  • 11. Data: 2014-02-22 17:40:49
    Temat: Re: Mlody Technik
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Pierwszy odcinek InformMik z kursem Basica (Roland Waclawek) to styczeń
    > 1985. Pod koniec 1986 dojechali do assemblera Z80 o ile pamiętam.
    >
    > PS. Widuje InformMik na chomiku. Ktoś ma zassane :) ?
    Tak. To prawda.
    Tak, w następnym roku studiowałem ten assembler,
    ale to już praktycznie. I tak zostało do dzisiaj.
    Tylko liczba bitów zwiększyła się o 24 :-)
    S.

  • 12. Data: 2014-02-22 18:01:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-02-22 17:40, Sylwester Łazar wrote:
    > Tak. To prawda.
    > Tak, w następnym roku studiowałem ten assembler,
    > ale to już praktycznie. I tak zostało do dzisiaj.
    > Tylko liczba bitów zwiększyła się o 24 :-)

    Byłby to kiepski żart, gdyby nie to że w informatyce faktycznie wygralo
    najgłupsze rozwiazanie i kod maszynowy z Z80 ciągle jest w uzyciu po
    odpicowaniu (no dobra, 8080, różnica niewielka...) i kiepskim
    przemalowaniu na 32 bity.

  • 13. Data: 2014-02-22 18:07:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-02-22 17:35, Sebastian Biały wrote:
    > Pierwszy odcinek InformMik z kursem Basica (Roland Waclawek) to styczeń
    > 1985.

    Żeby młodsze pokolenie miało pojęcie o czym te dziadki gadają to
    cyknąłem fotkę z pierwszego odcinka :)

    http://sebobialy.net/InforMik.jpg

  • 14. Data: 2014-02-22 19:46:34
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-02-22 18:07, Sebastian Biały wrote:

    > Żeby młodsze pokolenie miało pojęcie o czym te dziadki gadają to
    > cyknąłem fotkę z pierwszego odcinka :)
    >
    > http://sebobialy.net/InforMik.jpg
    A tutaj dziadek JDX podsyła fotkę InforMika już jako samodzielne
    czasopismo: http://s28.postimg.org/d94jmzjil/Infor_Mik.jpg . :-)

    A pamiętacie to: http://s28.postimg.org/ekcavgf4d/Mikroklan.jpg ? :-)

  • 15. Data: 2014-02-22 21:30:46
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

> [...]
    > najgłupsze rozwiazanie i kod maszynowy z Z80 ciągle jest w uzyciu po
    > odpicowaniu (no dobra, 8080, różnica niewielka...) i kiepskim

    A możesz rozwinąć w jakim sensie najgłupsze i co jest złego ze
    współczesnym asemblerem?

    Bo raczej głupie były inne rozwiązania, które zawiodły.

    Pierwszy 32-bitowy procek Intela iAPX 432 miał *sprzętowe* wsparcie dla
    programowania obiektowego i był jedną wielką porażką.

    Pierwszy 64-bitowy procek Intela IA-64 rezygnował z bagażu różnych
    mechanizmów x86 na rzecz optymalizacji wykonywanej przez kompilator i
    chociaż do dzisiaj żyje w jakiejś tam niszy, to również raczej jest
    porażką. Bo o ile statyczna optymalizacja lepiej działa na IA-64, to
    kiedy kompilator chce zrobić dynamiczną optymalizację (w trakcie
    wykonywania programu) musi po prostu umieścić odpowiedni kod do
    wykonania, a x86 robi to sprzętowo i na tym wygrywa.

    Dlatego właśnie używamy dzisiaj x86-64 będącym 64-bitowym rozszerzeniem
    32-bitowej nakładki na 16-bitowy procesor wywodzący się technicznie z
    8-bitowego ZX Spectrum.

  • 16. Data: 2014-02-22 21:50:28
    Temat: Re: [OT] Mlody Technik
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-02-22 21:30, Tomasz Wójtowicz wrote:
    > A możesz rozwinąć w jakim sensie najgłupsze i co jest złego ze
    > współczesnym asemblerem?

    8080 przemigrował do 8086 bez wiekszych zmian dla programisty (była
    nawet spora kompatybilność na poziomie assemblera (nie kodu
    maszynowego!)). Nastepnie przeszło przez 386 po współczesne procesory.
    Efektem czego:

    a) do dzisiaj masz niezwykle ważną współczesnie kompatybilnośc z CP/M
    czy MS-DOS, jak go tam zwał
    b) do dzisiaj BIOS nie może dzialać normalnie z OS, trzeba robić
    workaroundy (np. ACPI)
    c) do dzisiaj nie ma RISCa na poziomie kodu, mamy chaotyczny posklejany
    taśmą klejącą i obwiązany sznurkiem CISC przez co pisanie w kodzie x86
    to droga przez mękę
    d) do dzisiaj napisanie startupa przelaczającego w 32 bity na x86 wymaga
    habilitacji i zaawansowanego autyzmu
    e) dzisiaj nadal można odpalać programy pracujące w konsoli CP-M co jest
    Ważną Zaletą Dla Pani Księgowej.

    > Dlatego właśnie używamy dzisiaj x86-64 będącym 64-bitowym rozszerzeniem
    > 32-bitowej nakładki na 16-bitowy procesor wywodzący się technicznie z
    > 8-bitowego ZX Spectrum.

