  • 1. Data: 2014-11-02 12:48:17
    Temat: Miernik <- >PC - jak zapobiec uszkodzeniu
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.

    W pracowni jest do dyspozycji sporo różnego sprzętu pomiarowego,
    zasilanego z sieci i podłączonego do jakiegoś PCta, zwykle po RS232, ale
    też po USB z konwerterem RS/USB, GPIB czy LAN. Użytkownicy sprzętu
    pomiarowego to niekoniecznie elektronicy czy elektrycy. Stanowiska
    pomiarowe są zwykle tworzone ad hoc pod konkretne zadania i zachodzi
    obawa obawa o możliwość uszkodzenia sprzętu pomiarowego/interfejsu/PC
    choćby z uwagi na zasilanie z różnych źródeł, albo współpracę jednego
    miernika z 2 różnymi PCtami, oddalonymi od siebie. Co zrobić, żeby temu
    zapobiec - myślałem np. o wprowadzeniu żelaznej zasady w postaci
    interfejsów z optoizolacją, ale nie zawsze jest to możliwe - przykładowo
    nie znalazłem dotąd takiej karty RS232 do laptopa. Jakieś pomysły -
    sprzęt / szkolenie itp ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2014-11-02 17:03:00
    Temat: Re: Miernik <- >PC - jak zapobiec uszkodzeniu
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-11-02 o 12:48, PeJot pisze:
> [...]
    > interfejsów z optoizolacją, ale nie zawsze jest to możliwe - przykładowo
    > nie znalazłem dotąd takiej karty RS232 do laptopa. Jakieś pomysły -

    Są separatory dla RS232. Np coś takiego:
    http://www.meraprojekt.com.pl/mp00800.html

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2014-11-02 18:56:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2014-11-02 o 17:03, Mario pisze:

    > Są separatory dla RS232. Np coś takiego:
    > http://www.meraprojekt.com.pl/mp00800.html

    Wiem, widziałem i się nad czymś takim zastanawiam, choć pozostaje
    czynnik ludzki użyć/nie użyć. W tym względzie karta RS do PC z
    optoizolacją wydaje się zdecydowanie bardziej skuteczna.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2014-11-03 10:20:54
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.11.2014 um 18:56 schrieb PeJot:

    > Wiem, widziałem i się nad czymś takim zastanawiam, choć pozostaje
    > czynnik ludzki użyć/nie użyć. W tym względzie karta RS do PC z
    > optoizolacją wydaje się zdecydowanie bardziej skuteczna.

    Są karty z optoizolacją, ale kosztują dość dużo (ok. 200EUR) i
    specjalnie dobre nie są. Jeżeli urządzenia mają być studento-odporne, to
    lepiej dać interfejs USB<->RS232 z optoizolacją, może być wielokrotny.
    Jest tego trochę do kupienia. A w wypadku przypadku jest interfejs do
    wyrzucenia, a nie PC.

    Waldek

  • 5. Data: 2014-11-03 10:43:22
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-11-02 o 18:56, PeJot pisze:
    > Wiem, widziałem i się nad czymś takim zastanawiam, choć pozostaje
    > czynnik ludzki użyć/nie użyć. W tym względzie karta RS do PC z
    > optoizolacją wydaje się zdecydowanie bardziej skuteczna.

    Jeśli użytkownik, sam wtyka kabelek to taka karta ma zerową skuteczność,
    bo zanim się na ślepo trafi w gniazdko to z 10 razy się o obudowę zahaczy.

    > choćby z uwagi na zasilanie z różnych źródeł, albo współpracę jednego miernika z 2
    różnymi PCtami, oddalonymi od siebie.

    Jedyny interfejs który znam i który da się podłączyć do kilku komputerów
    to LAN, a on z założenia odporny jest.
    GPIB chyba Ci studenci nie zestawiają? Zresztą są to już na tyle drogie
    konstrukcje, że masa interfejsu nie ma przeważnie za wiele wspólnego z
    sygnałem mierzonym/generowanym.

