  • 11. Data: 2009-11-18 09:25:42
    Temat: Re: Międzyfazowe w USA
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    news:hduhhk.6qg.0@poczta.onet.pl...
    > 2. drugie pytanie - dlaczego uważasz że w instrukcji obsługi dołączonej
    > do urządzenia gospodarstwa domowego przeznaczonego do pracy
    > w konkretnych instalacjach domowych o konkretnych parametrach
    > miałyby się znaleźć bezużyteczne dla 99.9999% klientów informacje???

    Wychodzi, że moc urządzenia interesuje tylko jednego na milion.
    No, no, do czego to w tej Ameryce doszło ;-)
    Myślę, że w Polsce jest jednak więcej jak 40 osób które chcą wiedzieć jaka
    jest moc kupowanego urządzenia i należy się z tego cieszyć.
    P.G.

  • 12. Data: 2009-11-18 09:42:36
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz schrieb:

    > Mają też 3 fazy - ekspierd trochę kłamie.

    Dokładnie tak. W skrócie:

    Sieć energetyczna jest (trójfazową) siecią średniego napięcia. Domy
    mieszkalne są podłączone przez transformatory, na ogół wiszące na
    słupach linii ŚN i dostają 2x110-120V (fazowo 180 stopni, trafo z
    odczepem) i moc, jaką potrzebują. Na ogół dużo, ze względu na
    klimatyzację, piekarniki indykokompatybilne i audiofilskie wzmacniacze
    audio (te po n-kW sinus na kanał). Większość ustrojstw domowego użytku
    jest podłączona między jedną z faz a środek trafa, czyli na 110-120V,
    urządzenia dużej mocy są podłączone międzyfazowo + odczep z ziemią. Ale
    uwaga!!, elektronika w urządzeniach dwufazowych jest w więszości
    przypadków podłączona jednofazowo!

    Oprócz tego możesz mieć prąd trójfazowy, 3x127V, co 120 stopni jak u
    nas. Pozytywną strona tego jest fakt, że napięcie międzyfazowe wynosi
    ok. 220V, dzięki temu mogę się tam podłączyć z nieuniwersalnymi
    urządzeniami europejskimi, o ile mi częstotliwość nie przeszkadza.
    Oczywiście są też przyłącza trójfazowe dla wyższych mocy o wyższych
    napięciach. Nie wiem dokładnie, ale to coś w okolicach 3x400V, ale się w
    tym nie babrałem. 3x127V/30A mi wystarcza w zupełności.

    W drugą stronę zastosowałem trick następujący: dostaliśmy urządzenie
    zasilane właśnie 3x127V/63A. W sumie są to dwa silniki sterowane przez
    przekształtniki. Przełączyłem uzwojenia pierwotne transformatorów z
    gwiazdy (3x127) na trójkąt (3x220V). Na szczęście mają one sporą
    rezerwę, na skutek niższej częstotliwości impedancja uzwojeń jest
    niższa. Przez to styczniki poszły się kochać po kilku latach. Wymieniłem
    na 110V/50Hz i chodzą już ponad 10 lat bez problemu.

    Rozwiązanie dla kolegi:
    Autotransformator 2x110V słusznej mocy (P-pralka + P-suszarka), do tego
    amerykańskie gniazda i już sprawa gotowa.

    Waldek

    PS
    Amerykańską pralkę też bym chciał mieć, ale nie wiem, gdzie bym to
    postawił ;-).

  • 13. Data: 2009-11-18 09:42:52
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4b03bd90$1@news.home.net.pl...

    > Wychodzi, że moc urządzenia interesuje tylko jednego na milion.
    > No, no, do czego to w tej Ameryce doszło ;-)

    Niewiele energooszczednych zrodel swiatla uzywaja, oraz jak wielu grzeje
    pradem to chyba rzeczywiscie maja to w dupie.

  • 14. Data: 2009-11-18 09:42:56
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > I to moje zdanie to jakby małe zdziwienie do podejścia do gawiedzi w
    > stanach.

    Stany to w ogóle dziwny kraj ;-). Ja osobiście uważam go wręcz za
    poroniony....

  • 15. Data: 2009-11-18 09:47:40
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7mhtlnF3h4s8gU1@mid.uni-berlin.de...

    > PS
    > Amerykańską pralkę też bym chciał mieć, ale nie wiem, gdzie bym to
    > postawił ;-).

    A te wieksze dostepne w Polsce nie starczaja? Ja uzywam zwyklej - co prawda
    tylko dwie osoby, ale naprawde rzadko uzywam, zwykle ida trzy prania ciagiem
    ale ze wzgledu na kolory i materialy i tak bym jednorazowo nie mogl odpalic.

  • 16. Data: 2009-11-18 09:49:40
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Tornad pisze:

> [...]
    > Przed kazdym albo kilkoma domami na slupie wisi trafo, ktorego uzwojenie
    > pierwotne zasilane jest wysokim napieciem a uzwojenie wtorne jest cewka z
    > odczepem w srodku. Ten srodek jest przewodem zerowym a te dwa konce cewki daja
    > po 120 V w obie strony czyli na koncach jest 240V.
    > Teraz moc. Ja mam bezpiecznik glowny na 100 A czyli maksymalna moc jaka moge
    > dysponowac wynosi 24 kW. No i czestotliwosc jest wieksza 60 Hz, ale to wiesz.
    > Wiec sam musisz pokombinowac wiedzac, ze te dwie fazy sa przesuniete o 180
    > stopni a nie jak nasze trzy co 120 stopni.

