    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Mikrofon niskoszumowy
    Date: Sun, 12 Mar 2017 23:54:49 +0100

    Nagrywam czasem amatorsko różne filmy i chciałem
    użyć nieco lepszych mikrofonów niż wbudowane w kamerę:
    z większym odstępem (w kamerze mikrofony dla kanału
    lewego i prawego są oddalone o 3 cm) i z mniejszymi
    szumami. Kupiłem wkładki mikrofonowe WM-61A,
    przyczepiłem do lewej i prawej słuchawki słuchawek
    nausznych za kilka złotych i mam stereofoniczny mikrofon
    zewnętrzny zakładany na głowę, dający bardzo dobry
    efekt stereo.

    Niestety na szumy to nie pomaga. Pewnie zbyt dużo
    oczekuję, ale chciałem np. nagrać ciche dźwięki
    samochodów na autostradzie oddalonej o około 3 km.
    W nocy mam dookoła domu prawie idealną ciszę,
    poza tą autostradą. Nie ma żadnego problemu
    z usłyszeniem przez okno odgłosów autostrady.
    Tymczasem próby nagrania tych dźwięków kończą się
    całkowitym niepowodzeniem. Słychać tylko szum
    - trudno powiedzieć, czy samego mikrofonu, czy również
    wszystkich wzmacniaczy po drodze. Sprawdzałem tylko
    z kamerą i dyktafonem Olympus z wejściem na zewnętrzny
    mikrofon. Żadna konfiguracja (mikrofon wewnętrzny,
    zewnętrzny) nie radzi sobie z takim cichym dźwiękiem.

    Mam więc pytanie: czy w warunkach amatorskich (bez
    kupowania sprzętu za tysiące złotych) da się zarejestrować
    tego rodzaju ciche dźwięki? Czyli np. odgłosy dalekiej
    ulicy, szum liści drzew itp. Człowiek bez problemów
    słyszy to wszystko.

    Przysłuchiwałem się nagraniom wokalnym z płyt CD - można
    przypuszczać, że nagrywanych przy użyciu profesjonalnego
    sprzętu. Nagrania bez muzyki, więc występują czasem
    przerwy między słowami. Rzeczywiście jest wtedy idealna
    cisza. Ale sprawdziłem dokładniej - na krótką chwilę
    przed rozpoczęciem słowa pojawia się cichy szum i trwa też
    ułamek sekundy po zakończeniu słowa. Czyli ta idealna
    cisza została uzyskana w postprodukcji prawdopodobnie
    przez "ręczne" wyciszenie. Czyli dynamika 96 dB to jest
    problem.

    Próbował ktoś może użyć macierzy wielu mikrofonów nagrywających
    to samo? Pozwoliłoby to uśrednić sygnał i zredukować szumy.
    Ale nie wiem, czy w wystarczającym stopniu. Poza tym
    pojawią się zjawiska w rodzaju interferencji - mikrofony
    będą nagrywać dźwięk z różnych miejsc, więc sygnały mogą
    mieć przesunięte fazy. Inne sposób to użycie reflektora
    parabolicznego. Ale też nie wiem, czy da to oczekiwany
    efekt.

    Widziałem kiedyś na YT filmik amatora - audiofila, który
    właśnie skonstruował (?) wielki mikrofon rejestrujący
    szum liści drzewa. Nie mogę go teraz znaleźć i nie pamiętam,
    jak to było zrobione...

    Piotr