jeszcze)
    użyć tej metody na bazie dysku "stało-cielnego", prawda? No ale, jak
    wspomniałem: zysk nie będzie już tak wielki...

    --
    ____________________________________

    Zerżnięte ze Słonimskiego, no bo przywołuję z pamięci, więc pewnie coś
    pokręciłem:

    " - Że co? Wymiana POGLĄDÓW? Takiej wymiany starannie unikam,
    bo jakoś zazwyczaj na niej... tracę!"

  • 113. Data: 2015-02-03 10:55:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 Feb 2015 22:26:03 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Tylko w domowych? A to w takich, na których się pracuje, to już SSD nie są
    > koszerne? Znaczy się - jak pracownikowi komp wstaje 2 minuty, to jest w
    > porządku, ale jak w domu - to ohmujborze? :D

    Dokładnie. Cieszę się że wreszcie pojąłeś różnicę. Praownik, widzisz,
    włącza komp raz na dobę i to w cudzym czasie. A domator kilkanaście razy
    czasem i to zawsze we własnym czasie.
    --
    Jacek

  • 114. Data: 2015-02-03 11:03:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 2 Feb 2015 23:26:03 +0100, Przemysław Ryk napisał(a):

> [...]
    > to, że ludzie na jednym kompie trzymają sporo różnych rzeczy poza systemem i
    > softem? Że mają swoje jakieś dokumenty, zdjęcia, czasami nawet pocztę z
    > kilku lat, już o muzyce czy filmach nie wspominam. Wiesz jak ręce opadają,
    > jak się trafia na osobę, którą jakiś SSD-maniak przekonał do wstawienia w
    > lapa owego SSDka, a która potem klnie na czym świat stoi, że musi targać
    > dysk zewnętrzny? I się okazuje, że oglądanie filmów, które lecą z USB 2.0,
    > to się momentami potrafi robić mało sympatyczne. SSD-maniak będzie nadawał
    > ,,ale system Ci się podnosi w 15 sekund". I co z tego?

    Ależ z ciebie dupek. Czy ktokolwiek kto doradza SSD w tym ja, mówił: Ale
    pod żadnym pozorem nie instaluj talerzowca? :)
    Nie mowiąc już o tym że tylko nieliczni trzymają setki GB danych na
    swoich dyskach sensownie. Bardzo wielu trzyma bo trzyma, całkiem bez
    sensu. Net jest pełen plików, po cholerę trzymać je na swoim dysku.
    --
    Jacek

  • 115. Data: 2015-02-03 11:09:44
    Od: miab <m...@w...pl>

    > Dokładnie. Cieszę się że wreszcie pojąłeś różnicę. Praownik, widzisz,
    > włącza komp raz na dobę i to w cudzym czasie. A domator kilkanaście razy
    > czasem i to zawsze we własnym czasie.

    Poważnie?
    Włączasz komputer kilkanaście razy na dobę, bez usypiania czy szybkiego
    startu tak jak jest od ósemki?

    miab

  • 116. Data: 2015-02-03 11:19:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 03 Feb 2015 11:09:44 +0100, miab napisał(a):

    > Poważnie?
    > Włączasz komputer kilkanaście razy na dobę, bez usypiania czy szybkiego
    > startu tak jak jest od ósemki?

    Zdarza się. Choć najczęścij kilka razy. Produktów MS nie używam od 2
    lat.

    --
    Jacek

  • 117. Data: 2015-02-03 11:31:43
    Od: miab <m...@w...pl>

    > Zdarza się. Choć najczęścij kilka razy. Produktów MS nie używam od 2
    > lat.

    Z moich obserwacji wynika ze nawet przy dość agresywnym używaniu systemu
    czy to Windows czy to Linux pełen restart przydaje się nie częściej niż
    raz na parę dni a nawet tygodni(chyba że system zażąda wcześniejszego).
    To co ty za systemu używasz, Android? czy może jeszcze jakiś inny wynalazek?

    miab

  • 118. Data: 2015-02-03 11:43:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 03 Feb 2015 11:31:43 +0100, miab napisał(a):

> [...]
    > To co ty za systemu używasz, Android? czy może jeszcze jakiś inny wynalazek?

    Linuksa Mint 17.1. Inne systemy mam na VB, tak dla zabawy, Androida też.
    Jak mam podejść do kompa ponownie za kilka czy kilkanaście minut, używam
    uśpienia. Ale kiedy dostajesz do sprawdzenia kilka dysków czy innych
    modułów, dobrze jest przy ich wymianie każdorazowo kompa wyłączyć,
    choćby po to żeby upuszczona śrubka nie zrobiła kuku :) I już masz te
    kilkanaście uruchomień :)
    --
    Jacek

  • 119. Data: 2015-02-03 11:54:31
    Od: miab <m...@w...pl>

> [...]
    > modułów, dobrze jest przy ich wymianie każdorazowo kompa wyłączyć,
    > choćby po to żeby upuszczona śrubka nie zrobiła kuku :) I już masz te

    Ale to co piszesz to jest dość specjalne użycie systemu zdarzające się
    przy głębokiej modyfikacji sprzętu czy oprogramowania systemowego i w
    codziennym użyciu nie spotykane.

    miab

  • 120. Data: 2015-02-03 11:57:22
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > modułów, dobrze jest przy ich wymianie każdorazowo kompa wyłączyć,
    > choćby po to żeby upuszczona śrubka nie zrobiła kuku :) I już masz te

    To raczej nie jest typowe zastosowanie komputera.

    Co nie znaczy że SSD nie jest przydatny: po ostatniej aktualizacji z MS mój
    komputer przestał działać, restart kończył się BSODem.
    Zanim znalazłem winnego ( KB3004365) kilka razy odtwarzałem system z kopii
    zapasowej co każdorazowo trwało ponizej 10 minut.

    --
    marfi