    To typowa instalacja jak u nas jednofazowo zasilane gospodarstwa domowe.
    Z tą róznicą że sa dwa fazowe, neutralny i uziemienie.
    Zapewne te transformatory na słupach są z jednej strony 3 fazowe z
    drugiej dwufazowe ??? , bo 3 fazy w stanach są obecne a równomierność
    obciązenia faz jest wymagana i konieczna.
    Mam w domu spawarkę o przełączanym sposobie zasilania albo 1 albo 2
    fazowe i przesunięcie fazy o 120 nie ma znaczenia, odpowiednio sa
    przełaczane uzwojenia pierwotne trafa spawarki.

    > Podlaczenie urzadzen duzej mocy moze byc utrudnione choc nie niemozliwe. Mam
    > taka suszarke o jakiej piszesz, ona pobiera co najmniej 20 A z tych dwu faz
    > czyli grzalka ma okolo 5 kW mocy. Ale podobnie jak bojlery ma ocje na polowe
    > tej mocy. Wiec nalezaloby podlaczyc ja przez trafo 240/240 z odczepem w
    > srodku; ten odczep nalezy traktowac jako zero i go dodatkowo uziemic. Jak

    z tym uziemieniem sztucznego zera to problem poniewaz myslałem nie o
    trafach ale zastosowac autotrafo.

    > przewidujesz elektronika bedzie zasilana z jednej galezi czyli 120 V. Ale taki
    > trafo klasyczny to swoje bedzie wazyl a i cena na pewno bedzie wysoka. Toroid
    > przy takiej mocy moze wymagac "rozrusznika"...

    Układ miekkiego startu ciekawe czy tam jest pozystor mocy ?.

    Faktycznie zaczyna byc sprawa nieopłacalna i skomplikowana, gdybym miał
    na to wpływ wcześniej to odradził bym im sciąganie tego wszystkiego.

    Tak na nasze warunki bede musiał sprawdzić czy obwód grzałki mozna
    właczyć na nasze 1 fazowe bezposrednio a układ sterowania jezeli jest
    zasilany z połowy miedzyfazowego z uzyciem autotrafa mniejszej mocy.

    Wymysliłem to tak że jezeli 1 i 3 to zaciski 240 V to właczyć na nie
    bezposrendnio nasze jednofazowe, N->1 Faza->3 jednoczesnie autotrafo
    mniejszej mocy na sterowanie odpowiednio do 1(N),2(N*),3(F) tworząc
    sztuczne N*, i ochronny normalnie do obudowy. Wg mnie to powinno
    zadziałać i niepotrzebne będzie duże autotrafo.

    Ale dokad nie rozbiorę tych urządzeń nic nie mogę powiedzieć. Chyba że
    ktoś to sprawdzał.

    > Ten trzeci drut jest tylko uziemieniem, przewodem ochronnym, ktorym uziemia
    > sie wszystkie puszki, skrzynki, obudowy, nawet lampek nocnych.
    > Pzdr. Tornad

    Dzięki trochę wiem więcej ale jeszcze mało :-).
    pozdr
    AK

  • 17. Data: 2009-11-18 10:55:48
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Ghost schrieb:

> [...]
    > prawda tylko dwie osoby, ale naprawde rzadko uzywam, zwykle ida trzy
    > prania ciagiem ale ze wzgledu na kolory i materialy i tak bym

    Czasem by się po prostu przydała. Moich dwóch niedorostków i ja
    produkujemy dość dużo rzeczy do prania. Szczególnie po urlopie mam orgię
    pralniczą. Ale fakt, na co dzień te 6kg ładowności wystarcza.

    Waldek

  • 18. Data: 2009-11-18 11:20:09
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7mi1uvF3i29n4U1@mid.uni-berlin.de...

    > Czasem by się po prostu przydała. Moich dwóch niedorostków

    No tak, dwa niedorostki plci meskej moga dac pralce w kosc... znaczy w
    beben.

  • 19. Data: 2009-11-18 12:08:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl>
    > Wychodzi, że moc urządzenia interesuje tylko jednego na milion.
    > No, no, do czego to w tej Ameryce doszło ;-)

    Podobnie mieli z samochodami. Nie ma silnikow mniejszych niz 150KM
    przy federalnym ograniczeniu do 55mph,
    a benzyna kosztuje tyle ze nikogo nie interesowalo spalanie.

    To ostatnie sie zmienilo :-)

    > Myślę, że w Polsce jest jednak więcej jak 40 osób które chcą
    > wiedzieć jaka jest moc kupowanego urządzenia i należy się z tego
    > cieszyć.

    Ale po co im wiedziec ? Kupujesz urzadzenie do uzytku domowego, to
    podlaczasz do gniazdka i uzywasz :-)

    J.

  • 20. Data: 2009-11-18 14:56:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Robert_J" <r...@w...pl> wrote in message

    > Bądź łaskaw zauważyć że KAŻDE tego typu urządzenie (tzn. takie bez "kabla
    > jednostronnie lub obustronnie rozłączalnego, zakończonego wtyczką") wymaga
    > podłączenia przez WYKWALIFIKOWANEGO montera :-))). A nie przez znajomego,
    > który "coś tam wie"... Skoro nie potrafisz to znaczy że nie powinieneś się
    > za to zabierać ;-)

    Wykwalifikowany monter powiedziałby mu że to urządzenie
    jest przeznaczone na rynek amerykański i on go w Polsce nie
    podłączy bo złamałby reguły branżowe.