  • 61. Data: 2012-05-19 06:38:43
    Temat: Re: Linux compiz grafika
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 30 Apr 2012 02:07:58 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > Więc Płatnika również. Płatnik jest związany z płacami. Jeżeli ktoś robi
    > płace, to robi rozliczenia z ZUS.

    True. Masz rację.

    > Tak, jak mówiłem, będzie ich naprawdę garstka. Jeżeli ktoś już robi
    > płace, to raczej nie robi ich ręcznie, tylko albo zleca do Biura i wtedy
    > biuro Płatnika obskoczy, albo ma stanowisko Pani Płacowej i szanse, że
    > tam akurat nie ma Windowsa są bliskie zeru.

    Niemniej jednak - moim skromnym zdaniem - jest to patologia. Czyli przymus
    stosowania danego rozwiązania lub konieczności korzystania z biura
    rachunkowego. Akurat na linii państwo-obywatel powinno - moim zdaniem - być
    tak, że obywatel może skorzystać z darmowych narzędzi, by swoje powinności
    wykonać. Albo doprecyzujmy - by protokoły przesyłania danych były otwarte.
    Użył ktoś oprogramowania pod inny system, gdzie producent danego
    oprogramowania nie zadbał o ich aktualizację zgodnie z obowiązującymi
    przepisami - jego sprawa. User powinien być pociągnięty do odpowiedzialności
    za błędy, ale powinien mieć też mieć skuteczną możliwość pociągnięcia do
    odpowiedzialności wydawcy oprogramowania, który nie uwzględnił zmian w
    przepisach.

    Owszem - można wymagać określonej wersji danych narzędzi - nie ukrywam, że
    na tekst, że np. prosta strona www ma być zrobiona tak, by IE4 na niej nie
    zgłupiał, to bym się obśmiał.

    > Ktokolwiek by nie napisał, to będzie większe.

    Z doświadczenia w pracy w prywatnej firmie: wyrżnij dostęp do przykładowo
    Facebooka dla osób, którym ten dostęp jest niepotrzebny i zobaczysz, jak to
    wpłynie na działanie łącza. :)

    > Jak na razie, to przez lata było zawsze to samo, skok był przy wersji
    > 2007, gdzie właśnie Microsoft w końcu technologicznie musiał dokonać
    > zmiany. W zakresie wymiany z Obywatelami raczej spokojnie nadal format
    > stary współpracuje, bo z obywatelami się robi raczej rzeczy proste. W
    > przypadku podległych jednostek, to już inna bajka.

    Raczej. Dlaczego więc nie korzystać z otwartych standardów? W US sprawdza
    się PDF - dlaczego nie iść tą drogą?

    > Ano to kosztuje również. Z pozycji ideologa-geeka łatwo o tym zapomnieć,
    > ale to ważna sprawa.

    IMCHO podejście należy zmienić. Word był tylko przykładem. Uczy się u nas -
    niestety - klikania w danym programie. Zmieni się wersja programu, zmieni
    się nieco interfejs i większość użyszkodników leży i płacze. Inaczej -
    zmieni się dostęp do tej samej funkcjonalności. Funkcja programu działa tak
    samo, zmienił się jedynie sposób dostępu do niej - i jest płacz.

    > Owszem, ten przeskok może być utrudnieniem. Ale w końcu to przecież
    > ideologicznie fajne, bo to standard, a nie format wewnętrzny, jak DOC... :D

    I widzisz. Od X-lat jak im wyślę PDFa, to problemu nie ma. Ciekawe, nie?

    > Kurs był pt. technika biurowa i było kilka lekcji z podstaw arkusza.
    > Ot takie proste zadanka:
    >
    > http://edu.b7.pl/index.php/Informatyka:Zadania/Arkus
    z_kalkulacyjny

    > i dorobiłem XLS, żeby mogli je w domu wykonać.

    Ale na stronie widzę zarówno pliki dla Open/LibreOffice, jak i dla MS
    Office. Takie podejście chwalę.

    Przykładowo - stawiałem ostatnio dla pewnego stowarzyszenia serwer FTP. Od
    strony administracyjnej - moja działka. Od strony klienta - może być różnie.
    Powstała mała strona www, na której opisałem metody dostępu z użyciem
    różnych, popularnych i najczęściej darmowych narzędzi. Dostanę zgłoszenie,
    że większość osób korzysta z danego klienta i nie radzą sobie z jego
    konfiguracją - powstanie opis do tego narzędzia. Łącznie z informacją,
    dlaczego gdzieś może być problem. W opisywanym przypadku FTPa - część osób
    korzysta li tylko z przeglądarki. Mają jasno od razu opisane, że tą drogą
    upload jest bardzo problematyczny, o ile niemożliwy. Łącznie z linkami do
    rozwiązań, które to umożliwią. Da się? Da się.

    > No więc urząd<->obywatel raczej tego nie wykorzystuje. Raczej
    > wykorzystuje ,,damy obywatelowi formularze do wypełnienia''. I kiedyś
    > dawali DOCe, ale potem ideolodzy zamieszali i teraz dają coraz częściej
    > PDFy. Do rzyci, bo trzeba długopisem wypełniać.
    > A DOCe są i dla MSO i dla OOo i dla innych pakietów.

