  • 1. Data: 2009-07-14 09:20:43
    Temat: [Nikon] Do użytkowników 105 macro VR - pytanie o ostrość zdjęć
    Od: GK <g...@g...pl>

    Witam,
    Jeśli ktoś używa nową 105 VR macro Nikona, czy może mi podesłać link do
    jakiegoś przykładowego zdjęcia macro w pełnej wielkości? Interesuje mnie
    ostrość tego obiektywu. Sam mam taki i prawdę mówiąc jestem zawiedziony.
    Nie wiem z czego to wynika, z wady obiektywu, aparatu (Nikon D80), ale
    zdjęcia tym obiektywem nie są takie ostre jakie chciałbym aby były.
    Porównuję je z tymi ze strony
    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tes
    ts/224-micro-nikkor-af-s-105mm-f28g-if-ed-vr-review-
    -test-report?start=2
    Tu przykładowe fotki są ostre, nawet przy powiększeniach rzędu 500%.
    Moje jakoś nie chcą być nawet przy przysłonie F8.
    Czyżbym trafił na jakiś nieciekawy egzemplarz czy też te przykłady są
    wybierane z najlepszych?
    A może ja jestem przewrażliwiony na punkcie ostrości?
    Jeśli to wina obiektywu to co ewentualnie można z tym zrobić? Obiektyw
    jest na gwarancji.
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2009-07-14 09:30:56
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    GK pisze:
> [...]
    > Nie wiem z czego to wynika, z wady obiektywu, aparatu (Nikon D80), ale
    > zdjęcia tym obiektywem nie są takie ostre jakie chciałbym aby były.

    Lepiej bys pokazal te Twoje nieostre zdjecia, zebysmy wiedzieli o czym
    mowisz.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 3. Data: 2009-07-14 09:52:42
    Od: GK <g...@g...pl>

    marcin.STIG.saldat pisze:

    > Lepiej bys pokazal te Twoje nieostre zdjecia, zebysmy wiedzieli o czym
    > mowisz.

    Wrzucę gdzieś z domu wieczorkiem. Ostatnie fotki robiłem na F8-F10, czas
    1/40 lub krótszy, z ręki. No ale obiektyw ma VR... Sam nie wiem...
    Zrobiłem też kilka fotek obiektywem Nikkor 55/2,8. Kiedyś kupiłem go,
    leżał sobie spokojnie, bo nie miałem czasu się nim pobawić, a teraz jak
    kupiłem tą 105 pomyślałem, że tą 55 sprzedam. Założyłem 55, zrobiłem
    kilka fotek i prawdę mówiąc jestem pozytywnie zaskoczony jakością. Fotki
    wyglądają na ostrzejsze niż tą 105 i to niektóre robione przy przysłonie
    F2,8 czy troszkę wyższej...
    Chciałem się pobawić w makro, ale jakość z tej 105 mnie zaczęła
    zniechęcać. Zresztą, tak jak napisałem. Może jestem przewrażliwiony.
    Wrzucę zdjęcia to sami ocenicie.
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 4. Data: 2009-07-14 09:56:02
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    > Ostatnie fotki robiłem na F8-F10, czas 1/40 lub krótszy, z ręki. No ale obiektyw ma
    VR...

    To sprobuj zrobic na 1/200 z reki, albo zapnij na statyw i wtedy sprawdz.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 5. Data: 2009-07-14 10:39:54
    Od: docxxx <s...@g...com>

    VR nie zwalnia od poprawnej techniki. Dobre zdjecia mozna zrobic nawet
    i na 200mm (x1.5 crop) przy 1/30 sec, ale to wszystko "zalezy". Stig
    dobrze napisal, pokaz sample, pomozemy.

  • 6. Data: 2009-07-14 11:03:26
    Od: "gietrzy" <c...@g...pl>

    > VR nie zwalnia od poprawnej techniki. Dobre zdjecia mozna zrobic nawet
    > i na 200mm (x1.5 crop) przy 1/30 sec, ale to wszystko "zalezy".

    Update: Canon EF 200mm f/2.0L IS umożliwia spokojne fotografowanie przy 1/15
    sekundy na kropie.

    Powracając do tematu 105VR micro to jeden z najostrzejszych obiektywów Nikona.
    To MUSI być ostre, nie ma wymówek.
    Albo autor wątku nie jest jeszcze kompatybilny z nowym nabytkiem albo nowy
    nabytek nie jest kompatybilny z korpusem ;)

    pozdrawiam,
    gietrzy

  • 7. Data: 2009-07-14 12:49:25
    Od: GK <g...@g...pl>

    gietrzy pisze:

> [...]
    > Albo autor wątku nie jest jeszcze kompatybilny z nowym nabytkiem albo nowy
    > nabytek nie jest kompatybilny z korpusem ;)

    A jak sprawdzić tą ostrość? Może ja źle sprawdzam? Do jakiego
    powiększenia (%) zdjęcie powinno się nie rozmazywać?
    Te testowe ze strony nawet przy 500% mają ostrość (podglądałem bodajże
    IrfanView).
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 8. Data: 2009-07-14 16:01:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Jul 2009, GK wrote:

    > Wrzucę gdzieś z domu wieczorkiem. Ostatnie fotki robiłem na F8-F10, czas 1/40
    > lub krótszy, z ręki. No ale obiektyw ma VR... Sam nie wiem...

    Moment, powoli.
    A jaka skala odwzorowania?
    Bo piszesz coś o makro.

> [...]
    > niż tą 105 i to niektóre robione przy przysłonie F2,8 czy troszkę wyższej...

    Z jakim czasem? :)
    IS zasadniczo jest przeznaczony do kompensowania obrotów aparatu.
    A przy makro dochodzi przesuwanie (wprost).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-07-14 16:26:17
    Od: "Osiak" <o...@i...pl>

> [...]
    > Z jakim czasem? :)
    > IS zasadniczo jest przeznaczony do kompensowania obrotów aparatu.
    > A przy makro dochodzi przesuwanie (wprost).

    A poza tym VR w tym obiektywie dziala od 3m czyli przy makro nalezy
    stosowac stare techniki zapobiegajace poruszeniu :-(

    pozdrowienia

    --
    Osiak
    www.fotoplenery.eu

  • 10. Data: 2009-07-14 21:30:52
    Od: "cdn" <c...@s...pl>

    Użytkownik "GK" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > /.../
    > Moje jakoś nie chcą być nawet przy przysłonie F8.

    Nie ma co bać się przysłony - może po prostu spróbuj zamknąc ją ile się da i
    dopalić lampą? Tu mam np. parę zdjęć z najbardziej obciachowego KITa 18-55
    bez stabilizacji:

    http://www.studio-cdn.pl/makro.jpg

    ale najmniejsza przysłona z tego co pamiętam 18, a i gdzieś było 22. Żeby
    było zabawniej, to SAM kit, bez funkcji makro, bez pierścieni czy soczewek,
    a lampa wbudowana. Zatem Twój musi robić lepsze zdjęcia raczej.

    --
    cdn

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4243
    (20090714) __________