    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Międzyfazowe w USA
    Date: Wed, 18 Nov 2009 10:42:36 +0100

    RoMan Mandziejewicz schrieb:

    > Mają też 3 fazy - ekspierd trochę kłamie.

    Dokładnie tak. W skrócie:

    Sieć energetyczna jest (trójfazową) siecią średniego napięcia. Domy
    mieszkalne są podłączone przez transformatory, na ogół wiszące na
    słupach linii ŚN i dostają 2x110-120V (fazowo 180 stopni, trafo z
    odczepem) i moc, jaką potrzebują. Na ogół dużo, ze względu na
    klimatyzację, piekarniki indykokompatybilne i audiofilskie wzmacniacze
    audio (te po n-kW sinus na kanał). Większość ustrojstw domowego użytku
    jest podłączona między jedną z faz a środek trafa, czyli na 110-120V,
    urządzenia dużej mocy są podłączone międzyfazowo + odczep z ziemią. Ale
    uwaga!!, elektronika w urządzeniach dwufazowych jest w więszości
    przypadków podłączona jednofazowo!

    Oprócz tego możesz mieć prąd trójfazowy, 3x127V, co 120 stopni jak u
    nas. Pozytywną strona tego jest fakt, że napięcie międzyfazowe wynosi
    ok. 220V, dzięki temu mogę się tam podłączyć z nieuniwersalnymi
    urządzeniami europejskimi, o ile mi częstotliwość nie przeszkadza.
    Oczywiście są też przyłącza trójfazowe dla wyższych mocy o wyższych
    napięciach. Nie wiem dokładnie, ale to coś w okolicach 3x400V, ale się w
    tym nie babrałem. 3x127V/30A mi wystarcza w zupełności.

    W drugą stronę zastosowałem trick następujący: dostaliśmy urządzenie
    zasilane właśnie 3x127V/63A. W sumie są to dwa silniki sterowane przez
    przekształtniki. Przełączyłem uzwojenia pierwotne transformatorów z
    gwiazdy (3x127) na trójkąt (3x220V). Na szczęście mają one sporą
    rezerwę, na skutek niższej częstotliwości impedancja uzwojeń jest
    niższa. Przez to styczniki poszły się kochać po kilku latach. Wymieniłem
    na 110V/50Hz i chodzą już ponad 10 lat bez problemu.

    Rozwiązanie dla kolegi:
    Autotransformator 2x110V słusznej mocy (P-pralka + P-suszarka), do tego
    amerykańskie gniazda i już sprawa gotowa.

    Waldek

    PS
    Amerykańską pralkę też bym chciał mieć, ale nie wiem, gdzie bym to
    postawił ;-).