    From: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Międzyfazowe w USA
    Date: Wed, 18 Nov 2009 10:49:40 +0100

    Tornad pisze:

> [...]
    > Przed kazdym albo kilkoma domami na slupie wisi trafo, ktorego uzwojenie
    > pierwotne zasilane jest wysokim napieciem a uzwojenie wtorne jest cewka z
    > odczepem w srodku. Ten srodek jest przewodem zerowym a te dwa konce cewki daja
    > po 120 V w obie strony czyli na koncach jest 240V.
    > Teraz moc. Ja mam bezpiecznik glowny na 100 A czyli maksymalna moc jaka moge
    > dysponowac wynosi 24 kW. No i czestotliwosc jest wieksza 60 Hz, ale to wiesz.
    > Wiec sam musisz pokombinowac wiedzac, ze te dwie fazy sa przesuniete o 180
    > stopni a nie jak nasze trzy co 120 stopni.

    To typowa instalacja jak u nas jednofazowo zasilane gospodarstwa domowe.
    Z tą róznicą że sa dwa fazowe, neutralny i uziemienie.
    Zapewne te transformatory na słupach są z jednej strony 3 fazowe z
    drugiej dwufazowe ??? , bo 3 fazy w stanach są obecne a równomierność
    obciązenia faz jest wymagana i konieczna.
    Mam w domu spawarkę o przełączanym sposobie zasilania albo 1 albo 2
    fazowe i przesunięcie fazy o 120 nie ma znaczenia, odpowiednio sa
    przełaczane uzwojenia pierwotne trafa spawarki.

    > Podlaczenie urzadzen duzej mocy moze byc utrudnione choc nie niemozliwe. Mam
    > taka suszarke o jakiej piszesz, ona pobiera co najmniej 20 A z tych dwu faz
    > czyli grzalka ma okolo 5 kW mocy. Ale podobnie jak bojlery ma ocje na polowe
    > tej mocy. Wiec nalezaloby podlaczyc ja przez trafo 240/240 z odczepem w
    > srodku; ten odczep nalezy traktowac jako zero i go dodatkowo uziemic. Jak

    z tym uziemieniem sztucznego zera to problem poniewaz myslałem nie o
    trafach ale zastosowac autotrafo.

    > przewidujesz elektronika bedzie zasilana z jednej galezi czyli 120 V. Ale taki
    > trafo klasyczny to swoje bedzie wazyl a i cena na pewno bedzie wysoka. Toroid
    > przy takiej mocy moze wymagac "rozrusznika"...

    Układ miekkiego startu ciekawe czy tam jest pozystor mocy ?.

    Faktycznie zaczyna byc sprawa nieopłacalna i skomplikowana, gdybym miał
    na to wpływ wcześniej to odradził bym im sciąganie tego wszystkiego.

    Tak na nasze warunki bede musiał sprawdzić czy obwód grzałki mozna
    właczyć na nasze 1 fazowe bezposrednio a układ sterowania jezeli jest
    zasilany z połowy miedzyfazowego z uzyciem autotrafa mniejszej mocy.

    Wymysliłem to tak że jezeli 1 i 3 to zaciski 240 V to właczyć na nie
    bezposrendnio nasze jednofazowe, N->1 Faza->3 jednoczesnie autotrafo
    mniejszej mocy na sterowanie odpowiednio do 1(N),2(N*),3(F) tworząc
    sztuczne N*, i ochronny normalnie do obudowy. Wg mnie to powinno
    zadziałać i niepotrzebne będzie duże autotrafo.

    Ale dokad nie rozbiorę tych urządzeń nic nie mogę powiedzieć. Chyba że
    ktoś to sprawdzał.

    > Ten trzeci drut jest tylko uziemieniem, przewodem ochronnym, ktorym uziemia
    > sie wszystkie puszki, skrzynki, obudowy, nawet lampek nocnych.
    > Pzdr. Tornad

    Dzięki trochę wiem więcej ale jeszcze mało :-).
    pozdr
    AK