  • 1. Data: 2009-08-07 09:02:47
    Temat: Na Linuksie cieplej niż na Windows XP
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    Kupiłem sobie 2 sztuki komputera Fit-PC2 - to taki miniaturowy
    komputerek z Atomem, na 1 dysk SATA i bez wentylatorów.

    Na jednym zainstalowałem Debiana 5.0, na drugim Windows XP Pro SP3.

    Problem jest taki: codziennie sprawdzam SMART-a i okazuje się, że dyski
    (również takie same, Seagate 500 GB SATA) mają różne temperatury: ten w
    Debianie jest o kilka stopni cieplejszy, niż w Windows.

    Jednocześnie obciążenie obu komputerków jest na razie jeszcze
    praktycznie zerowe - ot, po prostu sobie chodzą gołe systemy, aby
    popatrzeć, jak będą pracować.

    Pytanie: co zrobić, aby pod Linuxem obniżyć temperaturę dysku?

    Są jakieś dziwne technologie ACPI, APM (skróty z pamięci, nie mam o tym
    pojęcia) do sterowania zasilaniem i energooszczędnością komputera, tak?
    Jak można tego użyć?

    Patryk

  • 2. Data: 2009-08-07 09:12:00
    Temat: Re: Na Linuksie cieplej niż na Windows XP
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Patryk Włos"
> [...]
    >
    >Są jakieś dziwne technologie ACPI, APM (skróty z pamięci, nie mam o tym
    >pojęcia) do sterowania zasilaniem i energooszczędnością komputera, tak?

    Zatrudnij studenta. Może przy okazji wyjaśni ci co znaczy słowo
    "technologia".

    --
    \------------------------/ No cóż, jak dla mnie w ogóle gotów do gazety
    /------------------------\ hal karmiony WO)

  • 3. Data: 2009-08-07 12:13:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 07 Aug 2009 11:02:47 +0200, Patryk Włos napisał(a):

    > Pytanie: co zrobić, aby pod Linuxem obniżyć temperaturę dysku?

    Najpierw zamień systemy. Wyeliminujesz w ten sposób różnice w skalowaniu
    czujników i indywidualne róznice między kompami. A co do znaczenia skrótów
    - wikipedia się kłania.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2009-08-09 13:59:36
    Od: Tomaszek <t...@j...pl>

    Patryk Włos pisze:
    > Problem jest taki: codziennie sprawdzam SMART-a i okazuje się, że dyski
    > (również takie same, Seagate 500 GB SATA) mają różne temperatury: ten w
    > Debianie jest o kilka stopni cieplejszy, niż w Windows.

    Przyczyną może być brak wgranych sterowników od płyty głównej, chipsetu
    itd. Wgraj sterowniki producenta przeznaczone dla tego systemu, a nie
    polegaj na tych zawartych w systemie
    | TEL: (0)882733602 *naprawy i modernizacje komputerów*diagnostyka* |
    | *dojazd*PŁACISZ TYLKO ZA EFEKTY, NIE ZA CZAS PRACY* ***WARSZAWA***|
    \----------| e-mail: d...@g...com |----------/

  • 5. Data: 2009-08-14 10:25:06
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Patryk Włos pisze:
    > Pytanie: co zrobić, aby pod Linuxem obniżyć temperaturę dysku?

    Po co?

    Poza tym -- zmierz temperaturę innych elementów, bo powodem
    może być grzanie się czegoś innego i podgrzewanie dysku. Tem-
    peratura dysku w *bardzo* małym stopniu zależy od systemu
    operacyjnego.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |