  • 1. Data: 2003-03-18 12:46:55
    Temat: Najnowsze praktyki domenowe nask
    Od: artur@_il.pw.edu.pl

    Dzisiaj dowiedzialem sie, ze nask moze mi zabrac domene jak tylko ma n to
    ochote.

    Pismo od dyrektora tej instytucji (w calosci):

    *****

    Szanowny Panie

    Z uwagi na niewyrażenie przez Pana zgody na przeniesienie praw i
    obowiązków z umowy z dnia 13.03.1998, dotyczącej nazwy domeny
    www.czestochowa.pl przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową jednostk
    badawczo-rozwojową na Urząd Miasta Częstochowa niniejszym rozwiązuję z
    dniem 10.032003 umowę o rejestrację i utrzymywanie nazwy internetowej
    www.częstochowa.pl, za 3 miesięcznym wypowiedzeniem ze skutkiem na dzień
    10.06.2003.

    Z poważaniem
    DYREKTOR Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej
    dr Maciej Kozłowski

    ******

    Zadzwonilem do nask i tam powiedziano mi, ze umowa (jaka?) dot.
    utrzymywania domeny moze zostac rozwiazana przez obie ze stron i nask moze
    sobie takie umowy rozwiazywac bez podawania zadnych powodow, moze mi
    ewentualnie zwrocic pieniadze za niewykorzystany okres.

    Moim zdanie wskazuje to na to, ze nask jest nie administratorem, ale
    wlascicielem domeny pl i moze sobie z nia robic co mu sie zywnie podoba;
    szkoda, ze nie publikuja tego na swojej stronie www (stronach? np.
    polska.pl)

  • 2. Data: 2003-03-18 13:49:06
    Temat: Re: Najnowsze praktyki domenowe nask
    Od: Maciej Wierzbicki <v...@k...p.lodz.pl>

    artur@_il.pw.edu.pl wrote:

> [...]
    > sobie takie umowy rozwiazywac bez podawania zadnych powodow, moze mi
    > ewentualnie zwrocic pieniadze za niewykorzystany okres.

    Kłamią? W regulaminie jest jeden paragraf o możliwości rozwiązania
    umowy:

    19.Podstawę do rozwiązania Umowy stanowi brak zapłaty części albo
    całości opłaty rocznej.

    Rozumiem, że w takim wypadku "nie muszą podawać powodów". Ale ja nie o
    tym. Najważniejsze jest co innego:

    ROZSTRZYGANIE SPORÓW

    14. W przypadku wystąpienia osoby trzeciej do sądu polubownego przy
    Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji w Warszawie (dalej "Sąd
    Polubowny") przeciwko Abonentowi, z roszczeniem o zaniechanie naruszania
    jej praw w wyniku zarejestrowania nazwy domeny, Abonent przystąpi do
    postępowania mediacyjnego, opisanego w Regulaminie Sądu Polubownego.
    Jeżeli nie zostanie zawarta pomiędzy Abonentem i osobą trzecią ugoda,
    kończąca postępowanie mediacyjne, Abonent doręczy Polskiej Izbie
    Informatyki i Telekomunikacji podpisany zapis na Sąd Polubowny, nie
    później jednak niż w terminie wskazanym w wezwaniu do podpisania tego
    zapisu.

    Czy ja dobrze rozumiem, że jeżeli Urząd Miasta Częstochowa miał chrapkę
    na domenę, to winien się zwrócić do Sądu Polubownego w tej sprawie, jako
    że domena jest własnością innego dysponenta? Że NASK jako operator
    domeny PL, zgodnie z własnym regulaminem, nie jest żadną ze stron w
    konflikcie o domenę, i że nie wydaje wyroków komu wolno a komu nie wolno
    posiadać takiej domeny? Że NASK w sprawie konfliktu o domenę może
    jedynie wykonać postanowienie Sądu Polubownego? Że w poniższym cytowanym
    punkcie regulaminu w odniesieniu do przedstawionej przez Ciebie sprawy
    "abonentem" jesteś Ty, a "osoba trzecia" to Urząd Miasta Częstochowa?

    18. NASK wykona orzeczenie sądu rozstrzygające spór pomiędzy Abonentem a
    osobą trzecią, dotyczący nazwy domeny. W przypadku wydania przez sąd
    orzeczenia stwierdzającego naruszenie przez Abonenta praw osoby trzeciej
    w wyniku rejestracji nazwy domeny, Umowa wygasa z chwilą uprawomocnienia
    się tego orzeczenia.

