  • 21. Data: 2014-11-10 09:40:54
    Temat: Re: Makra w jezyku Scheme
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 09:15:04 UTC+1 użytkownik g...@g...com
    napisał:
> [...]
    przygodnie - aczkolwiek i w ten sposob tanim kosztem mozna sie troche wdrożyc w
    temat, bo np teraz mi sie troche rozjasnilo

    > to jak juz uznasz, ze wszystko rozumiesz, to bym Cie jeszcze poprosil,
    > zebys opowiedzial o tym w taki sposob, dzieki ktoremu Twoim zdaniem
    > zrozumialbys to szybciej, bo moze wtedy i ja sie czegos naucze odnosnie
    > tego, jak nalezy wyjasniac takie rzeczy :)

    pewno to jest nie cytat tylko takie wyrazenie?

> [...]
    >
    > (podobna funkcja "eval" jest np. w javascripcie, tylko ze tam
    > ewaluuje sie stringi, natomiast w lispie -- struktury danych,
    > tj. drzewa symboli. dlatego funkcja "eval" w javascripcie musi
    > dodatkowo przeparsowac kod, a w lispie nie)

    > nie moze, bo nie mozna dodac funkcji do liczby.
    > mozna z tym robic to wszystko, co mozna zrobic
    > z kazda inna lista, np.
    >
    > (filter number? '(+ 1 2 3 + 1 2 3 4))
    > ===> (1 2 3 1 2 3 4)
    >
    > (filter symbol? '(+ 1 2 3 + 1 2 3 4))
    > ===> (+ +)
    >
    > oczywiscie przyklad jest bardzo abstrakcyjny

    ciezko mi dokladniej powiedziec jak nalezy tlumaczyc, przede wszystkim nalezy: pisac
    o kluczowych sprawach w jasy sposob, uzywac silnych twierdzeń,
    (tj ogolnych takich ktore sa prawdziwe w szerokim zakresie)nie mieszac roznych
    nieprecyzyjnych twierdzen w jednym akapicie itp

    (sporo ksiazek o programowaniu jest napisana dosyc slabo niestety, ale tez chyba
    wlasnie jezyki sa raczej trudne do uczenia)
    (kiedys jak bylem mlodszy nawet znajdowalem pewne wyzwanie w czytanie zle napisanych
    ksiazek o kodowaniu ;/ teraz to sam nie
    wiem - jestem ciagle zmeczony i malo co
    robie - choc jesli juz cos robieto raczej ma to sens)

    jak pojme owo scheme nieco bardziej to moge powiedziec pare uwag itp (juz troche
    bardziej lapie niz kiedys ale ciagle duzo dziur w podstawach np taka kwestia

    (+ 1 2 3 4 5 6)
    (* 1 2 3 4 5 6)
    (- 1 2 3 4 5 6)
    (/ 1 2 3 4 5 6)

    czy te operatory sa zdefniowane tylko dla dwu argumentow czy tez sa jakos naturalnie
    zdefiniowane dla wielu? (o ile plus i * dzialaja w oczywisty sposób to dzialanie - i
    /
    nie jest symetryczne bo to jest pewnie niesymetryczne 1/2/3/4/5/6 a nie symetryczne
    /1/2/3/4/5/6 - jak to z tym jest?)

  • 22. Data: 2014-11-10 09:42:56
    Od: firr <p...@g...com>

    druga sprawa z tym skipowaniem quotów, zeby skipnac taki cytat wystarczy nic nie
    robic czy potrzebne jest rakies slowo kluczowe typu rem/remark?

  • 23. Data: 2014-11-10 09:53:35
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 09:40:55 UTC+1 użytkownik firr napisał:

> [...]
    napisanych ksiazek o kodowaniu ;/ teraz to sam nie
    > wiem - jestem ciagle zmeczony i malo co
    > robie - choc jesli juz cos robieto raczej ma to sens)

    mozesz w wolnej chwili zerknac na ksiazke "the little schemer"
    -- czy jej styl tlumaczenia Ci odpowiada?
    tutaj jest pdf:
    ftp://ftp.fixme.ch/free_for_all/Ebook/IT%20eBooks/So
    ftware%20Engineering/System%20&%20Scientific/Scheme/
    The%20Little%20Schemer.pdf

    - dziala w ten sposob, ze
    (- n)
    jest rownowazne
    (- 0 n)
    (- a b c ...)
    jest rownowazne
    (- a (+ b c ...))

    / dziala analogicznie, tzn.
    (/ n)
    jest rownowazne
    (/ 1 n)
    (/ a b c ...)
    jest rownowazne
    (/ a (* b c ...))

  • 24. Data: 2014-11-10 09:54:06
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 09:42:57 UTC+1 użytkownik firr napisał:
    > druga sprawa z tym skipowaniem quotów, zeby skipnac taki cytat wystarczy nic nie
    robic czy potrzebne jest rakies slowo kluczowe typu rem/remark?

    co masz na mysli mowiac o "skipowaniu quotow"?

  • 25. Data: 2014-11-10 10:03:02
    Od: firr <p...@g...com>

    > co masz na mysli mowiac o "skipowaniu quotow"?

    jesli masz jakis tam ten drzewiasty kod to chodzi o to by jedna jago galaz zaquotowac
    i by dalej po prostu nie czynilo to efektu czyli dzialalo jakos podobnie do
    zakomentowania, czy na ogol to wywola blad wykonania czy tez czesto takie
    zaquotowanie spowoduje wlasnie takie fekt komentarza?

