  • 31. Data: 2014-01-25 21:12:58
    Temat: Re: Montaż elementów w obudowach MLF
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-25 13:53, s...@g...com pisze:

    > Bo to nie jest element dla hobbystow

    Wiesz... Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy hobbysta dysponował jedynie
    lutownicą transformatorową, przez co montaż elementów SMD był poza jego
    zasięgiem. Nie mówię tutaj tylko o MLF czy LQFP, ale nawet TQFP albo SO.
    Dzisiaj sporo osób ma HotAiry, a pastę lutowniczą można kupić w każdym
    sklepie. Montaż takich układów nie powinien być wielkim problemem.

    > po 2-3 latach magazynowania nadaje sie do kosza.

    Możesz sprecyzować? Co jest z nimi nie tak? Co tam jest takiego, co
    mogłoby się psuć?

  • 32. Data: 2014-01-25 21:15:21
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 25 Jan 2014 00:33:34 +0100, Marek napisał(a):

    > A co z precyzją ustawienia temperatury? Poniżej 160 toner się dobrze
    > nie przyklei a powyżej 180 popłynie... Żelazka mają sporą histerezę,
    > trudno utrzymać temperaturę w wymaganym przedziale.

    Nie ma z tym problemu. Temperaturę ustawiłem raz, po czym pokrętło
    zdemontowałem. Teraz po włączeniu czekam aż zgaśnie lampka sygnalizująca
    nagrzewanie i po minucie czy dwóch sprawdzam przy pomocy kropli wody
    spuszczonej na płytę, czy temperatura jest odpowiednia. Gdy kropla
    ucieka ku brzegowi a nie odparowuje w jednym miejscu to jest ok.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 33. Data: 2014-01-25 21:21:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-01-25 13:53, s...@g...com wrote:
    > ze przed grzalka elektrostatyka robi szkody, walek unosi toner

    Widze ze zdjęcia że masz badziewną (nową) drukarkę. Staruszek HP LJ2200
    nic nie psuje. Ale jesli nie mozesz zmienić to prosty fix: zawieś kartkę
    w oparach acetonu na 10 minut. Toner pęcznieje i nie bedzie żadnych
    dziur, duże powierzchnie będa perfekcyjne, male ściezki wyjdą tak samo.

  • 34. Data: 2014-01-25 21:36:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, January 25, 2014, 9:12:58 PM, you wrote:

> [...]
    > Dzisiaj sporo osób ma HotAiry, a pastę lutowniczą można kupić w każdym
    > sklepie. Montaż takich układów nie powinien być wielkim problemem.

    SO bez problemów transformatorówką lutowałem...

    > Możesz sprecyzować? Co jest z nimi nie tak? Co tam jest takiego, co
    > mogłoby się psuć?

    Z tego co wiem, problemem jest absorpcja wilgoci z powietrza. No i
    oczywiście utlenianie wyprowadzeń.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2014-01-25 21:55:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > SO bez problemów transformatorówką lutowałem...

    Ja też, jednak zbyt wygodne to nie było i zawsze gdy tylko mogłem
    zastosować układ w obudowie DIP - stosowałem go. Dopiero zakup lepszej
    lutownicy zmienił moje podejście do układów SMD. Teraz montaż
    przewlekany stosuję o wiele, wiele rzadziej.

    > Z tego co wiem, problemem jest absorpcja wilgoci z powietrza. No i
    > oczywiście utlenianie wyprowadzeń.

    Hmm... Co tą wilgoć absorbuje, że problem daje o sobie znać tylko
    podczas przechowywania? Z utlenianiem to aż tak wielki problem? Chyba da
    się pady oczyścić. Zresztą i tak zwykle się je cynuje przed wlutowaniem
    układu w płytkę. Dobry topnik sobie nie poradzi?

  • 36. Data: 2014-01-25 23:11:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Saturday, January 25, 2014, 9:55:02 PM, you wrote:

> [...]
    > przewlekany stosuję o wiele, wiele rzadziej.
    > Hmm... Co tą wilgoć absorbuje, że problem daje o sobie znać tylko

    Plastik obudowy. Chodzi o układy lutowane z dużymi gradientami
    temperatury (IR?). Jakakolwiek wilgoć i ekslodują. Ponoć można je
    ,,regenerować" wygrzewając zanim zacznie się je lutować.
    Jak dostałem oryginalne LM2673S, to było dołączone ostrzeżenie, że
    jeśli będą przechowywane ponad termin, to należy je wygrzewać przed
    montażem. Ale jeszcze mi żaden nie eksplodował.
    Przy okazji - je też lutuję transformatorówką (D2PAK) :)

    > Z utlenianiem to aż tak wielki problem? Chyba da się pady oczyścić.
    > Zresztą i tak zwykle się je cynuje przed wlutowaniem układu w
    > płytkę.

