-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!plix.pl!newsfeed1.plix.pl!newsfeed00.su
l.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.dca.giganews.com!nntp.giganews.com!nx01.
iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neo
strada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Moc diasla a banzyny.
Date: Thu, 08 Apr 2010 18:17:58 +0200
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 41
Message-ID: <hpl09n$afi$1@nemesis.news.neostrada.pl>
References: <hpakhm$tjl$1@news.onet.pl> <hpf4kj$6pr$1@news.onet.pl>
<hpfcod$lda$1@mx1.internetia.pl> <hphsjv$dof$1@news.onet.pl>
<9...@x...googlegroups.com>
<hpk0eq$gh7$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: ccz135.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1270744183 10738 83.30.149.135 (8 Apr 2010
16:29:43 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 8 Apr 2010 16:29:43 +0000 (UTC)
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (Windows/20100228)
In-Reply-To: <hpk0eq$gh7$1@news.onet.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2271547
[ ukryj nagłówki ]The_EaGle pisze:
> WS pisze:
>> On 7 Kwi, 14:08, The_EaGle <e...@j...com> wrote:
>>
>>> Skoro samochód o tej samej masie rozpędza się od 0 do 100km/h w czasie
>>> np 10s w przypadku diesla i benzyny to oznacza że moment obrotowy w
>>> funkcji obrotów na kołach jest taki sam. Moc może być różna.
>>
>> hm... to juz prawda nie jest...
>
> Moc ogranicza nam tylko prędkość maksymalną w samochodzie.
Moc to miara pracy wykonywanej w czasie.
Praca to miara przekazywanej energii.
Energia to np. energia kinetyczna - czyli energia związana z ruchem
(prędkością i masą).
Przyspieszenie to zwiększanie prędkości, czyli zwiększanie energii, co
wymaga wykonania pracy w pewnym czasie, czyli mocy.
Skrzynia biegów ma na celu umożliwienie przekazywania tej mocy w
szerszym zakresie obrotów niż zakres obrotów silnika przy których tą moc
jest w stanie generować.
Bo zakres prędkości samochodu wynosi np. 10-200km/h (czyli 20x), a
zakres użytecznych obrotów silnika jest znacznie węższy niż 20x.
I powyższe założenia to już całość teorii na temat przyspieszania
samochodu i tego co jest do tego potrzebne.
Oczywiście wszystko to można również przeliczyć zaczynając os siły z
którą tłok popychany jest w cylindrze, przez moment na wale korbowym,
przeliczenie zębów w skrzyni biegów i w dyferencjale, następnie wielkość
felgi i profil opony, tyle że będzie tego liczenia znacznie więcej, ale
uda się tak samo.
Powtarzana jak mantra kwestia "moc odpowiada za prędkość, moment za
przyspieszenie" to jest zupełne pomylenie pojęć i trudno zgadnąć gdzie
ta legenda się narodziła i dlaczego wszyscy ją powtarzają.
Charakterystyka mocy i momentu to jest dokładnie ten sam parametr,
oznaczający to samo, jest tylko innym jego przedstawieniem na wykresie.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
Najnowsze wątki
- 2025-03-11 Warszawa => Kierownik ds. kluczowych Klientów <=
- 2025-03-11 Łódź => System Administrator (Linux, Active Directory) <=
- 2025-03-10 roaming
- 2025-03-10 wodor
- 2025-03-10 Ostrów Wielkopolski => NodeJS Developer <=
- 2025-03-10 Białystok => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-03-10 Częstochowa => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-10 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produkc
- 2025-03-10 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-03-10 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-10 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-10 Szczecin => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-10 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-03-10 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-03-10 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security