    Połączenie kilku mierników/zasilaczy z różnym potencjałem masy do tego
    samego komputera może być bolesne ale jeśli masz dostępne interfejsy w
    komputerach w laboratorium to ktoś wreszcie wsadzi do nich kabel
    niezależnie ile udostępnisz kart z optoizolacją, przejściówek itd.

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2014-11-03 10:52:00
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2014-11-03 o 10:20, Waldemar pisze:

    > Są karty z optoizolacją, ale kosztują dość dużo (ok. 200EUR) i
    > specjalnie dobre nie są.

    Ciekawe, dlaczego ? Taniej wychodzi odstrzelenie pojedynczego
    optoseparatora niż wieloportowej karty ?

    > Jeżeli urządzenia mają być studento-odporne, to
    > lepiej dać interfejs USB<->RS232 z optoizolacją, może być wielokrotny.

    USB jest w zasadzie na marginesie moich zainteresowań, a już na pewno
    nie konwertery RS/USB, bo niespecjalnie stabilnie działają. 2ga sprawa
    to urządzenia z GPIB, których na jednym potencjale może być w moim
    przypadku kilka.

    > A w wypadku przypadku jest interfejs do
    > wyrzucenia, a nie PC.

    Do obsługi mierników zwykle służą stare PCty, których żal nie będzie, w
    przeciwieństwie do sprzętu pomiarowego.

    No i trzecia rzecz - urządzenia z LANem, są z racji transformatorów
    bezpieczne ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2014-11-03 11:04:26
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2014-11-03 o 10:43, Andrzej W. pisze:

    > GPIB chyba Ci studenci nie zestawiają?

    Nie chodzi o studentów, ale nieważne :)

    > Zresztą są to już na tyle drogie
    > konstrukcje, że masa interfejsu nie ma przeważnie za wiele wspólnego z
    > sygnałem mierzonym/generowanym.

    Bywają dziwolągi np. spod znaku Bruel&Kjear które bezczelnie mają masę
    wejścia na obudowie i masie interfejsu. Kuku zrobić bardzo łatwo, nawet
    niechcący.

> [...]
    > komputerach w laboratorium to ktoś wreszcie wsadzi do nich kabel
    > niezależnie ile udostępnisz kart z optoizolacją, przejściówek itd.

    Czyli najskuteczniejsze będzie gdy w całej pracowni będzie dostępna
    tylko jedna faza jednego zasilania ? Jest to do zrobienia, ale łatwo nie
    będzie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2014-11-03 12:32:16
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-11-03 o 11:04, PeJot pisze:
    > Czyli najskuteczniejsze będzie gdy w całej pracowni będzie dostępna
    > tylko jedna faza jednego zasilania ? Jest to do zrobienia, ale łatwo nie
    > będzie.

    To też nie do końca tak, PE przecież jest wspólne więc rożne fazy nie
    powinny przeszkadzać. No chyba, że układ pomiarowy nie ma izolacji
    galwanicznej od sieci (autotransformator?).
    Część sprzętu ma łączony PE z masą interfejsu lub z masą sygnałową część
    nie, bez analizy całego sprzętu i układu pomiarowego nic poza modlitwą
    nie można doradzić. :)

    --
    AWa.

  • 9. Data: 2014-11-03 12:36:54
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-11-03 12:32, Andrzej W. pisze:

    > To też nie do końca tak, PE przecież jest wspólne więc rożne fazy nie
    > powinny przeszkadzać.

    PE jest niekoniecznie musi być wspólne, wystarczy zasilanie z różnych
    źródeł i zwykle pomiędzy 2 różnymi PE jest jakieś napięcie.

    --
    P.Jankisz

  • 10. Data: 2014-11-03 12:41:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    > PE jest niekoniecznie musi być wspólne, wystarczy zasilanie z różnych
    > źródeł i zwykle pomiędzy 2 różnymi PE jest jakieś napięcie.

    Pomiędzy PE w tym samym pomieszczeniu nie ma prawa być różnicy
    potencjałów. Może się pojawić różnica potencjałów na N ale nigdy na
    PE.

    --
    Best regards,
    RoMan