-
11. Data: 2011-01-13 10:08:56
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Thu, 13 Jan 2011 01:00:45 -0800 (PST)) ktos podajacy sie za arek
wyklawiaturowal co nastepuje:
>
>> Ostatnio mialem podobne zdarzenie, tylko ze w moim przypadku koszt ponosi
>> ubezpieczalnia. Zastanawialem sie co takiego jest wewnatrz modulow do
>> airbag i napinaczy pasow, ze trzeba je wymieniac na nowe. Jesli to tylko
>> kwestia przestawienia gdzies w pamieci modulu 0 na 1 to strasznym
>> marnostractwem jest wymiana na nowy. Chyba, ze tam sa jakies zintegrowane
>> czujniki przeciazenia itd, ktore moga zadzialac tylko raz.
>
> wiesz, wydaje mi sie ze sam modul to jest tylko elektronika ale jego
> naprawa celowo nie jest taka prosta zeby zapobiegac przekretom,
> w module zapisuje sie informacja o tym ze poduszka/poduszki byly uzyte
> i swieci sie kontrolka. gdyby "zgaszenie kontrolki" bylo takie proste
> to nikt by nie zakladal tych poduszek ponownie ze wzgledu na cene nie
> wspominajac juz o przekretach handlarzy autami choc i tak jest ich
> pewnie duzo
Jesli to tylko elektronika to jaki widzisz problem w przeprogramowaniu jej
i usunieciu informacji o wypadku? Jak popsujesz system operacyjny w swoim
komputerze to wymieniasz caly zestaw na nowy z preinstalowanym system, czy
robisz reinstalacje? :)
Poza tym 'zgaszenie kontrolki' mozna zrealizowac na wiele tanich sposobow,
poczynajac od opornikow w miejscu podlaczenia poduszek a konczac na
wymontowaniu zarowki. Nie sadze, zeby produceni robili to aby utrudnic
kombinacje, priorytetem jest raczej sciaganie kasy po kolizjach od ludzi,
ktorzy chca zeby poduszki dzialay tak samo jak przed kolizja.
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02
-
12. Data: 2011-01-13 10:52:00
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: arek <l...@p...fm>
> > wiesz, wydaje mi sie ze sam modul to jest tylko elektronika ale jego
> > naprawa celowo nie jest taka prosta zeby zapobiegac przekretom,
> > w module zapisuje sie informacja o tym ze poduszka/poduszki byly uzyte
> > i swieci sie kontrolka. gdyby "zgaszenie kontrolki" bylo takie proste
> > to nikt by nie zakladal tych poduszek ponownie ze wzgledu na cene nie
> > wspominajac juz o przekretach handlarzy autami choc i tak jest ich
> > pewnie duzo
>
> Jesli to tylko elektronika to jaki widzisz problem w przeprogramowaniu jej
> i usunieciu informacji o wypadku? Jak popsujesz system operacyjny w swoim
> komputerze to wymieniasz caly zestaw na nowy z preinstalowanym system, czy
> robisz reinstalacje? :)
>
> Poza tym 'zgaszenie kontrolki' mozna zrealizowac na wiele tanich sposobow,
> poczynajac od opornikow w miejscu podlaczenia poduszek a konczac na
> wymontowaniu zarowki. Nie sadze, zeby produceni robili to aby utrudnic
> kombinacje, priorytetem jest raczej sciaganie kasy po kolizjach od ludzi,
> ktorzy chca zeby poduszki dzialay tak samo jak przed kolizja.
problemu w przeprogramowaniu nie widze pod warunkiem ze wiesz jak to
zrobic dobrze... nie jest to pewnie banalne tak jak wykasowanie bledu
w komputerze.
