  • 11. Data: 2013-05-27 07:55:58
    Temat: Re: Napięcie wsteczne emiter-baza
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-05-26 22:07, Andrzej pisze:

    > Jest taki układ wzmacniacza dwukierunkowego (bi-directional).
    > Pracuje na dwu tranzystorach PNP/NPN. Zawsze jeden przewodzi,
    > a na BE drugiego jest prawie całe odwrotne napięcie zasilania.
    > Można oczywiście zasilać układ napięciem 6V, ale wolałbym większym.
    > Inna metoda uzyskania dwukierunkowości to zastosowanie diod w torze
    > sygnału i może do tego dojdzie, ale boję się szumów.

    Chodzi o ten układ?
    http://kd1jv.qrpradio.com/bi_ssb/Bipolar_amp.JPG

    To daj diody w emiterach, za kondensatorami.

    Pozdrawiam

    DD

  • 12. Data: 2013-05-27 09:11:03
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <_...@w...com> napisał w wiadomości
    > Chodzi o ten układ?
    > http://kd1jv.qrpradio.com/bi_ssb/Bipolar_amp.JPG
    >
    > To daj diody w emiterach, za kondensatorami.

    Tak. Dziękuję za pomoc. Będę kombinować.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 13. Data: 2013-05-30 05:24:14
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Dawno temu z braku diod Zenera (lub przy abstrakcyjnej ich cenie)
    > używałem BC108. AFAIR miały właśnie 9V.
    > Możesz zdradzić, do czego ma być ten tranzystor?

    BC 107, BC 108, BC 109, BF519, BF 520 i BF521 to dokładnie ten sam
    tranzystor był. Te same maski, ta sama linia technologiczna i te same
    parametry procesu. A który będzie którym decydowały pomiary ostrzowe -
    zaś jak coś się w ogóle na tranzystor nie nadawało to pakowano to w
    obudowę dwukońcówkową i robiło za diodę Zenera (oznaczenia już nie
    pomnę...) Zresztą w układach scalonych prawie wcale nie stosuje się
    struktur diodowych do stabilizacji napięcia - na cztery lata
    projektowania i osiem lat rozbierania układów na czystą diodę Zenera
    trafiłem chyba tylko raz (ale to był naprawdę dziwaczny układ
    wysokonapięciowy w technologii SOI). We wszystkich pozostałych
    przypadkach za diodę Zenera robiły struktury NPN z kolektorem zwartym
    metalizacją do bazy.

    --
    Darek