  • 11. Data: 2011-08-04 17:08:24
    Temat: Re: Mała przetwornica fly-back a układ gasikowy.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, August 4, 2011, 6:22:33 PM, you wrote:

    > Myślę, że się nie rozumiemy. Ja nie mówie o zakupie gotowego modułu,
    > tylko o zbudowaniu przetwornicy w oparciu o jeden z wyspecjalizowanych
    > scalaków,

    Czym - Twoim zdaniem - jest układ UC3843?

    > do którego wystarczy dodać dławik,

    Autor pytania wyraźnie zaznaczył, że nie chce step-down. Czyli
    potrzeba transformatora.

    > diodę, kilka rezystorów i kondensatorów. Po co bawić się w
    > przetwornicę na tranzystorach

    Na układzie scalonym i jednym tranzystorze wykonawczym.

    > dla Vout 5V/1A?

    Ciężko Ci będzie znaleźć "wyspecjalizowany scalak", na którym zrobisz
    przetwornicę _flyback_ taniej i lepiej niż na wyspecjalizowanym scalaku
    UC3843 + IRPU220.

    Ceny w TME:
    UC3843BNG - 1.34PLN
    IRFU220 - 1.76PLN lub IRFR220 - 1.59PLN
    78L12 - 0.49PLN

    Najtańszy bardzo specjalizowany, DOSTĘPNY w Farnellu układ serii DPA -
    DPA424 14.63PLN/sztukę, w TME niedostępne.

    Powody odrzucenia LM2577 podałem w pierwszej odpowiedzi.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2011-08-04 17:51:30
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Najtańszy bardzo specjalizowany, DOSTĘPNY w Farnellu układ serii DPA -
    > DPA424 14.63PLN/sztukę, w TME niedostępne.
    > Powody odrzucenia LM2577 podałem w pierwszej odpowiedzi.

    LM2586 ?

    http://allegro.pl/przetwornica-5v-3a-lm2586-s-5-0-sm
    d-to263-nsc-i1747836669.html

  • 13. Data: 2011-08-04 18:07:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, August 4, 2011, 7:51:30 PM, you wrote:

    > LM2586 ?
    > http://allegro.pl/przetwornica-5v-3a-lm2586-s-5-0-sm
    d-to263-nsc-i1747836669.html

    7.50 to więcej niż 4.20 - tyle kosztują elementy aktywne do przetwornicy na
    UC3843. Na dokładkę nie jestem ograniczony maksymalnym napięciem na
    kluczu 60V - IRFU220 wytrzyma 200V i nie muszę się martwić snubberami
    przy tej mocy.

    Na dokładkę zrobienie wersji izolowanej (rozdzielenie mas bywa bardzo
    przydatne) na UC3843 jest banalnie proste a na LM2586 - nawet nie
    podano takiej możliwości...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2011-08-04 18:15:34
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    > Zastosowanie snubbera to Twój wybór - jeśli go nie zastosujesz, to
    > energia wydzieli się w kluczu. Możesz jedynie zadbać o minimalizację
    > tej energii poprzez minimalizację indukcyjności rozproszenia.
    > Ponieważ nie potrzebujesz izolacji galwanicznej, to transformator
    > będzie taniutki...

    http://how-to.wikia.com/wiki/How_to_design_a_snubber
    _for_a_flyback_converter

    http://tiny.pl/h5wxp

    Znalazłem tutaj opis dobierania elementów gasika.
    Czy to ma ręce i nogi ?

    G.B.

  • 15. Data: 2011-08-04 18:31:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Thursday, August 4, 2011, 8:15:34 PM, you wrote:

    > http://how-to.wikia.com/wiki/How_to_design_a_snubber
    _for_a_flyback_converter
    > http://tiny.pl/h5wxp
    > Znalazłem tutaj opis dobierania elementów gasika.

    A ten drugi link (nie otwieram linków ze skracaczy)?

    > Czy to ma ręce i nogi ?

    O tyle, o ile zakładanie indukcyjności rozporszenia na poziomie 3%
    indukcyjności uzwojenia pierwotnego. To trzeba zmierzyć a nie
    zakładać.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2011-08-04 18:37:55
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    > A ten drugi link (nie otwieram linków ze skracaczy)?

    To jest to samo - gdyby pełny link się połamał.

    > O tyle, o ile zakładanie indukcyjności rozporszenia na poziomie 3%
    > indukcyjności uzwojenia pierwotnego. To trzeba zmierzyć a nie
    > zakładać.

    To jest dla mnie jasne. Nie byłem natomiast pewny reszty metody.

    Jeszcze raz - dzięki.
    G.B.

  • 17. Data: 2011-08-04 18:54:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Thursday, August 4, 2011, 8:37:55 PM, you wrote:

    > To jest to samo - gdyby pełny link się połamał.

    Dobrze wkleiłeś, to nie mógł sie połamać.

    > To jest dla mnie jasne. Nie byłem natomiast pewny reszty metody.

    Ale to i tak nie ma większego sensu, bo prościej jest wstawić transila
    a przy tak mikroskopijnej mocy, jak w Twojej przetwornicy - po prostu
    Zenerkę.

    > Jeszcze raz - dzięki.

    Nie ma za co.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2011-08-05 12:01:29
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz nabazgrał(a):

    > Ale to i tak nie ma większego sensu, bo prościej jest wstawić transila
    > a przy tak mikroskopijnej mocy, jak w Twojej przetwornicy - po prostu
    > Zenerkę.

    Traktuję to również jako swego rodzaju wprawkę, i chciałbym do
    zagadnienie dosyć rzetelnie podejść,ponieważ przy wcześniejszych próbach
    z FLY-BACK zawsze coś mi nie pasowało. Np. pomimo,że przetwornica nie
    była obciążona w 100% - syczała, pierdziała i takie tam.
    Coś podejrzewam, że mogło być na skutek oscylacji na oporniku do pomiaru
    prądu w źródle klucza. Zacząłem się zastanawiać, czy przyczyną nie jest
    właśnie źle dobrany lub brak układu gasika i stąd pytanie na forum.

    G.B.

  • 19. Data: 2011-08-05 12:09:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Friday, August 5, 2011, 2:01:29 PM, you wrote:

> [...]
    > prądu w źródle klucza. Zacząłem się zastanawiać, czy przyczyną nie jest
    > właśnie źle dobrany lub brak układu gasika i stąd pytanie na forum.

    Czujnik prądu musi być zawsze zrobiony na rezystorach o małej
    indukcyjności. Większość przypadków niestabilności wynika z
    przekraczania wypełnienia 50% przy braku slope-compesation oraz źle
    dobranej kompensacji w torze sprzężenia zwrotnego

    Gasik nie ma wpływu na niestabilną pracę przetwornicy.

    Natomiast fakt pozostaje faktem, że przetwornica bez kontrolera
    zmniejszającego częstotliwość pracy przy małym obciążeniu
    (bezpośrednio lub przez cycle-skipping) ma prawo hałasować bez
    obciążenia - jest to praca w przypadkowym trybie hiccup (czkawka).

    Przetwornica pracująca w poprawnym trybie prądowym nie powinna
    hałasować przy dużych obciążeniach.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2011-08-05 14:42:46
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > (bezpośrednio lub przez cycle-skipping) ma prawo hałasować bez
    > obciążenia - jest to praca w przypadkowym trybie hiccup (czkawka).

    A jaki tani kontroler do fly-bak zmniejsza częstotliwość?

    MD