  • 11. Data: 2009-06-03 18:17:16
    Temat: Re: Maksymalna moc lampy błyskowej.
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik KrzysztofK napisał:
    > żadna lampa nie zmierzy prawidłowo przy
    > odchylonym palniku i odbiciu od sufitu.
    > Tzn. moze i ma ochote zmierzyc ale nie ma mozliwosci
    > bo sufit/sciana sufitowi/scianie nie rowne.
    >
    > Zmienia kolor swiatla, jest pochłaniane etc...
    >
    > Zawsze na lampie mam jakas korekcję
    > i to od -3 do +3. Szczesliwie raz dobrana
    > nie wymaga czesto juz przestawiania.

    Zaraz, moment - twierdzisz, że nie ma możliwości prawidłowego,
    automatycznego naświetlenia lampą, która jest odchylona? Automatycznego,
    bez korekcji. Albo Ciebie źle zrozumiałem, albo mylisz się.
    Nawet najprostsze lampy z własną automatyką naświetlą jak trzeba, jeżeli
    im starczy energii, bo odbicia wymagają naprawdę dużo więcej.
    Mam kilka lamp i różne aparaty. Proste Praktiki i lampa z własną
    automatyką, odchylona, czy nie, naświetla prawidłowo. Praktika BX20S z
    pomiarem TTL też dobrze działa. Po prostu przy odchyleniu musi błysnąć z
    o wiele większą energią (dłużej), żeby osiągnąć prawidłową ekspozycję i
    wtedy dopiero przerwać błysk. Automat czeka aż zdjęcie będzie prawidłowo
    naświetlone a którędy to światło dotrze, to już lampy nie interesuje.
    Jedyna różnica jest taka, że na wyświetlaczach, bądź kalkulatorze lampy,
    przy odchyleniu nie odczytam skutecznego zasięgu, bo ten jest wyznaczany
    dla reflektora na wprost. Ruszenie reflektora wyłącza skalę.
    Myślę, że nowsze metody pomiaru, z przedbłyskiem, nie mogą być głupsze,
    dawać gorszych wyników. Akurat nie mam lampy z taką automatyką ale mój
    Panasonic G1 + Metz 54 (własna automatyka lampy) działa bez żadnego
    problemu. Aparat na "A", na aparacie przysłona taka jak w kalkulatorze
    lampy, ta sama nastawiona światłoczułość. Reszta to już moja inwencja
    twórcza. Lampa mi w tym nie przeszkadza. Abym tylko nie chciał
    naświetlać zbyt dużego pomieszczenia.
    Maciek

  • 12. Data: 2009-06-03 21:37:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek" h06erb$ru5$...@a...news.neostrada.pl

    > Zaraz, moment - twierdzisz, że nie ma możliwości prawidłowego, automatycznego
    naświetlenia lampą, która jest odchylona?

    IMO żadna dla lampy różnica, czy bije na wprost, czy ,,poprzez''
    ścianę lub sufit. Poza ,,plenerem'' chyba rzadko można błysnąć
    tylko i wyłącznie bezpośrednim światłem.

    Ale czy bezpośrednio, czy pośrednio, lampa potrafi źle błysnąć
    -- zamieszanie może wprowadzić choćby biała suknia czy czarny
    garnitur... Co prawda kiedyś na którejś z grup twierdzono, że
    lampa mierzy tylko odległość, ale IMO to nieprawda, i ważna
    jest nie tyle odległość, co ilość powracającego światła.

    Co więcej -- można postawić kilka lamp, różnie podzielić światło
    pomiędzy nimi, a jednak automagia nie pogubi się. Lampy można
    kierować bezpośrednio na plan, można część światła z nich odbić
    od sufitu czy ściany, można wszystkie skierować na ściany czy
    inne ekrany... Wszelkie chwyty dozwolone. :) Oby światła nie
    było za mało i nie było zbyt kontrastowe -- jeśli jedna z lamp
    chluśnie bezpośrednio w czeluści obiektywu, oczywiście zdjęcie
    nie uda się. :) Nie uda się także wówczas, gdy zbyt wiele światła
    odbije się wprost do obiektywu -- ja tak pstryknąłem jedną (wbudowaną)
    lampą ze dwa dni temu i dostałem biały placek w centrum kadru, gdzie
    była biała, błyszcząca tablica z napisami.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2009-06-04 08:28:16
    Od: j...@u...at

    On 3 Jun., 13:01, "KrzysztofK" <krzysztof123(usun_cyfry_z_adresu)
    @456travelphoto.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Zmienia kolor swiatla,  jest pochłaniane etc...
    >
    > Zawsze na lampie mam jakas korekcję
    > i to od -3 do +3. Szczesliwie raz dobrana

    qrcze
    to co piszesz jest nieprawda od ok 20 lat
    pomiart ttl - to pomiar przez obiektyw tej ilosci swiatla, ktora
    efektywnie dostaje sie na matryce , czyli naswietla.

    to jest swiatlo juz odbite , po wchlonieniu jego czesci przez elementy
    odbijajace jak np sufit lub sciany.

    kiedys , kiedys dawno gdy nie byla lamp z automatyka naswietlania ( ta
    najprostsza tyrystorowa) to sie liczylo przyslone na podstawie
    znajomosci LS , odleglosci i szacunkowego wspolczynnika
    pochlaniania , ktory zalezal od koloru scian , sufitu , wielkosci
    pomieszczenia.

