  • 1. Data: 2009-06-21 11:15:49
    Temat: Nawiercanie denka tłoka...
    Od: Qlfon <r...@l...pl>

    Powitac, przy sniadanieu ogladalem sobie dzisiaj "Biker build-off" na
    Discovery. No i pojawilo sie cos z czym sie w zyciu nie spotkalem.
    Kolesie budowali dwa sprzety do wyscigow na 1/4 mili i jedna ekipa
    zastosowala dziwna technike:
    wykonywali serie nawiercen denka tloka ok. 10 mm od krawedzi dookola
    denka. Nawierty byly podobno tak glebokie ze prawie siegaly pierwszego
    pierscienia uszczelniajacego. Wytlumaczenie jakie sie przy tej okazji
    pojawilo mowilo o tym, ze cisnienie z komory spalania "dostajac" sie
    ponizej denka tloka i "rozprezajac" sie w tych nawiertach w kierunku
    scianki tloka poprawia docisk pierscienia do tuleji dzieki czemu
    poprawia szczelnosc ukladu "tlok-blok". Nie bardzo widze jak to bym
    mialo dzialac - przeciez dzieki takiej zwiekszonej objetosci komory
    spalania spadnie stopin kompresji (silniki nie byly doladowane) wiec w
    efekcie moc powinna byc nizsza. A moze te nawierty faktycznie dzialaja i
    nawet strata na kompesji jest tego warta?
    Czy szanowna grupa spotkala sie z czyms takim wczesniej i ma pojecie czy
    to dziala?
    Nie zebym chcial draga budowac ale taka ciekawostka mnie zastanowila:)
    --
    Qlfon, Kraków

  • 2. Data: 2009-06-21 11:46:16
    Temat: Re: Nawiercanie denka tłoka...
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 21 Jun 2009 13:15:49 +0200, Qlfon <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > Discovery. No i pojawilo sie cos z czym sie w zyciu nie spotkalem.
    > Kolesie budowali dwa sprzety do wyscigow na 1/4 mili i jedna ekipa

    Ona wcale nie jest dziwna.

    > wykonywali serie nawiercen denka tloka ok. 10 mm od krawedzi dookola
    > denka. Nawierty byly podobno tak glebokie ze prawie siegaly pierwszego
    > pierscienia uszczelniajacego.

    Nie prawie, tylko sięgały do rowka, bo chodzi o to, żeby spaliny
    wspomagały sprężystość pierścienia. Tylko teraz to się to trochę
    inaczej robi -- Lateral Gas Port (takie małe otwory zaraz nad
    pierwszym pierścieniem w lewym tłoku:
    http://www.carcraft.com/techarticles/piston_ring_tec
    hnology/photo_11.html,
    po prawej konstrukcja ,,tradycyjna''), bo otwory przez denko
    zapychają się nagarem i osłabiają okolice rowka.

    > Nie bardzo widze jak to bym
    > mialo dzialac - przeciez dzieki takiej zwiekszonej objetosci komory
    > spalania spadnie stopin kompresji (silniki nie byly doladowane)

    O 0.01 czy 0.001? Ile spalin może się zmieścić w rowku na
    pierwszy pierścień?

    > Czy szanowna grupa spotkala sie z czyms takim wczesniej i ma pojecie czy
    > to dziala?

    http://www.carcraft.com/techarticles/piston_ring_tec
    hnology/index.html

    r.
    _____________
    robert rędziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com

  • 3. Data: 2009-06-21 12:09:10
    Od: Qlfon <r...@l...pl>

    Robert Rędziak pisze:

    > Ona wcale nie jest dziwna.

    Dla mnie jest bo w zyciu tego nie widzialem wczesniej:)

> [...]
    > wspomagały sprężystość pierścienia. Tylko teraz to się to trochę
    > inaczej robi -- Lateral Gas Port (takie małe otwory zaraz nad
    No ok, ale w takim razie jak to dziala? Jesli one sa (w uproszczeniu -
    rownolegle do powierzchni dna tloka) to to rozprezanie bedzie dzialalo w
    kierunku centrum tloka a nie w kierunku na zewnatrz i dzieki temu
    moglbyby dociskac piercienie od srodka na zewnatrz?
    > http://www.carcraft.com/techarticles/piston_ring_tec
    hnology/photo_11.html,
    > po prawej konstrukcja ,,tradycyjna''), bo otwory przez denko
    > zapychają się nagarem i osłabiają okolice rowka.
    A te poziome nie beda? Tez sa powyzej pierscienia wiec maja taki sam
    kontakt z gazami powstajacymi w komorze a wiec i z nagarem. no chyba ze
    tu dochodza jakies zjawiska "Aerodynamiczne" ktore nie pozwalaja na
    osoadzanie sie nagaru.

    > O 0.01 czy 0.001? Ile spalin może się zmieścić w rowku na
    > pierwszy pierścień?

    Kurcze, ludzie planuja glowice o 0,05 mm i podobno to daje jakis efekt.
    Poza tym tamte otworki byly calkiem spore 3-4 mm srednicy OIDP. jaka
    pojemnosc w tym juz by byla:) Troche mi to pachnie jakims technicznym
    voodoo. Teraz sobie poszperam po necie moze sa jakies porownania przed i
    po tym lateral gas port:)

    > http://www.carcraft.com/techarticles/piston_ring_tec
    hnology/index.html

    > r.
    Wiedzialem, ze sie tu czegos dowiem, dzieki!

    --
    Qlfon, Kraków

  • 4. Data: 2009-06-21 12:31:36
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 21 Jun 2009 14:09:10 +0200, Qlfon <r...@l...pl> wrote:

    > No ok, ale w takim razie jak to dziala? Jesli one sa (w uproszczeniu -
    > rownolegle do powierzchni dna tloka)

    One prowadzą z nad denka do rowka pierwszego pierścienia.

    > to to rozprezanie bedzie dzialalo w
    > kierunku centrum tloka a nie w kierunku na zewnatrz i dzieki temu
    > moglbyby dociskac piercienie od srodka na zewnatrz?

    Mówimy o gazach, prawda? One próbują wypełnić dostępną im
    przestrzeń.

> [...]
    > kontakt z gazami powstajacymi w komorze a wiec i z nagarem. no chyba ze
    > tu dochodza jakies zjawiska "Aerodynamiczne" ktore nie pozwalaja na

    Raczej cząsteczkom nagaru trudniej jest się przedostać przez
    szczelinę miedzy tłokiem, a gładzią.

    > Kurcze, ludzie planuja glowice o 0,05 mm i podobno to daje jakis efekt.

    Pięć setek? To chyba tylko po to, żeby wyrównać powierzchnię. Bo
    pięć setek przy 70mm tłoku daje jakieś 0.2cm^3 różnicy. Przy
    objętości komory spalania rzędu kilkudziesięciu cm^3, to jest
    wielkość znacząca nic -- tuning psychologiczny.

    r.
    robert rędziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com