    I na koniec:

    17. W przypadku poinformowania NASK o istnieniu sporu dotyczącego danej
    nazwy domeny, zmiana Abonenta tej nazwy domeny zostanie wstrzymana do
    czasu rozstrzygnięcia sporu.

    Czy z tego jasno nie wynika, że nie mają prawa ruszać domeny (o ile jest
    opłacana) do momentu rozstrzygnięcia sporu przez Sąd Polubowny?

    > Moim zdanie wskazuje to na to, ze nask jest nie administratorem, ale
    > wlascicielem domeny pl i moze sobie z nia robic co mu sie zywnie podoba;

    No a zdaje się, że zalecenia IANA w ICP-1 są jasne:

    (b) TLD Manager Responsibility. TLD managers are trustees for the
    delegated domain, and have a duty to serve the community. The designated
    manager is the trustee of the TLD for both the nation, in the case of
    ccTLDs, and the global Internet community. Concerns about "rights" and
    "ownership" of domains are inappropriate. It is appropriate, however, to
    be concerned about "responsibilities" and "service" to the community.

    No i

    (c) Fair Treatment. The designated manager must be equitable and fair to
    all groups in the domain that request domain names.

    Hm, bardzo mi się to nie podoba.
    --
    * Maciej 'Voovoos' Wierzbicki * VOO1-RIPE * VOO1-6BONE

  • 3. Data: 2003-03-18 16:26:31
    Od: "Tomasz Nowak" <t...@n...netventure.pl>

    Użytkownik <artur@_il.pw.edu.pl> wrote:

> [...]
    > 10.06.2003.
    >
    > Z poważaniem
    > DYREKTOR Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej

    Dostałeś to na piśmie? - Działanie jawnie bezprawne.
    Ale nie widzę innego wyjścia niż oficjalna odpowiedź, że zgodnie
    z umową i regulaminem nie miał prawa rozwiązać umowy na takiej
    podstawie, dlatego dnia ......... do sądu w Warszawie składasz
    pozew o stwierdzenie nieważności tej decyzji. Jeżeli nie
    będzie pozytywnej reakcji, to doślij potem odpis tego pozwu.

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2003-03-18 16:26:45
    Od: "Szuwaks" <s...@g...pl>

    Witam,
    Użytkownik <artur@_il.pw.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Dzisiaj dowiedzialem sie, ze nask moze mi zabrac domene jak tylko ma n to
    > ochote.
    [...]

    Moze trzeba sie wiec ochoczo skrzyknac i podac do sadu NASK o odebranie mu
    domeny .pl ????
    Tylko odebranie czego?
    Administracji? Wlasnosci? Zarzadu?
    Wlasciwie dlaczego ma ja jakis NASK a nie Kancelaria Prezydenta RP albo
    Sejmu czy Senatu?

    Ostatnio slyszalem taki haslo antyunijne:
    ''Unia go mac!!!"

    Pozdrawiam
    Szuwaks

  • 5. Data: 2003-03-19 06:50:36
    Temat: Odp: Najnowsze praktyki domenowe nask
    Od: "Wojtek" <r...@e...pl>

    Użytkownik <artur@_il.pw.edu.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b56piq$j5f$...@j...coi.pw.edu.pl...

    > Dzisiaj dowiedzialem sie, ze nask moze mi zabrac domene jak tylko ma n to
    > ochote.

    tak na prawde, nie powinni Ci tej domeny zarejestrowac, bo zgodnie z prawem
    rozporzadzac nia ma UM.

    pzdr

  • 6. Data: 2003-03-19 13:22:41
    Od: "Szuwaks" <s...@g...pl>

    Witam,

    Użytkownik <artur@_il.pw.edu.pl> napisał w wiadomości

    [...]

    Pare uwag.

    Znajdujemy na stronie:
    http://www.nask.pl/01_01_nask.html
    zapis:
    ''Jesteśmy podmiotem zarządzającym rejestrem nazw
    internetowych w domenie
    pl, niektórych domenach funkcjonalnych (m.in. com.pl,
    biz.pl,
    net.pl, org.pl) i regionalnych (np. waw.pl). ''

    Moje podkreslenie:
    ------------------
    podmiotem zarządzającym rejestrem nazw internetowych w
    domenie .pl
    Li tylko.

    Na stronie
    http://www.dns.pl/news.html
    czytamy:
    [...]
    Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) otrzymała
    opinię wyrażoną przez
    Urząd Regulacji Telekomunikacji (datowaną 24 lipca 2001 r.),
    z której
    wynika, iż : "...działalność polegająca na rejestracji i
    utrzymaniu domen
    internetowych jest, zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1
    Prawa
    Telekomunikacyjnego, działalnością telekomunikacyjną."

