  • 1. Data: 2011-08-04 10:36:39
    Temat: Mała przetwornica fly-back a układ gasikowy.
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Witam.
    Potrzebuję zrobić przetwornicę 30-40V / 5V ~1A.
    Aby nie dopuścić do spalenia układu na wypadek uszkodzenia klucza -
    step-down raczej nie wchodzi w rachubę - więc pomyślałem o fly-back.
    Czy stosować układ gasikowy na pierwotnym uzwojeniu transformatora czy nie ?

    G.B.

  • 2. Data: 2011-08-04 10:49:05
    Temat: Re: Mała przetwornica fly-back a układ gasikowy.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Thursday, August 4, 2011, 12:36:39 PM, you wrote:

> [...]
    > step-down raczej nie wchodzi w rachubę - więc pomyślałem o fly-back.
    > Czy stosować układ gasikowy na pierwotnym uzwojeniu transformatora czy nie ?

    Zastosowanie snubbera to Twój wybór - jeśli go nie zastosujesz, to
    energia wydzieli się w kluczu. Możesz jedynie zadbać o minimalizację
    tej energii poprzez minimalizację indukcyjności rozproszenia.
    Ponieważ nie potrzebujesz izolacji galwanicznej, to transformator
    będzie taniutki...

    Przy tym napięciu i mocy dobrym pomysłem będzie użycie układu UC3843 i
    MOSFETa IRFU220N/IRFR220N - są tanie i dobre. Odradzam LM2577 i jego klony -
    miewają problemy ze startem. Poza tym - musiałbyś zastosować
    bezwzględnie snubber i transformator o małej przekładni, żeby nie
    przekroczyć dopuszczalnych warunków pracy klucza.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-08-04 11:20:46
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz nabazgrał(a):

> [...]
    > tej energii poprzez minimalizację indukcyjności rozproszenia.
    > Ponieważ nie potrzebujesz izolacji galwanicznej, to transformator
    Dzięki za pomoc :-)

    > Przy tym napięciu i mocy dobrym pomysłem będzie użycie układu UC3843 i
    > MOSFETa IRFU220N/IRFR220N - są tanie i dobre.

    Właśnie o tym układzie myślałem.

    Pozdrawiam
    G.B.

  • 4. Data: 2011-08-04 12:34:45
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2011-08-04 12:36, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:

    > Aby nie dopuścić do spalenia układu na wypadek uszkodzenia klucza -
    > step-down raczej nie wchodzi w rachubę - więc pomyślałem o fly-back.

    A przetwornica odwracająca? Jeśli tylko nie przeszkadza masa. Wówczas
    wystarczyłby mały dławik...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 5. Data: 2011-08-04 13:46:29
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Brzęczyszczykiewicz" <g...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:j1dvag$2o7$1@news.onet.pl...
    RoMan Mandziejewicz nabazgrał(a):

    > Właśnie o tym układzie myślałem.

    Właściwie to do takiej przetwornicy jest tyle gotowych jednoukładowych
    rozwiązań, wraz z zabezpieczeniami przez zwarciem na wyjściu, że się
    zastanawiam po cholerę tak kombinujecie...

  • 6. Data: 2011-08-04 14:25:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, August 4, 2011, 3:46:29 PM, you wrote:

    > Właściwie to do takiej przetwornicy jest tyle gotowych jednoukładowych
    > rozwiązań, wraz z zabezpieczeniami przez zwarciem na wyjściu, że się
    > zastanawiam po cholerę tak kombinujecie...

    Każda przetwornica pracująca w trybie prądowym jest automagicznie
    zabezpieczona przed skutkami zwarcia na wyjściu.

    A dlaczego robić? Przede wszystkim dlatego, że tanie, chińskie
    przetwornice są okradzione ze wszystkiego - z ferrytu, miedzi, dobrych
    kondensatorów a nawet z koralika ferrytowego na wyjsciu wartego w
    Chinach może odpowiednik 0.1 grosza.

    Zdarza się, że gotowe, chińskie przetwornice spełniają normy EMC pod
    warunkiem, że w czasie testów nie zamontowano elementów aktywnych
    (miałem w ręku taki protokół badań EMC).

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-08-04 14:27:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Thursday, August 4, 2011, 1:20:46 PM, you wrote:

    > Dzięki za pomoc :-)

    Nie ma za co - jakbędziesz potrzebował transformator, to wiesz, gdzie
    mnie szukać ;)

    > Właśnie o tym układzie myślałem.

    Może rozwiązanie nienajnowocześniejsze ale za to bardzo tanie i można
    odzyskaną kasę poświęcić na lepsze elementy bierne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-08-04 15:19:17
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > przetwornice są okradzione ze wszystkiego - z ferrytu, miedzi, dobrych
    > kondensatorów a nawet z koralika ferrytowego na wyjsciu wartego w

    Ale stosując jednoukładową przetwornicę również możesz do niej pododawać
    dławiki filtrujące i wszelkie cuda niewidy, nie znajdujące się na
    podstawowym schemacie aplikacyjnym. Przy przetwornicach do tych powiedzmy
    3A, to wydaje mi się to zabawą podobną do projektowania bramek z
    pojedyńczych tranzystorów.

  • 9. Data: 2011-08-04 15:38:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Thursday, August 4, 2011, 5:19:17 PM, you wrote:

> [...]
    > podstawowym schemacie aplikacyjnym. Przy przetwornicach do tych powiedzmy
    > 3A, to wydaje mi się to zabawą podobną do projektowania bramek z

    Jak zaczniesz dokładać, to podniesiesz koszt powyżej kosztu
    samodzielnie budowanej przetwornicy. Poza tym - dołożenie z
    zewnątrz kondensatora niewiele pomoże temu badziewiu, które będzie
    wewnątrz i za dwa lata dostanie zwarcia, a zalanie uniemożliwi naprawę.

    Myślę, że nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak tandetnie budowane są
    chińskie zasilacze.

    Poza tym - znalezienie zasilacza o dokładnie takich parametrach, jak
    potrzebujesz, niekoniecznie będzie łatwe. W tym, konkretnym przypadku
    zakres napięć (30-40V) jest poza typowymi zakresami dla fabrycznych
    przetwornic:
    - przemysłowy 16-32V (znamionowo 24V)
    - PoE 36-57V (zamionowo 48V)
    - telekomunikacyjne 36-72/75V (znamionowo 48, 50 lub 60V)
    załapuje się na zakres telekomunikacyjny niższego napięcia 24-48V
    (znamionowe 36V) ale jest to efemeryda, bardzo rzadko spotykana.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-08-04 16:22:33
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > wewnątrz i za dwa lata dostanie zwarcia, a zalanie uniemożliwi naprawę.
    > Myślę, że nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak tandetnie budowane są

    Myślę, że się nie rozumiemy. Ja nie mówie o zakupie gotowego modułu,
    tylko o zbudowaniu przetwornicy w oparciu o jeden z wyspecjalizowanych
    scalaków, do którego wystarczy dodać dławik, diodę, kilka rezystorów i
    kondensatorów. Po co bawić się w przetwornicę na tranzystorach dla Vout
    5V/1A?