  • 11. Data: 2012-06-15 00:33:48
    Temat: Re: Modyfikator Plus... Test w TVN, czy był ciąg dalszy?
    Od: Marek 'marcus075' Karweta <m...@g...com>

    Krystian Zaczyk, Fri, 15 Jun 2012 00:25:58 +0200, pl.misc.samochody:

    > Z tym gratisem to różnie bywa.

    Z "gratisem" to taki na przykład ja jestem staroświecki. I uważam, że można
    coś gratis dostać.

    --
    Pozdrowienia,
    Marek 'marcus075' Karweta | Dwa kieliszki wystarczą.

  • 12. Data: 2012-06-15 00:34:02
    Od: Marek 'marcus075' Karweta <m...@g...com>

    JaromirD, Thu, 14 Jun 2012 23:35:47 +0200, pl.misc.samochody:

    > "w gratisie".

    W klimie, w skórze i w dieslu. Pamiętaj.

  • 13. Data: 2012-06-15 00:38:20
    Od: marcin <l...@k...cwo>

    W dniu 2012-06-15 00:30, Tomasz Motyliński pisze:

    > Póki co po miesiącu 7988 :) 300 nie wyjdzie.

    czyli do wczoraj robiles 30kkm miesiecznie a od dzisiaj juz 7988 ? cos
    sie stalo przelomowego w twoim zyciu? rozumiem ze w zwiazku z tym ze
    bedziesz mial 4x wiecej czasu bedziemy mogli czytac 4x wiecej twoich
    rewelacyjnych postow ?

  • 14. Data: 2012-06-15 00:41:39
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Dziękuję za poprawę, tak to jest jak nie zna się własnego języka :)

  • 15. Data: 2012-06-15 01:03:54
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 2012-06-15 00:38, marcin pisze:

    > czyli do wczoraj robiles 30kkm miesiecznie a od dzisiaj juz 7988 ?

    Czytanie ze zrozumieniem nie boli, odpisz w tym wątku i pod tym postem
    do którego się odnosisz, tylko nie tnij za dużo...

  • 16. Data: 2012-06-15 01:04:31
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    Michoo wrote:

    > http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=formu%C5%82a
    > Znaczenie 3.

    No rzecz w tym, że nie. Mimo, że tak twierdzi słownik. Po polsku jest to
    wzór chemiczny i nikt (oprócz marketoidów) nie nazywa tego inaczej.

    > Powinno być "o formule".

    Czyli stosując znaczenie ze słownika mamy olej o wzorze? A jaki wzór ma
    olej?

  • 17. Data: 2012-06-15 01:13:24
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    Krystian Zaczyk wrote:

    > Z tym gratisem to różnie bywa.
    > http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=7978
    > http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=1012
    >
    > Krystian

    Prof. Bańko słynie z bezkrytycznego akceptowania neologizmów. W tym
    przypadku można chyba jedynie powiedzieć "Stało się" i rozłożyć bezradnie
    ręce.

  • 18. Data: 2012-06-15 02:23:54
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    > Prof. Bańko słynie z bezkrytycznego akceptowania neologizmów. W tym
    > przypadku można chyba jedynie powiedzieć "Stało się" i rozłożyć bezradnie
    > ręce.

    Dlaczego bezkrytycznego? Prof. Bańko jedynie odnotowuje fakt użycia gratisu
    jako rzeczownika. Mam dwa, mające juz parę ładnych lat słowniki (żaden autorstwa
    prof. Bańki) w których stoi "gratis 'przedmiot dany lub otrzymany bezpłatnie' (D.
    gratisu)".
    Nawet leciwy słownik wyrazów obcych W. Kopalińskiego podaje i znaczenie
    rzeczownikowe ("egzemplarz dawany gratisowo, bezpłatnie").

    Gratis w łacinie też jest rzeczownikiem (a konkretnie narzędnikiem liczby mnogiej
    od gratia, czyli z łaskami, z podziekowaniami). W języku polskim najpierw
    wystepował jedynie w znaczeniu "darmo, za darmo", zatem pełnił rolę przysłówka
    a nie - jak napisaleś - przymiotnika (przymiotnik to "gratisowy").

    Krystian

  • 19. Data: 2012-06-15 02:49:15
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 15.06.2012 01:04, JaromirD wrote:

    > Czyli stosując znaczenie ze słownika mamy olej o wzorze?
    Tak. Olej to mieszanina jednorodna, więc możemy napisać np.
    3% CąHę + 5% CżHź + ...

    Michoo

  • 20. Data: 2012-06-15 10:51:48
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

> [...]
    > wzór chemiczny i nikt (oprócz marketoidów) nie nazywa tego inaczej.

    > Czyli stosując znaczenie ze słownika mamy olej o wzorze? A jaki wzór ma

    O składzie, o takiej zasadzie działania (bardziej mi tu pasuje znaczenie 4.).
    Ale sięgnijmy do łaciny: formula (zdrobnienie od forma - postać, kształt) to nic
    innego jak skład, prawidło, reguła, przepis, metoda czy po prostu określenie,
    sprecyzowanie czegoś (stąd czasownik formułować). Stosowanie więc formuły
    jako synonimu składu, przepisu czy sposobu działania nie jest błędem.
    Więcej - takie było pierwotne znaczenie tego zapożyczenia. Obecnie jest rzadziej
    używane i pewnie dlatego Cię razi.

    Krystian