widzisz, sa rozne zabezpieczenia i czasami przeinstalowanie systemu w
komputerze tez nie jest mozliwe...zalezy jakich zabezpieczen uzyje
producent
mimo wszystko konsekwencje nieprawidlowego dzialania systemu i
nieprawidlowego zadzialania systemu poduszek sa raczej nieporownywalne
wiec troche sie nie dziwie ze producenci i ASO sie w to nie bawia
-
13. Data: 2011-01-13 11:40:51
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Thu, 13 Jan 2011 01:52:00 -0800 (PST)) ktos podajacy sie za arek
wyklawiaturowal co nastepuje:
>> Jesli to tylko elektronika to jaki widzisz problem w przeprogramowaniu jej
>> i usunieciu informacji o wypadku? Jak popsujesz system operacyjny w swoim
>> komputerze to wymieniasz caly zestaw na nowy z preinstalowanym system, czy
>> robisz reinstalacje? :)
>>
>> Poza tym 'zgaszenie kontrolki' mozna zrealizowac na wiele tanich sposobow,
>> poczynajac od opornikow w miejscu podlaczenia poduszek a konczac na
>> wymontowaniu zarowki. Nie sadze, zeby produceni robili to aby utrudnic
>> kombinacje, priorytetem jest raczej sciaganie kasy po kolizjach od ludzi,
>> ktorzy chca zeby poduszki dzialay tak samo jak przed kolizja.
>
> problemu w przeprogramowaniu nie widze pod warunkiem ze wiesz jak to
> zrobic dobrze... nie jest to pewnie banalne tak jak wykasowanie bledu
> w komputerze.
> widzisz, sa rozne zabezpieczenia i czasami przeinstalowanie systemu w
> komputerze tez nie jest mozliwe...zalezy jakich zabezpieczen uzyje
> producent
Ja mowie o ASO, a nie o magikach od kasowania bledu. Jesli jest mozliwosc
programowego przywrocenia sterownika/modulu do sprawnosci to bez sensu
jest jego wymiana na nowy.
> mimo wszystko konsekwencje nieprawidlowego dzialania systemu i
> nieprawidlowego zadzialania systemu poduszek sa raczej nieporownywalne
> wiec troche sie nie dziwie ze producenci i ASO sie w to nie bawia
A konsekwencje padu systemu operacyjnego odpowiedzialnego np z aparature medyczna,
czy
sterujacego elektrownia? :)
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02
-
14. Data: 2011-01-13 12:02:07
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: arek <l...@p...fm>
> Ja mowie o ASO, a nie o magikach od kasowania bledu. Jesli jest mozliwosc
> programowego przywrocenia sterownika/modulu do sprawnosci to bez sensu
> jest jego wymiana na nowy.
>
> > mimo wszystko konsekwencje nieprawidlowego dzialania systemu i
> > nieprawidlowego zadzialania systemu poduszek sa raczej nieporownywalne
> > wiec troche sie nie dziwie ze producenci i ASO sie w to nie bawia
>
> A konsekwencje padu systemu operacyjnego odpowiedzialnego np z aparature medyczna,
czy
> sterujacego elektrownia? :)
z technicznego punktu widzenia ASO pewnie nie mialoby problemu ale
pewnie chodzi poprostu o kase
-
15. Data: 2011-01-13 12:10:04
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Thu, 13 Jan 2011 03:02:07 -0800 (PST)) ktos podajacy sie za arek
wyklawiaturowal co nastepuje:
>
>> Ja mowie o ASO, a nie o magikach od kasowania bledu. Jesli jest mozliwosc
>> programowego przywrocenia sterownika/modulu do sprawnosci to bez sensu
>> jest jego wymiana na nowy.
>>
>> > mimo wszystko konsekwencje nieprawidlowego dzialania systemu i
>> > nieprawidlowego zadzialania systemu poduszek sa raczej nieporownywalne
>> > wiec troche sie nie dziwie ze producenci i ASO sie w to nie bawia
>>
>> A konsekwencje padu systemu operacyjnego odpowiedzialnego np z aparature medyczna,
czy
>> sterujacego elektrownia? :)
>
> z technicznego punktu widzenia ASO pewnie nie mialoby problemu ale
> pewnie chodzi poprostu o kase
I o tym wlasnie pisalem w pierwszym poscie.
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02
-
16. Data: 2011-01-13 13:48:38
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: "Ryszard G." <r...@p...onet.pl>
Użytkownik "BearBag" napisał
> Wiekszosc aut umozliwia skasowanie crasha ze sterownika, ale byle jakim
> fejsem tego nie zrobisz.
> Zwykle nie trzeba wymieniać sterownika a tylko poduszki które wypaliły.
>
Czujniki chyba też są jednorazowe?
R.G.
-
17. Data: 2011-01-13 14:42:28
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-01-13 13:48, Ryszard G. pisze:
>
> Użytkownik "BearBag" napisał
>
>> Wiekszosc aut umozliwia skasowanie crasha ze sterownika, ale byle jakim
>> fejsem tego nie zrobisz.
