  • 11. Data: 2010-03-17 07:52:06
    Temat: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Grzegorz Janoszka pisze:
    > (...)
    >
    > Łódź jest za blisko Warszawy. Nie możesz mieć węzła wymiany ruchu co 20
    > km, w każdym powiatowym mieście ;)

    Czyli polityka AC-Xów jest błędna, może ktoś powinien to w końcu
    ATMANowi powiedzieć? :)

    > Większość krajów ma po jednym liczącym się IX, nie widzę powodu, dla
    > którego Polska miałaby być wyjątkiem.

    To byłby mocny argument, ale chyba nie do końca tak jest...

    Niemcy: DE-CIX, ECIX, BCIX, WORK-IX...

    Jasne, że DE-CIX jest znacząco większy, ale nie nazwał bym pozostałych
    nieliczącymi się. Nawet w Polsce mamy w Warszawie PLIX i WIX.

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 12. Data: 2010-03-17 08:34:38
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Sławek Lipowski <s...@l...org> wrote:

    > zakupów? Zakładam, że ISP może mieć zapotrzebowanie na transmisję do
    > PLIXa na poziomie 10Mbps, ale trochę ciężko to ekonomicznie zrealizować.
    > Co innego zrealizować 1Gbps do PLIXa i podzielić to na N małych ISP...

    PLIX chyba na to nie pozwala:
    http://plix.pl/pl/help/faq#quest12
    "Czy do PLIXa mogę podłączyć się wspólnie z inną firmą na jednym porcie
    i podzielić się kosztami?
    Nie,[...]"

    a.

  • 13. Data: 2010-03-17 08:56:24
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Lukasz Olesiejuk pisze:
    > (...)
    >
    > Zapoznaj sie z pomyslem KIKE - KIX i inne takie.
    >
    > Pozdrawiam

    Niestety nie będąc członkiem KIKE nie mam chyba dostępu do takich
    informacji. Na stronie znalazłem jakieś ogólniki. Nie udało mi się
    odnaleźć jakiś fajnych informacji na temat idei, topologii i zasięgu KIX.

    Jakie usługi KIKE jest w stanie świadczyć, czy też w jakiś sposób
    pośredniczyć/uczestniczyć, na terenie Łodzi? Czy możliwe jest np. jakieś
    wsparcie w przypadku chęci wpięcia do PLIXa? Sieci KIKE?

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 14. Data: 2010-03-17 09:23:08
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Wemif pisze:

    > PLIX chyba na to nie pozwala:
    > http://plix.pl/pl/help/faq#quest12
    > "Czy do PLIXa mogę podłączyć się wspólnie z inną firmą na jednym porcie
> [...]

    Widzę 2 przypadki:

    1) Mały ISP, który nie jest AS, a mimo to chciałby magicznie i
    statycznie pchać część ruchu PLIXem. Kłopotliwe, ale realizowalne. W tym
    wypadku dostaje IPki z PI węzła (firmy zarządzającej węzłem), a węzeł
    podpina się jako uczestnik do PLIXa. Zakładając oczywiście, że to jest
    dozwolone, ale nie kojarzę, żeby nie było.

    2) Wszyscy zainteresowani są AS. W takim wypadku agregacja zakupu może
    dotyczyć transmisji do LIM i kolokacji switcha 1U, na którym można
    rozszyć VLANy i każdy z zainteresowanych może podłączyć się do PLIXa w
    ramach osobnej umowy.

    Warianty dało by się też łączyć.

    Ponadto przykład AC-X i PLIX pokazuje, że w dużej skali (oczywiście na
    początku nieosiągalnej i kto wie, czy w ogóle osiągalnej) IXy można
    łączyć. :)

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 15. Data: 2010-03-17 09:27:25
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Wemif <w...@a...pl> wrote:

    > PLIX chyba na to nie pozwala:
    > http://plix.pl/pl/help/faq#quest12
    > "Czy do PLIXa mogę podłączyć się wspólnie z inną firmą na jednym porcie
    > i podzielić się kosztami?

    To prawda, ale transmisje do plix możesz przecież zrobić z kimś na spółkę?
    Co do uruchamiania węzłów:
    http://www.plixomaniaki.pl/wp-content/uploads/2010/0
    3/jak_zbudowac_nowy_punkt_wymiany_ruchu_w_24h.pdf

    --
    ŁT

  • 16. Data: 2010-03-17 09:59:20
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Lukasz Trabinski pisze:
> [...]
    > Co do uruchamiania węzłów:
    > http://www.plixomaniaki.pl/wp-content/uploads/2010/0
    3/jak_zbudowac_nowy_punkt_wymiany_ruchu_w_24h.pdf

    Dzięki, przeglądałem. :)

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 17. Data: 2010-03-17 13:57:29
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Dnia 16.03.2010 Sławek Lipowski <s...@l...org> napisał/a:

    > Na statystykach widzę coś w okolicy 1,2Gbps w szczycie. To daje jakieś
    > 2Mbps/prefix średnio, zgadza się?
    Hm... jak to powiedzial Mark Twain - istnieja trzy rodzaje klamstw. Klamstwa,
    Wielkie Klamstwa i Statystyka.
    Co z tego ze mam 590 prefiksow - gdy jedyny "content" w tym to allegro,
    nasza-klasa i beyond? ;)
    Ruch od innych operatorow - jest znikomy - ispowe zazwyczaj tna upload uzytkownikow.

