  • 31. Data: 2014-11-10 12:30:06
    Temat: Re: Makra w jezyku Scheme
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 12:01:24 UTC+1 użytkownik g...@g...com
    napisał:
> [...]
    jednak nie wydaje, do tego tak naprawde ja nie lubie

> [...]
    > jest bardzo jednorodny (w przeciwienstwie do wielu jezykow takich jak np. C,
    > w ktorym masz duzo specjalnych konstrukcji i operatorow jak *, ++, &, []),
    > a z drugiej -- ilosc podstawowych form skladniowych wynosi 6, czyli naprawde
    > niewiele (dla porownania, w C masz ponad 30 slow kluczowych)
    >
    > jezeli idzie do perla, to zgodze sie, ze to jest jezyk skrajnie nieopisowy
    > (jest duzo dziwnych znaczkow jak %,#,@,$,&,*, i kilka rodzajow nawiasow,
    > ktore w zaleznosci od kontekstu maja rozne znaczenie) -- i pod tym wzgledem
    > perl jest calkowitym przeciwienstwem scheme'a (i pythona)

    c nie jest zbyt jednorodny, ale z tego co powyzej to owo scheme tez nie wyglada mi
    wcale na cos malego i jednorodnego; z tym liczeniem slow kluczowych to przesada w c
    wiekszosc tych slow to nazwy typow (ktore tak naprawde mozna by uznac za typy
    blibioteczne choc wbudowane),
    reszta to glownie chyba 3 slowa if for i return
    - ilosc sluw kluczowych nie bardzo sie ma do architektury ducha jezyka ktora w
    przypadku c jest mz bardzo skomplikowana - 'architektura ducha' scheme mi wyglada z
    grubsza ani na wyraznie mniej skomplikowana ani na wyraznie bardziej, moge powiedziec
    ze te niektore nieco bardziej skomplikowane wyrazenia te np gdzie wchodzi juz ta
    lambda define i dalej nie wygladaja mi wcale za naturalnie

    - nie wiem czy chce w to wszystko wnikac, mam ciagle problem z czasem i energią. to
    zo mnie teraz glownie interesuje to piksele (zwane przezemnie programistycznym
    piachem)

  • 32. Data: 2014-11-11 01:48:51
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 12:30:08 UTC+1 użytkownik firr napisał:

> [...]
    blibioteczne choc wbudowane),
    > reszta to glownie chyba 3 slowa if for i return

    no, jest jeszcze break, continue, goto, while, do, switch, case, default.
    ale zgoda, to nie jest najwazniejsze.
    scheme nie dostarcza takich rzeczy, jak for, while, do, switch czy return,
    ale dostarcza srodkow, w oparciu o ktore mozna sobie zdefiniowac takie
    wyrazenia, a takze wiele innych

    zgoda, ze nie jest to calkowicie minimalistyczne. calkowicie minimalistyczny
    jest rachunek lambda, ale dla wielu zastosowan jest niepratyczny, dlatego
    warto go rozszerzyc przynajmniej o arytmetyke, ifa i wartosci boolowskie.

    ostatnio przerabiam ksiazke "Handbook of Practical Logic and
    Automated Reasoning" Johna Harrisona, ktory wprowadza w niej przyklady
    w jakims wariancie MLa (chyba Caml, ale moge sie mylic). Piszac implementacje
    roznych rachunkow logicznych, musi naprawde sporo miejsca poswiecic zagadnieniu
    parsowania, natomiast jezeli przyjmie sie konwencje stosowania "w pelni
    onawiasowanej notacji polskiej", sprawa staje sie trywialna (zas zysk
    wynikajacy ze wprowadzenia wlasnej smiesznej notacji jest zaden)
    [inna sprawa, ze ML ma naprawde fajny system typow, ktorego troche
    w Schemie brakuje]

> [...]
    ze te niektore nieco bardziej skomplikowane wyrazenia te np gdzie wchodzi juz ta
    lambda define i dalej nie wygladaja mi wcale za naturalnie

    Scheme jest duzo bardziej abstrakcyjny od C. Intencja stojaca za
    jezykiem C jest taka, zeby miec duza kontrole nad tym, co robi
    komputer. Intencja stojaca za Schemem jest zupelnie odwrotna
    -- przede wszystkim interesuje nas to, jak najlepiej opisac
    dany problem.

    > - nie wiem czy chce w to wszystko wnikac, mam ciagle problem z czasem i energią. to
    zo mnie teraz glownie interesuje to piksele (zwane przezemnie programistycznym
    piachem)

    a udalo Ci sie w ostatnim czasie opracowac jakies nowe ciekawe rzeczy?

