  • 21. Data: 2021-10-28 12:15:48
    Temat: Re: Moc i moment
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
    On 27.10.2021 12:00, J.F. wrote:

    >A gdybyśmy spięli dwa identyczne traktory hakami, tylko że jeden
    >miałby 90KM i 120Nm, a drugi 110KM i 100Nm to który by przeciągnął
    >drugiego w swoją stronę? :-)

    To sa IMO dwie wersje:
    -ten 120Nm zgasi ten 100Nm, a potem pociagnie.
    ale to tez troche zalezy od umiejetnosci wciskania gazu, puszczania
    sprzegla, predkosci poczatkowej - bo jak obroty silnikow spadna, to i
    momenty sie zmienia.

    albo
    -opony zaczna sie slizgac ... wiekszy moment nie bedzie mial przewagi,
    wieksza moc ... tez nie ...

    J.

  • 22. Data: 2021-10-28 12:42:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,

    >Ale co Ty chcesz codziennie ciągnikiem w polu robić?

    A ile masz hektarow ? :-)

    J.

  • 23. Data: 2021-10-28 12:44:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,

    >Ale przy niewłaściwej prędkości.

    >Nie da się, bo opory za duże.

    Ursus ma taka skrzynie, ze mu 100Nm z silnika starczalo, a pewnie
    nawet mniej.
    A silnik z Yarisa potrafi 120Nm dac.
    Wiec jakie opory za duze ?

    J.

  • 24. Data: 2021-10-28 13:58:49
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.10.2021 12:42, J.F. wrote:

    > A ile masz hektarow ? :-)

    Jak pamiętam mojego rolnika to tym Ursusem orał "standardową piątką lub
    szóstką" 1ha / 30 min.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 25. Data: 2021-10-28 14:27:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, October 28, 2021, 12:42:27 PM, you wrote:

    >>> Tylko ... 300kkm to okolo 3000h jazdy samochodem z predkoscia
    >>> 100km/h.
    >>> 3kh pracy silnika ... czyli rok codziennej pracy w polu i silnik do
    > A ile masz hektarow ? :-)

    Ile bym ich nie miał - w polu codziennie się nie robi. Orzesz siejesz
    i czekasz. Potem wjeżdżasz kombajnem. No, tutaj traktor przyczepę
    ciągnie. I tak w kółko. Czasem nawozisz.

    Jak masz dużo hektarów, to potrzebujesz mocniejszego traktora, żeby
    pociągnąć szerszy pług/bronę/siewnik czy większą przyczepę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2021-10-28 14:48:02
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-10-28 14:27, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [...]
    > Jak masz dużo hektarów, to potrzebujesz mocniejszego traktora, żeby
    > pociągnąć szerszy pług/bronę/siewnik czy większą przyczepę.
    Teraz byle jaki rolnik często przynajmniej dwa traktory ma. W zależności
    od bylejakości mogą to być jakieś stare ursusy za 10-20 tyś zł, a mogą i
    być nowoczesne sprzęty warte tyle (za sztukę) co np. jakieś ferrari. :-)
    Jednym jeździ sam, a na kolejnych żona/dziecko/pracownik, itp.

  • 27. Data: 2021-10-28 14:52:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    Thursday, October 28, 2021, 2:48:02 PM, you wrote:

> [...]
    > być nowoczesne sprzęty warte tyle (za sztukę) co np. jakieś ferrari. :-)
    > Jednym jeździ sam, a na kolejnych żona/dziecko/pracownik, itp.

    Jasne. Ale nie codziennie przez cały rok. Chyba, że ma obyczaj
    jeżdżenia do sklepu/kościoła i odwożenia dzieci do szkoły traktorem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2021-10-28 21:29:17
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 28.10.2021 o 12:44, J.F. pisze:

    > Ursus ma taka skrzynie, ze mu 100Nm z silnika starczalo, a pewnie nawet
    > mniej.
    > A silnik z Yarisa potrafi 120Nm dac.

    Ale Ursus ma te 100Nm przy około 1500-1600 obr/min, to jest w zasadzie
    normalna prędkość przy orce pługiem dwuskibowym, na trzecim biegu.
    A Yaris swoje 120Nm osiąga dopiero przy 4400, ile ten Yaris ma przy 1600
    obr/min, ze 40-50Nm? Może być za mało żeby w ogóle ruszyć, jak go znowu
    podkręcisz do wyższych obrotów, to może się okazać, że sprzęgło się
    będzie ślizgać. No nie wiem?

    > Wiec jakie opory za duze ?

    No generalnie jak orzesz pole, to ruszasz z biegu wyższego, bo go nie
    zmienisz w ruchu, pług stawia za duży opór i w momencie wysprzęglenia
    ciągnik staje.

  • 29. Data: 2021-10-28 22:13:02
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.10.2021 21:29, nadir wrote:
    > No generalnie jak orzesz pole, to ruszasz z biegu wyższego, bo go nie
    > zmienisz w ruchu

    A nie można ruszyć z podniesionym pługiem i opuścić go w trakcie jazdy?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 30. Data: 2021-10-28 22:37:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    > A nie można ruszyć z podniesionym pługiem i opuścić go w trakcie jazdy?

    Można, tylko to nic nie zmieni. Jak go rozpędzisz do maksymalnej
    prędkości na najwyższym biegu, to przy opuszczaniu pługa, o ile nic się
    nie pourywa, ciągnik i tak zwolni aż się w końcu zatrzyma.
    Tak to mniej więcej by wyglądało.
    https://www.youtube.com/watch?v=Gws7dqzqirc