    Wcześniej (lipiec i początek sierpnia 2001 r.) otrzymaliśmy
    opinie Głównego
    Urzędu Statystycznego i Urzędu Statystycznego w Warszawie
    stwierdzające, że
    usługa polegająca na rejestracji i utrzymaniu domeny
    internetowej jest -
    zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług - usługą
    telekomunikacyjną i
    należy ją klasyfikować jako usługę elektronicznej wymiany
    danych i
    wiadomości (PKWiU 64.20.17).
    [...]

    Definicja: USLUGA.
    Jak podaje
    http://wiem.onet.pl/wiem/006281.html
    to:
    [...}
    Usługa, środek zaspokojenia potrzeb ludzkich, jeden z
    rodzajów wytworów
    działalności gospodarczej. Zespół czynności wykonywanych
    przez jedne
    podmioty gospodarcze na rzecz innych podmiotów w celu
    zaspokojenia ich
    potrzeb konsumpcyjnych lub produkcyjnych
    [...]

    Na stronie NASK
    http://www.dns.pl/rejestracja-domen.html
    mowi sie, ze:
    [...]
    15. Kto jest upoważniony do rejestracji nazw domen
    regionalnych?

    W domenie .pl nazwę będącą nazwą województwa powiatu lub
    gminy może
    zarejestrować jedynie odpowiedni organ administracji
    rządowej lub
    samorządowej. Szczegółowe wykaz nazw województw, powiatów i
    gmin zawiera
    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1999 r., Dz.
    U. nr 110/99
    poz. 1267.

    Rozporzadzenie:
    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/Main/WDU1999110126
    7?OpenDo
    cument
    [...]

    Dokument ten jest jak widac z 1999 roku (dokladnie z 21
    grudnia).

    Czy prawo dziala wstecz i jak dziala?
    Naczelna zasada prawa rzymskiego, a wiec i nowoczesnego
    prawa obowiazujacego
    od XIX wieku (Kodeks Napoleonski) stanowi o ciaglosci prawa,
    prawo nie
    dziala wstecz.
    Jezeli nabyles prawa to je masz!

    W rozporzedzeniu nie ma zadnej mowy o dzialaniu wstecz.
    (roporzadzeniodawca
    ma prawo do takiego zapisu - ale go nie uzyl)
    Poza tym w dokumencie
    http://www.dns.pl/rejestracja-domen.html
    w punkcie 15 jest mowa tylko i wylacznie o nazwie
    województwa powiatu lub
    gminy, w pelnym brzmieniu wraz ze znakami diakrytycznymi
    (Czestochowa po
    polsku)
    Nazwa miasta nie pojawia sie w domenie autora watku.
    -----

    I jeszcze jedno w sprawach formalnych:
    na stronie:
    http://www.dns.pl/nzasady.html
    czytamy:
    [...]
    OBOWIĄZYWANIE UMOWY

    19. Podstawę do rozwiązania Umowy stanowi brak zapłaty
    części albo całości
    opłaty rocznej. Ponowna rejestracja tej samej nazwy domeny
    będzie możliwa po
    uiszczeniu przez Abonenta opłaty zaległej wraz z odsetkami
    oraz złożeniu
    nowego Wniosku, o ile w chwili rejestracji nazwa domeny
    będzie dostępna.
    Usunięcie nazwy domeny jest równoznaczne z rozwiązaniem
    Umowy.
    20. Umowa zostaje zawarta na czas nieoznaczony.
    Wypowiedzenie Umowy powinno
    zostać złożone na piśmie lub drogą faksową, chyba że Abonent
    działa poprzez
    podmiot, o którym mowa w punkcie 11 Zasad.
    [...]

    Rodzi sie pytanie czy podmiot ''Artur'' naruszyl punkt 19 ?

    Tymczasem prosze zwrocic uwage na to, ze:
    1. Na calym swiecie do celow reprezentacji celow
    administracji rzadowej i
    samorzadowej sa powolane domeny ''gov''.
    2. Na calym swiecie domeny regionalne i narodowe
    przeznaczone do''obrotu''
    podmiotow gospodarczych ((c)komercyjnych) i stosuje sie do
    nich prawo
    konsumenckie.
    3. Jednym z podstawowych praw dzialania na rynku
    konsumenckim jest: ''kto
    pierwszy ten lepszy'' i wynikajaca z tego ochrona jego praw.
    Wyrazem tego jest prawo patentowe, prawo do ochrony dobr
    intelektualnych
    (''kto pierwszyten lepszy'') i zaden rzad (ani jakakolwiek
    instytucja) nie
    jest w stanie zawlaszczyc sobie prawa do tej wartosci (know
    how).