    Dlatego uważam to za najgłupsze rozwiązanie jakie mogliśmy podjąć. To
    nawet głupsze od nazywania ty-wiesz-jakiego kiepskiego klonu CP/M
    systemem operacyjnym co jest do dzisiaj praktykowane. Caly świat x86 to
    same paradoksy, idiotyzmy, i absurdalne decyzje.

    To że "lepsze" rozwiązania zostały wyrzucone z rynku to nie ma związku z
    faktyczną lepszoscią czegokolwiek. Marketing nie zawiera nawet grama logiki.

    Moja opinia jest wyłacznie z poziomu programisty w asm i tutaj tylko
    narzekam nad gównianością x86 i brakiem alternatyw.

  • 17. Data: 2014-02-23 00:33:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 22 Feb 2014 21:30:46 +0100, Tomasz
    Wójtowicz<s...@n...com> wrote:
    > Dlatego właśnie używamy dzisiaj x86-64 będącym 64-bitowym
    rozszerzeniem
    > 32-bitowej nakładki na 16-bitowy procesor wywodzący się technicznie
    > 8-bitowego ZX Spectrum.

    Powyższe powinno być w wikipedii ;)

    Zatem jaki "rasowy" procesor 64bit polecasz? 20 lat temu były DEC
    Alphy..

    --
    Marek

  • 18. Data: 2014-02-23 15:56:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tomasz Wójtowicz wrote:

    > A możesz rozwinąć w jakim sensie najgłupsze i co jest złego ze
    > współczesnym asemblerem?

    bo to motorola opracowała prosty i logiczny kod maszynowy który był zwarty i
    prawie RISCowy...

    intelowski kod zawsze budizł we mnei obrzydzenie swoja rozwlekłosci i
    brakiem prostoty.

    z sentymentem wspominam czasy gdy pisałem programy w asm pod "komode"

  • 19. Data: 2014-02-23 16:23:07
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > bo to motorola opracowała prosty i logiczny kod maszynowy który był zwarty
    > prawie RISCowy...
    >
    > intelowski kod zawsze budizł we mnei obrzydzenie swoja rozwlekłosci i
    > brakiem prostoty.
    Czy zdajecie sobie Panowie sprawę, że debatujecie nad wyższością świąt
    Bożego Narodzenia,
    nad świętami Wielkiej Nocy?
    Mi żaden system nie przeszkadza, dopóki jest Programming Reference Manual.
    Mówicie o systemach 2x starszych niż Wasze dzieci.
    Ja pisałem kod w asm na kilkanaście różnych mikrokontrolerów od 15 roku
    życia.
    Tak, po trzecim, kompletnie różnym ASM (jeśli można w ogóle tak napisać),
    już raczej mówię: "Aaaa... to tak sobie poradzili!"
    Świat już się skończył jeśli chodzi o podział na assemblery takie to, a
    takie.
    Ten ma lepsze adresowanie indeksowe, ten ma więcej pamięci, a tamten inne
    przetwarzanie potokowe, ten więcej MHz...
    Dla mnie zaadoptowanie w ASM do swoich celów przetwarzania potokowego,
    wymagało czytania więcej niż dotychczas. Jednak działa.

    I teraz.
    Może ktoś widział, (nie mam pod ręką adresu strony), ale jest lista
    projektów własnych mikrokontrolerów zrealizowanych w CPLD. Jest tam ich ze
    trzydzieści.
    Można sobie stworzyć własny.
    Tak narzekamy na studentów, że lampy elektronowej nie znają, a tam na
    zajęciach na 3 roku
    jest budowanie WŁASNEGO mikrokontrolera z własną LISTA ROZKAZÓW.

    Przypuszczam, że w poniedziałek, na przerwie w barze "MINUTKA", co bardziej
    "kumaci" będą siedzieć i się śmiać z "dinozaurów", co to przez lata
    dyskutują na p.m.e. że Z80 jest Be, a HC08 ZigBee :-)
    S.

  • 20. Data: 2014-02-23 16:28:23
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-02-23 15:56, Marek Dyjor wrote:
    > bo to motorola opracowała prosty i logiczny kod maszynowy który był
    > zwarty i prawie RISCowy...
    >[...]
    > z sentymentem wspominam czasy gdy pisałem programy w asm pod "komode"

    Ostrożnie, nie mylmy pojęć.

    Komoda -> C64 -> 6502 -> MOS Technology.

    Amiga -> MC680x0 -> Motorola.

    Inna sprawa że Motorola ma pewne cechy koncepcyjne 6502/6800.

    W przeciwieństwie do Intela (że co, to już jest 32 bitowa era?) Motorole
    zaprojektowano z zapasem, 16 bitowy hardwareowo procesor zachowywał się
    dla programisty jak 32 bity. Dawało to oddech i przyjemność pisania z
    rozmachem. Obecnie coś w tym guście mozna zaobserwować w asm ARMa, ale
    ten procesor ma ciągłe kłopoty z tożsamością (arm? thumb? thumb2?) i
    jakoś "nie trzyma klimatu" MC68.

    6502 jest bardzo sympatycznym procesorem, ale mocno trzeba kombinować
    aby na 3 rejestrach zmieścić sensowny algorytm, Z80 dawal tu wiekszą
    swobodę (kosztem prędkości).