  • 33. Data: 2014-11-11 10:43:37
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 listopada 2014 01:48:52 UTC+1 użytkownik g...@g...com
    napisał:

> [...]
    > scheme nie dostarcza takich rzeczy, jak for, while, do, switch czy return,
    > ale dostarcza srodkow, w oparciu o ktore mozna sobie zdefiniowac takie

    te nie sa zbyt istotne, moze goto/break
    (w sumie z tych slow kluczowych w c zostaja
    ze dwa trzy ktore wlasnie jakby odpowiadają
    opkodom minimalnego assemblera)

> [...]
    > komputer. Intencja stojaca za Schemem jest zupelnie odwrotna
    > -- przede wszystkim interesuje nas to, jak najlepiej opisac

    c jest bardzo abstrakcyjny, co do owego scheme
    to ciagle ciezko mi ocenic, ale szczerze mowiac nie jestem przekonany tj nie wierze
    tak jakby apriori ze problemy w scheme latwiej jest wyrazic/rozwiazac w scheme niz w
    c (powazne problemy (wezmy na przyklad konkretne przykladowe problemy
    1"napisanie dobrego raytracera z dobra optymalizacją" albo
    2"napisanie dobrego podsystemu fizyki (zderzen itp) 2d/3d"
    tak naprawde musisz rozwiazac jakby poza językiem, czy to ze bedziesz przy tym uzywac

    jakiegoś jezyka (mozna wstawic dowolny) cośkolwiek tu pomoże ?

    - pytanie jest poniekad otwarte bo pewnosci ze nie pomoze nie mam, ale nie wiem jak
    (wiec to ze pomoze jest tylko hipotezą), sam z siebie jakos nic nie widze - na oko
    wyglada po prostu na to ze te problemy musisz rozkminic i rozwiazac na pozajęzykowym
    polu -- z drugiej
    strony tworzenie czegos takiego obejmuje nie tylko rozkminianie ale tez i testowanie
    wiec jezyk i srodowisko mogloby miec pewne znaczenie
    (moze bardziej nawet srodowisko typu edytor niz sam jezyk)

    koniec konców po rozpykaniu tematu (albo odpadnieciu bo czasem jest to na tyle
    czasochlonne ze mozna stracic motywacje) mozna to zaimplementowac i to jest chyba
    mniejsza czesc problemu, ja moge to wtedy zrobic w c
    bo jest to elegancjkie, dosyc wydajne i dosyc łatwe

    narazie nie,

  • 34. Data: 2014-11-11 11:47:10
    Od: firr <p...@g...com>

> [...]
    mniejsza czesc problemu, ja moge to wtedy zrobic w c
    > bo jest to elegancjkie, dosyc wydajne i dosyc łatwe

    w skrócie mowiac ja to widze tak ze aby zrobic jakis program trzeba

    - rozpykac jakis problem (w jego fizycznej czy tam fabularnej istocie) - 90 % roboty
    - zaimplementowac w jakims jezyku - 10 % roboty
    - jest jeszcze kwestia wygody testowania/uruchamiania
    - plus kwestia motywacji

    nie wiem czy nie zapomnialem tu o jakims waznym punkcie, w kazdym razie o ile u mnie
    te dwa srodkowe punkty pozostawiają troche do zyczenia
    (uzywam gcc i drzewa folderow z plikami obj odzielnie kompilowanymi - ktory to system
    z jakichs powodow jednak mnie troche wnerwia )
    to i tak najwazniejsze sa pierwszy i ostatni
    a przy zapewnienieu ostatniego i srodkowych pierwszy czyli tzw 'nadprogramistyczne'
    rozkminianie tematu - mw tak to widze

  • 35. Data: 2014-11-11 12:24:54
    Od: firr <p...@g...com>

    > 'nadprogramistyczne'

    * nadjęzykowe

  • 36. Data: 2014-11-11 12:57:57
    Od: firr <p...@g...com>

    > ze problemy w scheme latwiej jest wyrazic/rozwiazac w scheme niz w c

    * ze problemy latwiej jest wyrazic/rozwiazac w scheme niz w c

    (errata)

    o tyle wlasnie powiatpiewam czy te inne jezyki
    moga pomoc w rozwiazywaniu problemu, moga moze
    pomioc troche w implementacji po jego rozwiazaniu ale w prawdziwym problemie?