  • 26. Data: 2014-11-10 10:11:36
    Od: firr <p...@g...com>

> [...]
    > tutaj jest pdf:
    > ftp://ftp.fixme.ch/free_for_all/Ebook/IT%20eBooks/So
    ftware%20Engineering/System%20&%20Scientific/Scheme/

    to jest chyba taki matematyczny styl, w jakims sensie jest okay ale bardziej pewnie
    dla kogos kto ma pare tygodni na kurs, ja czesto wole chodzic na latwizne

    mz jak piszesz tuturial to dobra opcja byloby podawanie konkretnych dobrze dobrancych
    przykladów po czym dodawanie pod nimi 'uogolniajacych' wyjasnien np cos takiego

    (+ (+2 3) (* 4 (......

    //jakis w miare prosty ale nie za prosty przyklad i nizek komentaż ze spora iloscią
    słow 'każdy'

    kazdy program w scheme zbudowany jest tak .... gdzie kazdy... i kazdy.. i każdy..

  • 27. Data: 2014-11-10 10:12:29
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 10:03:03 UTC+1 użytkownik firr napisał:

> [...]
    do zakomentowania, czy na ogol to wywola blad wykonania czy tez czesto takie
    zaquotowanie spowoduje wlasnie takie fekt komentarza?

    Tzn. operator quote jest czyms bardzo roznym od komentowania. Komentarz
    jest czyms, co jest dla ewaluatora w ogole niewidoczne, natomiast quote
    to jest cos, czego ewaluator nie ma ruszac (ale to w dalszym ciagu sa dane,
    ktore mozna przetwarzac). Jezeli idzie o zrobienie czegos takiego,
    zeby zaquote'owac tylko jedna galaz, to do tego sluzy makro "quasiquote",
    opisane w sekcji "SPECJALNA SKLADNIA DO BUDOWANIA LIST" w 3-cim rozdziale

  • 28. Data: 2014-11-10 11:38:26
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 10:12:30 UTC+1 użytkownik g...@g...com
    napisał:

> [...]
    > opisane w sekcji "SPECJALNA SKLADNIA DO BUDOWANIA LIST" w 3-cim rozdziale

    spoko,
    jak na razie sam nie wiem czy ten lisp/scheme mnie przekonuje, przejrzalem te trzy
    posty
    i o ole sam mowiesz ze scheme jest jezykiem prostym itp to takie proste sie jednak
    nie wydaje, do tego tak naprawde ja nie lubie
    pewnego rodzaju programowania ktore 'ciągnie'
    troche perlem czy wyrazeniai regularnymi,
    to scheme moze nie do konca 'ciagnie' wyrazeniami regularnymi ale tej skladni jest tu
    duzo

  • 29. Data: 2014-11-10 11:44:20
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 10:11:37 UTC+1 użytkownik firr napisał:

    > to jest chyba taki matematyczny styl, w jakims sensie jest okay ale bardziej pewnie
    dla kogos kto ma pare tygodni na kurs, ja czesto wole chodzic na latwizne

    tzn. to jest moim zdaniem taki wlasnie zupelnie niematematyczny styl
    pytan i odpowiedzi (i obrazki ze slonikiem ktory bawi sie klockami)

    kwestia tego, czy pytania sa dobrze zadane, a odpowiedzi satysfakcjonujace
    (problem z ta ksiazka jest tez chyba taki, ze pewne rzeczy -- takie jak
    "quote" wlasnie -- sa ujete w ramach konwencji typograficznych)

> [...]
    > słow 'każdy'
    >
    > kazdy program w scheme zbudowany jest tak .... gdzie kazdy... i kazdy.. i każdy..

    tzn. generalnie staralem sie stosowac do tych wytycznych, ale
    zakladalem, ze po zeszlorocznych dyskusjach pewne podstawy lispa sa mniej
    wiecej znane. celem pierwszego rozdzialu bylo uzyskanie raczej zwiezlego,
    niz wyczerpujacego opisu podstawowych form specjalnych Scheme'a, zeby
    pokazac prostote tego jezyka i jednoczesnie zbudowac pewna baze dla dalszych
    rozkmin.

    w toku kolejnych rozdzialow pojawia sie wiecej szczegolow i przykladow
    dotyczacych tego, jak uzywa sie scheme'a, a w szczegolnosci -- jakie moga
    byc zastosowania dla operatora "quote"

  • 30. Data: 2014-11-10 12:01:22
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 listopada 2014 11:38:27 UTC+1 użytkownik firr napisał:

> [...]
    > troche perlem czy wyrazeniai regularnymi,
    > to scheme moze nie do konca 'ciagnie' wyrazeniami regularnymi ale tej skladni jest

    tzn. jezeli idzie o skladnie, to z jednej strony sposob budowania wyrazen
    jest bardzo jednorodny (w przeciwienstwie do wielu jezykow takich jak np. C,
    w ktorym masz duzo specjalnych konstrukcji i operatorow jak *, ++, &, []),
    a z drugiej -- ilosc podstawowych form skladniowych wynosi 6, czyli naprawde
    niewiele (dla porownania, w C masz ponad 30 slow kluczowych)

    jezeli idzie do perla, to zgodze sie, ze to jest jezyk skrajnie nieopisowy
    (jest duzo dziwnych znaczkow jak %,#,@,$,&,*, i kilka rodzajow nawiasow,
    ktore w zaleznosci od kontekstu maja rozne znaczenie) -- i pod tym wzgledem
    perl jest calkowitym przeciwienstwem scheme'a (i pythona)