  • 1. Data: 2011-03-05 20:46:30
    Temat: Moc we FLOPS dla typowego CPU
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Ile dziś (2011) wynosi moc obliczeniowa we FLOPS-ach dla typowego rdzenia
    procesora Intela/AMD dla typowego PC?

    Nie chce pisać "pół godziny obliczeń" - bo to głupota (za 2 lata
    zdezaktualizuje się to). Chcę napisać po prostu "obliczenia wymagają około x
    operacji zmiennoprzecinkowych".

    Nie chcę mierzyć - bo używam różnych CPU, różnych komputerów itd. itp. -
    zrobiłyby się z tego poważne benchmarki - a ja potrzebuję tylko rzędu
    wielkości.

    Jest gdzieś jakaś sensowna tabelka? (Pentium III wyciągało około 900 MFLOPS,
    ale potrzebuję dla "normalnego procesora z 2011".)

    slawek

  • 2. Data: 2011-03-05 21:43:55
    Temat: Re: Moc we FLOPS dla typowego CPU
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 05.03.2011 21:46, slawek pisze:
> [...]
    >
    > Nie chcę mierzyć - bo używam różnych CPU, różnych komputerów itd. itp. -
    > zrobiłyby się z tego poważne benchmarki - a ja potrzebuję tylko rzędu
    Chyba nie rozumiem Twojego problemu - jeżeli interesują Cię FLOPS-y to
    powinieneś pomierzyć/przeanalizować swój kod, bo czas wykonania bardzo
    może zależeć od konkretnego procesora.

    A "rząd wielkości" to będzie pewnie w okolicy pojedynczych/dziesiątek
    GFLOPS dla procesora (zależnie od tego jaki procek) i setek dla karty
    graficznej.

    Michoo

  • 3. Data: 2011-03-05 22:32:51
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 5 Mar 2011 21:46:30 +0100, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

> [...]
    >
    >Nie chcę mierzyć - bo używam różnych CPU, różnych komputerów itd. itp. -
    >zrobiłyby się z tego poważne benchmarki - a ja potrzebuję tylko rzędu

    Na googlu

    A.L.

  • 4. Data: 2011-03-06 01:08:42
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...

    > Na googlu
    >
    > A.L.

    Nie ma.

    I to nie dlatego że wujek Google to tylko wyszukuje gdzie jest informacja -
    a nie udostępnia zasoby ze swojego cache (kto jak kto ale A.L powinien
    wiedzieć co to Google).

    Przez Google.dość łatwo znaleźć kupę badziewnych reklam nt. "jakich to
    wspaniałych procesorów nie robimy".

    Ale nigdzie nie ma danych nt. "zwykłych procesorów" - tj. takich jak te
    zwykłe proszki do prania.

    Z grubsza jak CPU jest pędzone na 3 GHz, to robi 3x10^9 cykli na sekundę,
    czyli mniej więcej tyle samo float point operations, jeżeli 1 cykl = 1
    operacja (w jednym rdzeniu).

    Ale... jeżeli dobrze pamiętam, to procesor może paralelizować sobie niektóre
    rzeczy - w tym obliczenia zmiennoprzecinkowe. Z drugiej strony są takie
    wredne niektóre rozkazy, które kiedyś potrafiły zajumać 400 cykli i więcej.
    Z trzeciej strony mamy XXI wiek - i może nawet csch liczy w jednym cyklu? Z
    czwartej strony - ale chyba nie ARM?! Z piątej strony - jak się ogrzeje to
    zwalnia? A co z oszczędzaniem energii - i obniżaniem taktowania?

    No, to rebiata ma ktoś z was jakiś pomysł na odpowiedź na proste pytanie:
    "ile wynosi moc obliczeniowa zwykłego komputera"?

    Czy też nie wiecie?

    slawek

  • 5. Data: 2011-03-06 03:19:15
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sun, 6 Mar 2011 02:08:42 +0100, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

> [...]
    >wiedzieć co to Google).
    >
    >Przez Google.dość łatwo znaleźć kupę badziewnych reklam nt. "jakich to

    Drogi Kolego, jak ja pisze ze cos jest na googlu, to pisze dlatego ze
    najpierw sprawdzilem czy jest.

    Powszechne uznanym testem sprawnosci obliczeniowej proesora jest
    "linpack benchmark"; autorem jest Jack Dongarra. Dostepny jest w wielu
    miejscach i wielu wersjach, na przykald tutaj

    http://www.roylongbottom.org.uk/linpack%20results.ht

    http://www.roylongbottom.org.uk/index.htm

    Nie wiem czy to jest lista najnowsza i czy najbardziej kompletna, ale
    to niech sobei Kolega sprawdzi sam

    Na googlu

    A.L.

  • 6. Data: 2011-03-06 10:27:45
    Od: "Wiktor S." <w...@M...fm>

    > No, to rebiata ma ktoś z was jakiś pomysł na odpowiedź na proste
    > pytanie: "ile wynosi moc obliczeniowa zwykłego komputera"?

    Pytanie się komplikuje, gdy trzeba się zastanowić nad:

    - czy jeden rdzeń czy wszystkie?
    - a wtedy jaki komputer jest "zwykły": jedno-, dwu-, czterordzeniowy?

    - czy obliczenia na FPU x87 czy na SSE?

    --
    Azarien

  • 7. Data: 2011-03-06 18:43:35
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...
    > Drogi Kolego, jak ja pisze ze cos jest na googlu, to pisze dlatego ze
    > najpierw sprawdzilem czy jest.