    te 'prawdziwe problemy' sa chyba wlasnie najgorsze

  • 37. Data: 2014-11-11 15:47:30
    Od: firr <p...@g...com>

> [...]
    roboty
    > - zaimplementowac w jakims jezyku - 10 % roboty
    > - jest jeszcze kwestia wygody testowania/uruchamiania

    czyli w jszcze wiekszym skrocie

    motywacja (energia/duch) -> wygoda (edytor, jezyk) -> research

    ostatnio coraz czesciej zaluje ze ludzi tak duzo mowia o tym drugim etapie a tak malo
    o trzecim - podobnie jest z artykulami itd (byc moze sa (mam na mysli detelistyczne
    artykuly nie o programowaniu a o programowaniu czegos konkretnego) ale sa malo
    populatne, trudniej
    przyswajalne i ciezko je wyszukac itd

  • 38. Data: 2014-11-11 21:48:46
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 11 listopada 2014 10:43:39 UTC+1 użytkownik firr napisał:

    > c jest bardzo abstrakcyjny,

    nie zgodze sie. C stanowi lekka abstrakcje ponad maszynami von Neumannowskimi.
    To ze masz takie rzeczy jak typy char, short, int i inne, ktore odpowiadaja
    rejestrom maszynowym, pokazuje, w jak duzej mierze C jest zwiazany ze
    specyficzna klasa maszyn obliczeniowych. To, ze masz wskazniki, pokazuje,
    jak bardzo jest przywiazany do tablicowego modelu pamieci.

> [...]
    mniejsza czesc problemu, ja moge to wtedy zrobic w c
    > bo jest to elegancjkie, dosyc wydajne i dosyc łatwe

    Ostatnio w ramach swojego projektu zajmuje sie kinematyka odwrotna.
    Znalazlem metode, ktora opiera sie na dekompozycji macierzy wzgledem
    wartosci osobliwych. Po poszperaniu w sieci udalo mi sie wyszukac
    pakiet do obliczen numerycznych i symbolicznych dla Scheme'u.

    Znalazlem w tym pakiecie odpowiednia funkcje, i okazalo sie, ze ma
    ponad 400 linii. Byl przy niej komentarz (autorstwa Geralda Sussmana),
    ze funkcja zostala przepisana z kodu jakiegos innego
    systemu Lispowego, ktory z kolei byl przerobiona wersja algorytmu
    napisanego w fortranie.

    Ten kod jest dla mnie przykladem tego, jak nie nalezy pisac programow.
    Napisal go Sussman -- jeden z moich najwiekszych autorytetow i wielki
    propagator idei, ze programy powinny byc pisane przede wszystkim tak,
    zeby dobrze sie je czytalo.

    Wysoki stopien optymalizacji i czytelnosc programow to nie sa sprzeczne
    cele. Wydaje mi sie, ze to raczej nasze techniki programowania sa
    niedorozwiniete.

    Moim zdaniem idealny program powinien stanowic zapis rozumowania,
    ktory przeprowadza programista. Programista powinien wypisywac swoje
    zalozenia i twierdzenia, ktore nastepnie kompilator moglby wykorzystywac
    do optymalizacji kodu.

    Na przyklad, programista powinien wklepac do programu to, czym jest macierz
    i na czym polega mnozenie macierzy, i nastepnie okreslic, jake sa wlasnosci
    poszczegolnych macierzy zdekomponowanych w oparciu o SVD, i ewentualnie
    kilka twierdzen pomocniczych (np. tych, ktore posluzyly do stworzenia algorytmu
    w fortranie), natomiast kompilator powinien wypluc optymalny algorytm
    faktoryzujacy.

    energią. to zo mnie teraz glownie interesuje to piksele (zwane przezemnie
    programistycznym piachem)

    > narazie nie,

    ja u siebie zauwazylem cos takiego, ze moj projekt przez wiekszosc czasu
    stoi w miejscu, az w koncu cos we mnie dojrzeje i dokonam jakiegos przelomu
    (i potem znow stoi w miejscu...)

  • 39. Data: 2014-11-11 23:01:49
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 listopada 2014 21:48:47 UTC+1 użytkownik g...@g...com
    napisał:

> [...]
    > stoi w miejscu, az w koncu cos we mnie dojrzeje i dokonam jakiegos przelomu

    malo to jest scisle, ja jak mowilem bardziej sie ostatnimi czasy interesuje nie
    narzedziami tylko "researchem" konkretnymi rzeczami ktore mozna przy ich pomocy
    zrobic (na tyle ze to ustawiczne gadanie o narzędziach mnie zaczyna lekko irytowac -
    bez przesady oczywiscie, ale tak naprawde wolalbym pogadac, poczytac [w sukcesywnych
    latach ] cos nie o narzedziach tylko o konkretnych 'przedmiotach' jakie tymi
    narzedziami mozna wykonac -
    c czy scheme to sa narzedzia, jak pisalem
    wiekszosc roboty jaka musisz zrobic to jest
    "przedmiotówka" nie narzędziówka i wątpie by tu scheme ci coś pomoglo