  • 1. Data: 2013-02-09 11:53:29
    Temat: Mikroskop cyfrowy
    Od: Wojciech Waga <n...@d...pl>

    Cześć,

    czy ktoś z Was używa takiego wynalazku jak mikroskop cyfrowy do
    sprawdzania jakości domowego montażu PCB?

    Jeśli tak, to jak to się sprawdza, zdjęcia z allegro wyglądają
    obiecująco. Czy te mikroskopy są widziane jako webcamy (ewentualnie coś
    innego działającego pod Linuksem)?

    Przykładowy model
    http://allegro.pl/cyfrowy-mikroskop-usb-200x-lupa-ka
    mera-1-3mpx-b261-i2952878846.html

    pozdrawiam
    Wojciech Waga

  • 2. Data: 2013-02-09 12:45:29
    Temat: Re: Mikroskop cyfrowy
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Wojciech Waga" <n...@d...pl> napisał w wiadomości
    > Jeśli tak, to jak to się sprawdza, zdjęcia z allegro wyglądają
    > obiecująco. Czy te mikroskopy są widziane jako webcamy (ewentualnie coś

    Nie widzę powodów, żeby nie były.

    > innego działającego pod Linuksem)?

    IMHO robienie tego jako coś innego, niż webcam, było by głupotą. Conajwyżej,
    dedykowane stery do urządzenia pod konkretny model, jak to często bywa i
    już. Programowo nie powinno się IMHO dać odróżnić, czy to mikroskop, czy
    luneta, czy webcam.

  • 3. Data: 2013-02-09 12:51:54
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Wojciech Waga" <n...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    poczytaj sobie opinie pod filmikiem na youtube.
    też pozdrawiam,
    A.

  • 4. Data: 2013-02-09 13:45:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    wrote:
    > czy ktoś z Was używa takiego wynalazku jak mikroskop cyfrowy do
    > sprawdzania jakości domowego montażu PCB?

    Zamówiłem w dealextreme, jest troche taniej ale wysyłka za darmo i
    czeka się 3 tyg. Wczoraj dotarł więc mam trochę uwag na goraco.
    Potrzebowałem mikroskop do montażu qfp64 i mniejszych, takiego który
    da mi duże powiększenie a jednocześnie obiektyw będzie daleko od
    płytki dając swobodę ruchu grotem. Moje spostrzeżenia:
    1 . Dziala pod Linuxem z driverem uvcvideo jako zwykle /dev/video
    2. Zmianę powiększenia uzyskuje się przez odsuwanie lub zbliżanie
    mikroskopu od obiektu korygujac ostrość pokrętłem na obudowie. Max
    powiększenia sa przy odległości 1 cm i mniejszej. Przy odległości 5cm
    (tej, która mnie interesuje) powiększenie jest ok 5-10x, więc szału
    nie ma. Maksymalne powiększenie moim zdaniem to nie jest 200x, jak
    jest reklamowany, ale ok 80-100.
    3. Rozdzielczosc jaka daje video to 640x480, driver nie wspiera xv i
    jest jakiś problem z praca fullscreen, w tym trybie obraz jest nadal
    w kwadraciku 640x480, ale to może problem klienta (użyłem kdetv).
    Zmiana rozdzielczości xservera na 640x480 na pewno pomoże ;)

    Nie zdążyłem jeszcze przetestowac przy lutowaniu.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2013-02-09 16:09:21
    Od: Wojciech Waga <n...@d...pl>

    Dziękuję za odpowiedzi.

    Próbowałeś

    $ mplayer tv://

    xv raczej nie ma nic do źródła sygnału.

    pozdr.
    w.

  • 6. Data: 2013-02-09 16:49:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 09 Feb 2013 16:09:21 +0100, Wojciech Waga <n...@d...pl>
    wrote:
    > Próbowałe s
    > $ mplayer tv://

    Teraz dopiero przypomniałem sobie o mplayerze, działa.

    > xv raczej nie ma nic do źródła sygnału.

    No ale klient musi jakąś metoda obraz wyświetlić, albo xv albo x11
    albo inne. Mplayer robi fullscreen z tego mikroskopu bez problemu.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2013-02-12 00:48:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    Zrobiłem próbę lutowania precyzyjnego z tym mikroskopem, powiem tak:
    trochę jestem rozczarowany. Ciezko manewruje się grotem przy plytce
    gapiąc się na ekran przed soba a nie na rece, tzn. ciężko
    skoordynowac ruchy, nawet jak kierunki ruchu sa zgodnie odzworowane
    na ekranie. To absolutnie nie jest to samo jak patrzenie przez lupę
    bezpośrednio na ręka-grot. Może to kwestia wprawy. Drugi problem to
    blask padow. Trzeba mocno się nakombinowac korekta jasnosci/kontrastu
    i ustawienia katu oswetlenia aby pady nie blysczaly od odbitego
    swiatla. Poblask padów (np. cały rząd qfn 16x0.5mm) powoduje że nie
    widać dokładnie przestrzeni pomiedzy nimi i nie wiadomo czy został
    jakiś babol czy nie, nie widać bo nie mozna uzyskać dużego
    powiekszenia przy mikroskopie odsunietym o odleglosc umożliwiajaca
    manewrowanie lutownica.

    --
    Marek