    Caloy dowcip pomiaru ttl polega na tym , ze winen un uwzglednic
    wszystko .

    XXX

  • 14. Data: 2009-06-04 10:29:23
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    JA pisze:

    > Poza tym, jeżeli lampa po zdjęciu gotowa jest szybko, to przyczyna
    > pierwsza. Jeżeli się wypruje to, druga przyczyna.

    Ech, nie wiem co to było. Przed chwilą sprawdziłem i działało mi dobrze
    zarówno na wprost jak i odbite od sufitu i odbite od ściany za mną :/
    Chyba większym problemem jest brak przewidywalności (w końcu wcześniej
    miałem problemy) systemu dla użytkownika (czymkolwiek jest to
    spowodowane[czyt. prawdopodobnie zbyt małym doświadczeniem użytkownika]).

    Dziękuję za odpowiedzi.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    pawelek_79
    poczta.onet.pl
    Znany także jako Pawel_W: pawel79w[Shift+2] gmail.com

  • 15. Data: 2009-06-04 14:55:02
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-06-04 10:28:16 +0200, j...@u...at said:

    > qrcze
    > to co piszesz jest nieprawda od ok 20 lat
    > pomiart ttl - to pomiar przez obiektyw tej ilosci swiatla, ktora
    > efektywnie dostaje sie na matryce , czyli naswietla.

    A od przynajmniej 30 też nieaktualne, odkąd pod strzechy trafiły lampy
    z automatyką tyrystorową i mocy > 30.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2009-06-04 15:24:48
    Od: j...@u...at

    On 4 Jun., 16:55, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > A od przynajmniej 30 też nieaktualne, odkąd pod strzechy trafiły lampy
> [...]

    tyrystorowe trafily pod strzechy przed ok 40 laty juz.

  • 17. Data: 2009-06-04 15:36:39
    Od: j...@u...at

    > tyrystorowe trafily pod strzechy przed ok 40 laty juz.

    nie - odwoluje - jednakl pozniej.
    w polowie lat 70 tych , moze w drugiej .
    czyli ok 30 lat,
    sam pomiar ttl w lampoach blyskowych jest nieco pozniejszy

  • 18. Data: 2009-06-04 19:37:03
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:
    > Ale czy bezpośrednio, czy pośrednio, lampa potrafi źle błysnąć
    > -- zamieszanie może wprowadzić choćby biała suknia czy czarny
    > garnitur...

    No ale to jest przypadek, gdy trzeba korygować nawet gdyby lampa
    błyskała na wprost. To nie o to chodziło. Chodziło mi o sugerowaną
    konieczność korygowania, bo lampa odchylona nie może naświetlić
    prawidłowo, korzystając z pomiaru TTL. Z tym się nie zgadzam.
    Maciek

  • 19. Data: 2009-06-04 19:39:41
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Paweł W. napisał:
    > Chyba większym problemem jest brak przewidywalności (w końcu wcześniej
    > miałem problemy) systemu dla użytkownika (czymkolwiek jest to
    > spowodowane[czyt. prawdopodobnie zbyt małym doświadczeniem użytkownika]).

    Przewidywalność jest słaba ale cyfrówka ma tę zaletę, że masz szybki
    podgląd efektu. Kiedyś były tylne ścianki z ładunkami natychmiastowymi.
    Maciek

  • 20. Data: 2009-06-05 16:07:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Maciek" h097t8$jlb$...@a...news.neostrada.pl

    ___________^^^^^^^^^^^^________________

    > No ale to jest przypadek, gdy trzeba korygować nawet gdyby lampa błyskała na
    wprost.

    Czyli bezpośrednio. :)

    > To nie o to chodziło. Chodziło mi o sugerowaną konieczność korygowania, bo lampa
    odchylona nie może naświetlić prawidłowo,
    > korzystając z pomiaru TTL. Z tym się nie zgadzam.

    A ja -- zgadzam się, ale z Tobą, czyli też nie zgadzam się :)
    z tym, że odchylenie palnika ogłupia automagię TTL czy xTTLXX. :)
    (ETTL, ETTLII, ATTL czy inną)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'