  • 1. Data: 2011-01-27 20:13:35
    Temat: Nikon D90 + Tamron 90mm i przysłona
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Witam. Może mi ktoś wytłumaczyć pewną rzecz? Ostatnio znajomy jubiler kupił
    Nikona D90 i Tamrona 90mm do fotografowania biżuterii. A, że koleś z
    fotografii trochę laik to mu wytłumaczyłem na szybkiego kilka podstaw
    takich jak głębia ostrości, przysłona, czułość, WB, rozproszone światło.
    Sam posiadam od 2 lat takiego samego Tamrona, więc obiektyw dobrze znam. I
    właśnie zauważyłem w jego aparacie dziwną rzecz. Zmieniając odległość
    ostrzenia w trybie A zmienia się przysłona na wyświetlaczu. Przy skali 1:1
    czyli najmniejszej odległości przysłona 2,8 zmienia się w 5,6 a maksymalnie
    przymknięta to coś ponad 60. Ja rozumiem, że w takim szkle ostrząc na
    minimalną odległość może się zmieniać ciut ogniskowa, ale żeby aż tak to
    wpływało na przysłonę? Oczywiście przy skali 1:1 przysłona 5,6 to
    maksymalnie otwarta tak jak 2,8 (sprawdzałem włączając podgląd głębi).
    Jeśli ktoś przy małej odległości chce np. ustawić 8 czy 11 to musi sobie
    przeliczać jakość. Dziwne to, dlaczego tak się dzieje, może jakieś
    ustawienia w menu?
    Z góry dzięki za info.

    --
    Krasnal...

  • 2. Data: 2011-01-27 20:24:57
    Temat: Re: Nikon D90 + Tamron 90mm i przysłona
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Krasnal pisze:
> [...]
    > Jeśli ktoś przy małej odległości chce np. ustawić 8 czy 11 to musi sobie
    > przeliczać jakość. Dziwne to, dlaczego tak się dzieje, może jakieś

    Aparat uwzględnia 'poprawkę na wyciąg miecha'.

    Przysłona ustawiana na skali aparatu obliczana jest według wzoru
    'źrenica wejściowa'/'nominalna ogniskowa'. Ten wzór jest bardzo dobry
    prawie zawsze, ale tak naprawdę jasność obiektywu powinno się liczyć
    'źrenica'/'odległość płaszczyzny od matrycy'.

    Przy skali 1:1 w/w odległość jest dwa razy większa, niż ogniskowa, więc
    jasność *efektywna' zmniejsza się dwukrotnie.
    Dobry komputerek, dobry...

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek

  • 3. Data: 2011-01-27 20:38:58
    Od: "Pawel Gancarz" <p...@g...pl>

    Dnia 27-01-2011 o 21:24:57 Jan Rudziński <j...@g...pl> napisał(a):

    > Przy skali 1:1 w/w odległość jest dwa razy większa, niż ogniskowa, więc
    > jasność *efektywna' zmniejsza się dwukrotnie.
    > Dobry komputerek, dobry...

    A nie czterokrotnie?
    --
    "We all go a little mad sometimes."
    Norman Bates

  • 4. Data: 2011-01-27 22:25:27
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-27 21:38, Pawel Gancarz pisze:

    > A nie czterokrotnie?

    Dwukrotnie zwiększa się liczba przysłony, co odpowiada czterokrotnej
    zmianie wymaganego czasu naświetlania.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2011-01-27 22:54:49
    Od: "Pawel Gancarz" <p...@g...pl>

    Dnia 27-01-2011 o 23:25:27 Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    napisał(a):

    > Dwukrotnie zwiększa się liczba przysłony, co odpowiada czterokrotnej
    > zmianie wymaganego czasu naświetlania.

    Czyli: jasność efektywna zmniejsza się czterokrotnie.

  • 6. Data: 2011-01-28 06:45:28
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-01-27 23:54, Pawel Gancarz pisze:

    > Czyli: jasność efektywna zmniejsza się czterokrotnie.

    Zwykle jasność obiktywu utożsamiana jest z liczbą przysłony (mówimy np.
    obiektyw o jasnosci 2.8). Dlatego bezpieczniej jest mówić o zwiększeniu
    liczby przysłony lub wymaganego czasu naświetlania - nikt nie bedzie
    miał wtedy wątpliwosci, co mieliśmy na myśli.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2011-01-28 07:26:13
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Pawel Gancarz napisał(a):

    > A nie czterokrotnie?

    *liczba* opisująca jasność zmniejsza się dwukrotnie, a jasność spada o
    2Ev, czyli - oczywiście - czterokrotnie.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 8. Data: 2011-01-28 22:39:20
    Od: jo44 <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    W dniu 2011-01-27 21:13, Krasnal pisze:
    > Witam. Może mi ktoś wytłumaczyć pewną rzecz?(...)

    Spokojnie, i tak nie będzie fotografował biżuterii
    w skali 1:1 przy przesłonie 5,6 (czy 2,8 :) ) gdyż
    głębia ostrości w takich warunkach praktycznie
    nie istnieje. Skończy się pewno na przysłonie
    22, a i to będzie jeszcze za mało.

  • 9. Data: 2011-01-29 11:26:28
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Fri, 28 Jan 2011 23:39:20 +0100, jo44 napisał(a):

    > Spokojnie, i tak nie będzie fotografował biżuterii
    > w skali 1:1 przy przesłonie 5,6 (czy 2,8 :)

    Wiem, ale interesowało mnie dlaczego aparat pokazuje takie przysłony :).
    Może to poprawne, ale mało wygodne.

    --
    Krasnal...