    Wracajac do domeny *gov*
    W Polsce domena .gov.pl zarzadza (a przynajmniej ja
    rejestruje) Instytut
    Podstawowych Problemow Techniki.
    Gdzie na stronie
    http://www.ippt.gov.pl/DNS/zasady-gov-pl.html
    Znajdujemy:

    Zakres podmiotowy domeny gov.pl

    1. IPPT ustalać będzie adresy symboliczne w domenie gov.pl
    dla następujących
    podmiotów (jednostek organizacyjnych), bez konieczności
    zasięgania opinii
    Departamentu Łączności i Informatyki MSWiA:
    [...]
    e) terenowe organy rządowej administracji ogólnej (urzędy
    wojewódzkie,
    rejonowe, ośrodki informatyki urzędów wojewódzkich),
    [...]
    h) organy samorządu terytorialnego i komunalnych związków
    międzygminnych,
    sejmiki wojewódzkie, Sejmik Krajowy (nie dotyczy
    stowarzyszeń gmin, wójtów
    itp.), kolegia odwoławcze przy sejmikach samorządowych,
    regionalne izby
    obrachunkowe,
    [...]

    Na sam koniec dywagacje osobiste.
    Pytanie:
    - Czy sytuacja ta jest nadinterpretacja prawa obowiazujacego
    w Polsce?
    - Czy jest to zjawisko inspiracji mocodawcow z MSWiA (ktore
    jest jednym z
    wlascicieli NASK)?
    - Czy jest to przejaw ''polskiego piekla'' ?
    - Czy mamy doczynienia z monopolem NASK?

    Szuwaks

    PS
    Wolny i nieskrepowany przeplyw informacji polega na tym, ze:
    - kto pierwszy ten lepszy
    - kazdy pracuje na swoje i za to odpowiada
    - nie potrzeba nam smyczy ni kaganca a kazdy podmiot dziala
    na wlasna
    odpowiedzialnosc.

  • 7. Data: 2003-03-20 14:22:06
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

    <artur@_il.pw.edu.pl> wrote in message

    > Dzisiaj dowiedzialem sie, ze nask moze mi zabrac domene jak tylko ma n to
    > ochote.

    Byc moze to pomoze w interpretacji dzialan NASK:

    http://www.vagla.pl/skrypts/rejestracja_nazwy_domeny
    .htm

    A chodzi o to, ze jest umowa, moze byc wypowiedziana jak inne umowy. W tym
    przypadku jak czytalem jest 3 miesieczny okres wypowiedzenia. Nazwy gmin i
    miast podlegaja ochronie. Stad dzialania NASK.

    Powyzsze stanowisko wypowiadam prywatnie.

    Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa

  • 8. Data: 2003-03-20 15:36:09
    Od: "Szuwaks" <s...@g...pl>

    Witam,
    Użytkownik "Piotr 'VaGla' Waglowski"
    <v...@v...do-usuniecia.pl> napisał w wiadomości

    > Nazwy gmin i
    > miast podlegaja ochronie.

    Czy mozna prosic o podstawe prawna?

    Pozdrawiam
    Szuwaks

  • 9. Data: 2003-03-20 16:26:24
    Od: s...@c...infoland.int.pl (Lukasz Biegaj)

    Piotr 'VaGla' Waglowski <v...@v...do-usuniecia.pl> wrote:
    > A chodzi o to, ze jest umowa, moze byc wypowiedziana jak inne umowy. W tym
    > przypadku jak czytalem jest 3 miesieczny okres wypowiedzenia. Nazwy gmin i
    > miast podlegaja ochronie. Stad dzialania NASK.

    Jest roznica pomiedzy Czestochowa a Częstochowa.

    --
    ** Lukasz Biegaj, BL661-RIPE, LPB1-6BONE, gnupg key id: 0680D337 **
    **** e-mail: s/spamtrap/pio/, jabber: l...@j...atman.pl ****

  • 10. Data: 2003-03-20 18:36:53
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

    > Jest roznica pomiedzy Czestochowa a Częstochowa.

    :)))) a tak na marginesie - dzis slyszalem ze juz w Polsce mozna bedzie
    zarejestrowac domene z polskojezycznymi znakami diakrytycznymi.
    v.