>> Zwykle nie trzeba wymieniać sterownika a tylko poduszki które wypaliły.
>>
>
> Czujniki chyba też są jednorazowe?
Są takie i takie.
Dawniej były czysto mechaniczne gdzie jakieś kulki przebijały się przez
"zaporę" i włączały obwód. Taki czujnik będzie jednorazowy.
Ale dziś chyba powszechnie stosuje się już elektroniczne akcelerometry
które raczej są wielorazowe.
Natomiast żeby to wszystko zrobić dobrze, trzeba się albo bardzo dobrze
na tym znać, albo mieć instrukcje serwisową która powie jak to zrobić i
jak to potem przetestować.
-
18. Data: 2011-01-13 15:29:49
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-01-13 11:40, Piotr Klimek pisze:
>> widzisz, sa rozne zabezpieczenia i czasami przeinstalowanie systemu w
>> komputerze tez nie jest mozliwe...zalezy jakich zabezpieczen uzyje
>> producent
>
> Ja mowie o ASO, a nie o magikach od kasowania bledu. Jesli jest mozliwosc
> programowego przywrocenia sterownika/modulu do sprawnosci to bez sensu
> jest jego wymiana na nowy.
Tu raczej nie jest kwestia problemu w samym programowaniu.
Chodzi o to, że producent czegoś takiego nie wspiera, z takiego względu
że np. nie jest w stanie zagwarantować poprawnego działania po wypadku.
Bo tak naprawdę nie wiadomo co ten sterownik przeżył, jakie
przeciążenia, jakie cuda się działy po stronie zasilającej itp.
A możliwości self-testu też są jakoś tam ograniczone.
A jak producent nie wspiera, nie ma instrukcji serwisowej opisującej
całą procedurę, to może być trudno zgadnąć co osoba kasując to tak
naprawdę zrobiła i czy poduszka zadziała jak zajdzie potrzeba. Może w
jakiś specjalistycznych serwisach mają emulatory poduszek którymi są w
stanie sprawdzić czy sterownik generuje poprawne sygnały odpalania
poduszek po przeprogramowaniu elektroniki.
Oczywiście pewnie nie bez znaczenia będzie to, że producent woli
sprzedać nowy moduł, niż naprawiać stary, zwłaszcza że rynek zamienników
na tym polu chyba nie istnieje.
-
19. Data: 2011-01-13 16:04:17
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>
Dnia (Thu, 13 Jan 2011 15:29:49 +0100) ktos podajacy sie za Tomasz Pyra
wyklawiaturowal co nastepuje:
> W dniu 2011-01-13 11:40, Piotr Klimek pisze:
>
>>> widzisz, sa rozne zabezpieczenia i czasami przeinstalowanie systemu w
>>> komputerze tez nie jest mozliwe...zalezy jakich zabezpieczen uzyje
>>> producent
>>
>> Ja mowie o ASO, a nie o magikach od kasowania bledu. Jesli jest mozliwosc
>> programowego przywrocenia sterownika/modulu do sprawnosci to bez sensu
>> jest jego wymiana na nowy.
>
> Tu raczej nie jest kwestia problemu w samym programowaniu.
[...]
Zgadzam sie.
> Oczywiście pewnie nie bez znaczenia będzie to, że producent woli
> sprzedać nowy moduł, niż naprawiać stary, zwłaszcza że rynek zamienników
> na tym polu chyba nie istnieje.
I to jest moim zdaniem glowny powod. Tak jest po prostu wygodniej dla
producenta sprzetu, producenta samochodu, warsztatu i ubezpieczalni. Traci
na tym tylko klient wykupujacy drozsze ubezpieczenie, nie wspominajac juz o takim
ktory go nie ma.
--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02
-
20. Data: 2011-01-13 20:21:59
Temat: Re: Naprawa airbag - Krakow
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> Jesli to tylko elektronika to jaki widzisz problem w przeprogramowaniu jej
> i usunieciu informacji o wypadku? Jak popsujesz system operacyjny w swoim
> komputerze to wymieniasz caly zestaw na nowy z preinstalowanym system, czy
> robisz reinstalacje? :)
Zagwarantujesz, że PCB nie ma pęknięcia, żadne zimne luty nie powstały i
to co przed chwilą zaprogramowałeś nie padnie odrobinę za wcześnie?
__
Irek.N.