    Nigdy nie cynowałem układów przed lutowaniem. Ale ja nie lutuje
    niczego bardziej skomplikowanego od SO :)

    > Dobry topnik sobie nie poradzi?

    Nie mam pojęcia - ja tylko gdybam.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2014-01-25 23:56:49
    Od: butek <email.is@invalid>

    W dniu 25.01.2014 21:12, Atlantis pisze:

    > Wiesz... Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy hobbysta dysponował jedynie
    > lutownicą transformatorową, przez co montaż elementów SMD był poza jego
    > zasięgiem. Nie mówię tutaj tylko o MLF czy LQFP, ale nawet TQFP albo SO.

    Jeżeli chodzi konkretnie o ATmega328 w wersji MLF, to po prostu nikomu
    nie opłaca się trzymać stocków w magazynie, bo NIKT tego nie kupuje.
    Hobbysci spod znaku Arduino i innych gotowców i tak używają wersji TQFP
    czy w ostateczności DIP i to spokojnie "schodzi", zaś do profesjonalnej
    produkcji, mało kto trzyma się kurczowo 8-bit, a już w szczególności AVR
    8-bit. W takiej samej obudowie MLF jest milion innych uC o znacznie
    lepszym stosunku cena/wydajność, i te są stockowane i dostępne bez problemu.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 38. Data: 2014-01-26 09:52:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Plastik obudowy. Chodzi o układy lutowane z dużymi gradientami
    > temperatury (IR?). Jakakolwiek wilgoć i ekslodują. Ponoć można je
    > ,,regenerować" wygrzewając zanim zacznie się je lutować.

    Hmm... Za pomocą Googla znalazłem kilka ogólnych tekstów, które nazywają
    to zjawisko "popcorn effect". Żadnych zdjęć, żadnych filmów na YouTube.
    Jest tylko ogólna informacja, że coś takiego może się zdarzyć,
    szczególnie w przypadku cienkich obudów o większej powierzchni (BGA).

    Zastanawiam się, czy przypadkiem nie jest to jakiś rodzaj
    elektronicznego folkloru. Dosyć często zdarza się, że jakiś problem
    techniczny urasta do cechy, z którą identyfikuje się urządzenie danego
    typu (np. RRoD w XB360 albo źle przylutowany układ graficzny w
    niektórych laptopach).

    Gdyby zjawisko było tak powszechne jak mówisz i układy miały swój termin
    przydatności do użycia, to Internet byłby pełen nagrań spektakularnie
    eksplodujących scalaków. ;)

    Fakt, że układy są hermetycznie zapieczętowane w taśmie nie powinien
    wystarczyć? W przypadku tych trzymanych luzem problemu nie rozwiązywałby
    prosty pochłaniacz wilgoci?

    > Jak dostałem oryginalne LM2673S, to było dołączone ostrzeżenie, że
    > jeśli będą przechowywane ponad termin, to należy je wygrzewać przed
    > montażem. Ale jeszcze mi żaden nie eksplodował.

    Wygrzewanie jest przecież tak czy inaczej elementem montażu. O ile mnie
    pamięć nie myli w pierwszej fazie lutowania hot airem należy stopniowo
    podgrzewać fragment płytki z elementami.

    > Nigdy nie cynowałem układów przed lutowaniem. Ale ja nie lutuje
    > niczego bardziej skomplikowanego od SO :)

    Chodziło mi o technikę lutowania QFN/MLF bez użycia pasty. Cynuje się
    pady na PCB i piny na układzie, nakłada topnik, kładzie scalaka na
    płytce i całość podgrzewa gorącym powietrzem.

  • 39. Data: 2014-01-26 10:48:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 26 Jan 2014 09:52:44 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Zastanawiam się, czy przypadkiem nie jest to jakiś rodzaj
    > elektronicznego folkloru. Dosyć często zdarza się, że jakiś problem

    A taki folklor to powszechne zjawisko. To tak jak wszyscy hobbyści
    namiętnie stosują kwarce. Ja nie stosje i nigdy (w skali
    kilkudziesieciu układów działajacych u mnie w domu, w samochodzie
    moim, małżonki i moich znajomych) nie miałem problemów. Czy w +30
    czy teraz przy -15 nikt mi nie zgłasza, że są jakieś problemy w tych
    układach w samochodach. Układy są różne, z różnymi magistralami: po
    usarcie, poprzez usb a na CAN kończywszy. W skali produkcji seryjnej
    dla świętego spokoju kwarc można dać, choć słowo "świętego" znowu z
    folklorem się kojarzy ;)

    --
    Marek

  • 40. Data: 2014-01-26 10:58:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Jan 2014 10:48:27 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > usarcie, poprzez usb a na CAN kończywszy. W skali produkcji seryjnej
    > dla świętego spokoju kwarc można dać, choć słowo "świętego" znowu z

    A co dajesz zamiast kwarcu ?
    UART wymaga dokladnosci zegara rzedu 5% - wbudowany generator raczej
    tylu nie zapewnia.

    J.