  • 1. Data: 2017-05-28 19:08:04
    Temat: Logika Atmega
    Od: slawek <f...@f...com>

    Czy ja dobrze rozumiem (str. 313 dokumentacji Atmega 328), że przy
    Vcc=3.3V Atmega może jako stan logicznego zera wyprodukować 0.9V na
    pinie?

    W konsekwencji np. BSS138, MOSFET "logic level", poczuje się że
    dostał logiczną jedynkę? Bo katalogowo ma od 0.8V jako minimum do
    1.5V jako maksimum. Tzn. przeciętnie nie, ale może akurat taki jakiś
    być.

  • 2. Data: 2017-05-28 19:50:19
    Temat: Re: Logika Atmega
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-28 o 19:08, slawek pisze:
    > Czy ja dobrze rozumiem (str. 313 dokumentacji Atmega 328), że przy
    > Vcc=3.3V Atmega może jako stan logicznego zera wyprodukować 0.9V na pinie?
    Opisz jeszcze w jakich warunkach i czy u Ciebie będzie w takich
    pracował, bo wg mojego pdf-a w 25st i prz 10mA poboru prądu będzie około
    0,3V.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2017-05-28 20:14:23
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
    > Czy ja dobrze rozumiem (str. 313 dokumentacji Atmega 328), że przy
    > Vcc=3.3V Atmega może jako stan logicznego zera wyprodukować 0.9V na pinie?

    Jeśli będziesz w pin wpychać 20 mA prądu.

    > W konsekwencji np. BSS138, MOSFET "logic level", poczuje się że dostał
    > logiczną jedynkę? Bo katalogowo ma od 0.8V jako minimum do 1.5V jako
    > maksimum. Tzn. przeciętnie nie, ale może akurat taki jakiś być.

    Tak, poczuje jedynkę. Ale czy na pewno będzie tak duży prąd wpływał do tego
    pinu? Skoro to ma być sterowanie MOSFETem, to prąd będzie zerowy i ATmega
    łatwo ściągnie pin do 0V.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2017-05-28 20:21:26
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 28 May 2017 19:50:19 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Opisz jeszcze w jakich warunkach i czy u Ciebie będzie w takich
    > pracował, bo wg mojego pdf-a w 25st i prz 10mA poboru prądu będzie
    około
    > 0,3V.

    Ale jeżeli dobrze zrozumiałem datasheet'a... to rzeczywiście jest
    0.3*Vcc, czyli 30% napięcia zasilania. Czyli wychodzi 0.99 wolta dla
    Vcc=3.3 wolta.

    Do tego cała zabawa z tym co jest akceptowane na pinie in jako LOW i
    co jest wystawiane na pinie out jako LOW. W datasheet do Atmegi 328,
    gdzieś około strony 313, są podawane napięcia out w stanie LOW
    zbliżone do 1.0 wolta, temperatura około 100 C.

    Wychodzi mi na to, że SI2323 może/musi się pogubić, a BSS138 raczej
    nie, ale całkiem wykluczyć się nie da: ma kres dolny Vgs=0.8 wolta, a
    to mniej niż kres górny napięć LOW z datasheet Atmegi.

  • 5. Data: 2017-05-28 21:12:21
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 28 May 2017 20:14:23 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    do tego
    > pinu? Skoro to ma być sterowanie MOSFETem, to prąd będzie zerowy i

    Atmega (pin out) ma sterować przez gate mosfetem, a ten podłączony do
    innego obwodu (source i dren) ma ten inny obwód odłączyć od zasilania
    (dla oszczędzania akumulatorów) lub podłączyć (na chwilę, od czasu do
    czasu).

    W pierwszym przybliżeniu false na pinie out to 0 woltów. MOSFET nie
    przewodzi. W drugim: skoro false to np. 0.3 wolta, to niektóre
    mosfety się mogą włączyć. W trzecim: przy false na poziomie 0.3*Vcc
    przy Vcc=3.3 wolta włączy się BSS138.

    Chyba że coś źle rozumiem i będzie inaczej.

  • 6. Data: 2017-05-28 21:19:05
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    slawek <f...@f...com> wrote:
    > Czy ja dobrze rozumiem (str. 313 dokumentacji Atmega 328), ?e przy
    > Vcc=3.3V Atmega mo?e jako stan logicznego zera wyprodukowa? 0.9V na
    > pinie?

    Chyba to zle czytasz. Tam masz V_OL, przy Vcc=3V i pradzie 10mA
    masz 0.6V. Jak powiekszasz napiecie do 3.3V, to przewodnosc
    drivera rosnie i napiecie spada. 0.9V masz jak Vcc=5V i prad
    to 20mA. Przy 20mA pradu dokumentacja dla Vcc=3V niczego nie
    gwarantuje, teoretycznie moze byc wiecej niz 0.9V. Porownujac
    z krzywymi wartosci typowych bezpieczne oszacowanie przy 20mA
    pradu i Vcc=3.3V to 1.2V.

    Jak potrzebujesz niskie napiecie to przypilnuj niski prad na
    wyjsciu -- przy sterowaniu mosfetem statyczny prad powinien
    byc znikomo maly i wtedy napiecie bedzie bliskie 0V.

    --
    Waldek Hebisch

  • 7. Data: 2017-05-28 21:25:29
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 28.05.2017 o 21:12, slawek pisze:
> [...]
    > wolta włączy się BSS138.
    >
    > Chyba że coś źle rozumiem i będzie inaczej.

    Nie rozumiesz tego, że napięcie na pinie w stanie niskim nie bierze się
    znikąd, tylko jest wynikiem prądu wpływającego do pinu. A to ty
    decydujesz o wartości tego prądu. Jak chcesz małe napięcie to pilnuj,
    żeby prąd też był odpowiednio mały.

  • 8. Data: 2017-05-28 21:26:11
    Od: Jawi <g...@p...fm>

> [...]
    > logiczną jedynkę? Bo katalogowo ma od 0.8V jako minimum do 1.5V jako
    > maksimum. Tzn. przeciętnie nie, ale może akurat taki jakiś być.
    Jakiego mosfeta byś nie podłączył to i tak będziesz ściągał jego bramkę
    do masy jakimś rezystorem.
    Druga sprawa, od 0,9 - 1,5V to jest zakres, kiedy ten mosfet zacznie się
    otwierać. Do otwarcia to mu jeszcze trochę brakuje.

  • 9. Data: 2017-05-28 22:03:58
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 28 May 2017 21:26:11 +0200, Jawi <g...@p...fm> wrote:
> [...]
    zacznie się
    > otwierać. Do otwarcia to mu jeszcze trochę brakuje.

    Ok. Czyli przy sterowaniu mosfeta napięciem Vout na pinie Atmega jest
    po prostu zero POMIMO że w innych okolicznościach przyrody mogłoby
    być większe.

    BSS138 otwiera się jakoś przy 3.3 wolta. Ale nie podoba mi się Rds
    około 10 omów. Czyli lepszy byłby jakiś inny, a progiem otwarcia
    niespecjalnie trzeba się przejmować?

  • 10. Data: 2017-05-28 23:14:26
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    slawek <f...@f...com> napisał(a):
    > Ok. Czyli przy sterowaniu mosfeta napięciem Vout na pinie Atmega jest po
    > prostu zero POMIMO że w innych okolicznościach przyrody mogłoby być
    > większe.

    To chyba normalne, że jak go nie katujesz, to działa poprawnie?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/