    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Nagrzewający się elektrolit na wejściu przetwornicy
    Date: Sun, 18 Oct 2015 02:06:43 +0200

    Mam w zegarze nixie przetwornicę na UC3845D.
    Na jej wejściu był kiedyś dany (ze sporym zapasem) kondensator 1000uF.
    Po paru tygodniach pracy zauważyłem, że kondensator spuchnął. Wymieniłem
    go więc i skontrolowałem pobór prądu przez cały układ. Amperomierz
    wpięty chwilowo w miejsce bezpiecznika pokazał około 1A (układ zawiera
    przetwornicę zasilającą 6 multipleksowanych lamp nixie i dwie neonówki,
    ESP8266, Atmegę644PA i trochę drobnicy).
    Właśnie podczas tego testu zauważyłem, że kondensator nagrzał się dość
    mocno w ciągu krótkiej chwili.

    Wymieniłem ponownie kondensator (tym razem na 470uF) i włożyłem
    bezpiecznik. Teraz elektrolit już nie zrobił się gorący od razu, ale po
    chwili był zauważalnie ciepły. Na bezpieczniku występuje spadek około 0,3V.

    Co jest powodem takiego zachowania? Coś mi się wzbudza? Czy powinienem
    dać na wejściu zasilania przetwornicy jakiś mały rezystor?