    Szanowny dyskutancie: jeżeli uważasz, że Google hostują wszystkie serwisy,
    do których linki zapodają... to chyba nie muszę dalej wyjaśniać 99%
    czytelnikom tej grupy dyskusyjnej, dlaczego jest to śmieszne.

    Nota bene, jak ciebie zmusić - to idziesz na współpracę - czego dowodem
    zapodany przez ciebie link. Poprosiłem raz i drugi - i co? I mam co chciałem
    mieć. Łatwo miło i szybciej niż myślałem. Zdziwiony? Przemyśl raz jeszcze.

    > Powszechne uznanym testem sprawnosci obliczeniowej proesora jest
    > "linpack benchmark"; autorem jest Jack Dongarra. Dostepny jest w wielu
    > miejscach i wielu wersjach, na przykald tutaj

    Za jasną cholerę (i za ciemną też) nie podawany jest przez Google. A jeżeli
    już - to wśród najrozmaitszych głupich bzdetów bez wartości.

    > http://www.roylongbottom.org.uk/linpack%20results.ht

    Trochę nie rozumiem co przedstawiają rezultaty: dlaczego wydajność procesora
    w MFLOPS miałaby zależeć od optymalizacji kodu? Jedyna sensowna odpowiedź,
    to kolejkowanie instrukcji lepiej pasujące pod procesor. Bo jeżeli po
    optymalizacji jest mniej instrukcji - to nie można tego uważać za wzrost
    mocy obliczeniowej - obliczenia są szybsze, ale liczy się mniej rozkazów.
    Ponadto LINPACK to będą cztery działania - bez wspomnianego csch.

    > Nie wiem czy to jest lista najnowsza i czy najbardziej kompletna, ale
    > to niech sobei Kolega sprawdzi sam
    >
    > Na googlu

    No, no, więc czegoś jednak A.L. nie wie? A przecież jest Google, czyż nie?

    Ale do rzeczy - z listy (lorda?) Longbottoma wynika że old gold Athlon XP
    jest mniej więcej tak samo wydajny jak full wypas i7. Nie będziemy się
    przecież kłócić o czynnik 2.

    I drugi wniosek - coś jest nie teges, skoro Pentium 3 na 800 MHz wyciągało
    około 900 milionów operacji zmiennoprzecinkowych. Ergo: jedna operacja na i7
    zajmuje średnio niemal 3 cykle zegara?! Na rdzeniu który ma pralelizację
    obliczeń zmiennoprzecinkowych?

    slawek

  • 8. Data: 2011-03-06 19:01:22
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Wiktor S." <w...@M...fm> napisał w wiadomości grup

    > Pytanie się komplikuje, gdy trzeba się zastanowić nad:
    >
    > - czy jeden rdzeń czy wszystkie?
    > - a wtedy jaki komputer jest "zwykły": jedno-, dwu-,
> [...]

    Ja tam się nie znam ;), ale czy SSE jest FPU czy fixed?

    Nic się nie komplikuje - po prostu liczymy na 1 rdzeń - bo jak mamy 4
    rdzenie, to mamy "400% normy".

    Teoretycznie można się zastanawiać - np. jak jeden rdzeń na maxa - to czy
    pozostałe też mogą tak iść bez usmażenia.

    Ale w praktyce chodzi o trywialne pytanie - czy to jest 100 MFLOPS czy
    raczej 10 GFLOPS?

    Znudziło mnie czytanie, jak to kolejny "naukowiec" chwali się, że jego
    program jest zajetego szybki, bo liczy się tylko tydzień non-stop i już są
    wyniki. Moim zdaniem, powinien po prostu oszacować ile działań
    arytmetycznych (zmiennoprzecinkowych) potrzeba, aby policzyć to, co ma być
    policzone. Wtedy nie byłoby problemu z dezaktualizacją i durnymi
    zgaduj-zgadulami w rodzaju: "na Cray-1 to liczyło się przez miesiąc, na
    laptopie liczy się to przez pięć godzin... który program jest
    efektywniejszy?" (Nota bene, nie mamy ani tego ani tego kodu, tylko
    zapewnienia kolejnego "naukowca"; do tego koszt w O(N^m) nic nie ma do
    rzeczy, bo N stałe i ważna jest też stała przed O).

    slawek

  • 9. Data: 2011-03-06 19:11:53
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 06/03/2011 19:01, slawek wrote:
    > Moim zdaniem, powinien po prostu oszacować ile działań arytmetycznych
    > (zmiennoprzecinkowych) potrzeba

    zapomniałeś dodać "po prostu znaleźć optymalny algorytm obliczeniowy". Lol.

    B.

  • 10. Data: 2011-03-06 19:14:44
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sun, 6 Mar 2011 19:43:35 +0100, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

> [...]
    >do których linki zapodają... to chyba nie muszę dalej wyjaśniać 99%
    >czytelnikom tej grupy dyskusyjnej, dlaczego jest to śmieszne.

    Smeiszne jest to co piszesz.

> [...]
    >mieć. Łatwo miło i szybciej niż myślałem. Zdziwiony? Przemyśl raz jeszcze.

    Do niczego mnie nie zmusiles, i nikt mnie do niczego nei musi zmusic.
    Chyba ze Malzonka. Podalem ci link zupelnie dobrowalnie.

    Ale na wszelki wypadek, abys nei czul ze nie do czegos zmuszasz,
    wpuszczam cie do KF. Wlasciwie to ZMUSILES mnei do wpuszczenia cie
    tam.

    A.L.