    A samemu tnac upload - na brak "lacza w kierunku uploadu" - nie narzekam ;)

    > A możesz doprecyzować pojęcia "mały ISP" i "znikome koszty"?
    Maly isp - majacy ponizej gigabita ruchu.

    Znikome koszty - mniejsze niz cena/mbit "lacza" od upstreamu * ilosc mbitow
    ktora by poszla IX-em ;)

    Co do mnie - mam ac-xa, mam peering z pionierem. I gdyby nie to ze pix jest "za
    darmo" (czyt: i tak musze tam byc by moc kupic acxa) - ruch ktory dostaje od
    plixa jest na tyle znikomy ze spokojnie bym go upchnal na acx-ie i pionierze.

> [...]
    > PLIXa na poziomie 10Mbps, ale trochę ciężko to ekonomicznie zrealizować.
    > Co innego zrealizować 1Gbps do PLIXa i podzielić to na N małych ISP...
    Z tego co wiem mniej wiecej tak dziala KIKE ;)
    Ogolnie idea dobra. Tylko ze... powoduje uzaleznianie dzialania sieci od czesto
    jednego kabelka. Bo potem sie okaze ze ten kupiony gbps leci na jednym wloknie
    bez backupu. I jak z tym kabelkiem sie zetknie Szalony Operator Koparki - to
    pojawia sie problem.

    Np na ok 36h jak pokazala ostatnia awaria hawe ;)

    > Podobnie gdyby udało się uzyskać gdzieś w Łodzi wpinkę do tepsowego
    > Junipera można by pomyśleć o zakupie dostępu do TPNET, czy też do
    > Internetu przez TP w cenach z PLIXa, tu także agregując zakupy...
    Agregacja zakupow - ktos to musi robic. Za swoim as-em(hop++). Ten ktos chce
    zarobic($$++). I dochodzi kolejny potencjalny punkt awarii (SLA--). Ew problem
    polityczny.

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 18. Data: 2010-03-17 14:01:48
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Dnia 17.03.2010 Sławek Lipowski <s...@l...org> napisał/a:

    > Niestety nie będąc członkiem KIKE nie mam chyba dostępu do takich
    > informacji. Na stronie znalazłem jakieś ogólniki. Nie udało mi się
    > odnaleźć jakiś fajnych informacji na temat idei, topologii i zasięgu KIX.
    Coz - prawde mowiac jak szukalem - tez imho bardzo takich rzeczy brakuje. Jakis
    drobiazgow - technicznych i nie tylko.

    Co nieco dowiedzialem sie na temat KIKE i KIX-a dopiero niedawno - przypadkiem
    od znajomego.

    > Jakie usługi KIKE jest w stanie świadczyć, czy też w jakiś sposób
    > pośredniczyć/uczestniczyć, na terenie Łodzi? Czy możliwe jest np. jakieś
    > wsparcie w przypadku chęci wpięcia do PLIXa? Sieci KIKE?
    Chetnie sam bym poznal szczegoly odnosnie Poznania.

    Bo cena rzucona przez PLIX-a za transmisje z Poznania do Wawy troszke.. powala.

  • 19. Data: 2010-03-17 17:04:19
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Andrzej 'The Undefined' Dopierała pisze:

> [...]
    > drobiazgow - technicznych i nie tylko.
    >
    > Co nieco dowiedzialem sie na temat KIKE i KIX-a dopiero niedawno - przypadkiem

    Jeśli czyta to ktoś z KIKE, to prosimy o pomoc. :)

    > Chetnie sam bym poznal szczegoly odnosnie Poznania.
    >
    > Bo cena rzucona przez PLIX-a za transmisje z Poznania do Wawy troszke.. powala.

    Możesz zdradzić rząd wielkości i za jak dużą transmisję?

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 20. Data: 2010-03-17 17:19:35
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Andrzej 'The Undefined' Dopierała pisze:
    > (...)
    > Np na ok 36h jak pokazala ostatnia awaria hawe ;)

    To już jest kwestia tego, jaki poziom dostępności się zakłada i jakie
    oraz w jaki sposób uzupełniające się usługi się kupuje. Tej awarii
    akurat w ogóle nie odczułem, chociaż była informacja od jednego z
    operatorów, że problem może być odczuwalny (przy czym nie 36h, bo widać
    wcześniej sobie wewnętrznie z tym poradzili).

    > Agregacja zakupow - ktos to musi robic.

    Dokładnie. :)

    > Za swoim as-em(hop++).

    Czy to jest naprawdę taki problem?

    > Ten ktos chce zarobic($$++).

    Można to zrobić po kosztach, przy czym po kosztach oznacza pokrycie
    wszystkich kosztów, w tym pracy ludzkiej i inwestycji...

    > I dochodzi kolejny potencjalny punkt awarii (SLA--).

    Metro z TP ma w standardowym SLA 12h ROBOCZYCH na reakcję, a ludzie
    kupują je w takiej opcji. Myślę, że z takim SLA nawet w małej skali
    można konkurować. Ponadto ci, którzy pracują 24/7 i tak będą mieć
    zdublowane niezależne łącza...

    > Ew problem polityczny.

    Tak, to faktycznie może być największy problem...

    --
    Sławek Lipowski