    Ja tam wiem, że da się zrobić interaktywne PDFy do wypełniania formularzy.
    Urząd Skarbowy do rozliczenia PITów też takowe udostępnia. Da się?

    > No to owszem, przedszkole dostarcza dane, ale może je dostarczyć dzięki
    > temu, że ma zeszyt arkuszy dostarczonych przez Urząd, które właściwie
    > liczą.

    O ile przedszkole ma właściwą, zaktualizowaną wersję owego arkusza. To raz.
    Dwa - jestem bardzo przeciwny dostarczaniu odbiorcy końcowemu de facto
    roboczej wersji pliku. Odbiorca końcowy ma dostać front-end do wprowadzenia
    danych. Nic poza tym.

    Tak samo mam z plikami do druku dostarczanymi do drukarni. Drukarnia dostaje
    produkcyjny plik, z którego ma iść druk. Jeżeli jest problem - ma dać mi
    znać. Nigdy, przenigdy, ale to *urwa nigdy nie ma prawa w nim grzebać. Bo
    rozmywa się odpowiedzialność za błędy.

    > Nie ma mowy o żadnych publikacjach. Jest mowa o tym, że przedszkole
    > dostaje od swojego zwierzchnika zeszyt z arkuszami, gdzie Pani Księgowa
    > nanosi część danych, reszta jej się wylicza, ona to ogarnia mózgiem czy
    > jest wszystko jak należy i odsyła wynik poprzez kliknięcie
    > makroprzycisku ,,zrób dobrze urzędowi i wygeneruj mu całość''.

    Powinna IMVHO dostać frontend do wprowadzenia danych, które zostaną
    sprawdzone pod kątem poprawności zawartości (przykładowo - czy są puste
    pola, których wypełnienie jest wymagane, czy format danych się zgadza itp.).
    Reszta ma być robiona po drugiej stronie.

    Dostarczasz komuś arkusz kalkulacyjny w otwartej formie. Ktoś trzeci przy
    okazji parę formuł zmienił. Kto będzie udowadniał i jak, że ze źródła
    dostarczono coś innego, niż to, co osoba druga wypełniła, a błędy wynikły z
    działania osób trzecich?

    Odwołując się do mojej branży związanej z przygotowaniem publikacji do
    druku. Oddaję wynikowy plik PDF. Owszem - edytować się go da - jeżeli tylko
    masz narzędzia. Ale jeżeli miszcz w drukarni w jakikolwiek sposób go
    przeedytuje - nogi z dupy powyrywam. Nawet jeżeli poprawi istniejące w nim
    błędy. Zauważył - ma odbić pracę z tekstem ,,nie spełnia wymagań ze względu
    na A, B, C, błąd jest tutaj i tutaj". Poprawi, albo ,,poprawi" to zadam
    proste pytanie - czy ktoś edytował plik? Tak? To bierzcie Państwo sobie ten
    nakład i nakarmcie się nim. I weź się wtedy kłóć, kto spieprzył bardziej.

    [ Kobieta nie życzy swojemu wrogowi źle, ale jak najgorzej. ]
    [ (znalezione w necie) ]

  • 62. Data: 2012-05-19 06:48:42
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 30 Apr 2012 13:45:24 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > Słyszał, ale ich przygotowanie jest kłopotliwe, użycie dużo mniej wygodne.

    A tutaj już - imienniku szanowny - gówno to obywatela obchodzić powinno.

    > Poważnie? Bo ja same zwykłe ściągałem. Chyba że do ich używania potrzeba
    > specjalnego programu.

    Wtyczka do Adobe Readera. Można się wściekać, że Adobe Reader jest do tego
    potrzebny. Ja wychodzę z założenia, że jeżeli inny, mały, szybki i wygodny
    czytnik PDFów tego nie obsługuje, to problem leży u producenta tego małego
    czytnika. Nikt mi nie każe ustawiać Adobe Readera jako podstawowy czytnik
    plików PDF.

    > Ale jest ubogi i dotyczy tylko dokumentów tekstowych. I praktycznie
    > umarł. Może i był fajny w latach 80, ale nigdy się nie przyjął.

    Ale czego wymagasz od urzędu? Tytułów, nagłówków, list wypunktowanych,
    numerowanych, stopek, tabel. No dobra - tabele się przydają - to fakt. Z
    drugiej strony - niech to wrzucą w XMLa. Przeglądarka to powinna przeczytać.

    [ Żyjemy nie tak, jakbyśmy chcieli, lecz tak, jak możemy. (Menander) ]

  • 63. Data: 2012-05-19 10:56:42
    Temat: Re: [OT] Linux compiz grafika
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Przemysław Ryk" napisał:

> [...]

    x?familyid=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466

    > JoteR - ja to wiem, Ty to wiesz, ale ile użyszkodników się dowie?

    Wszyscy, którym zaświecisz w oczy owym kagankiem. Lub zrobisz to za nich. Do
    rodzicieli czasem wpadasz, nieprawdaż?

    JoteR

  • 64. Data: 2012-05-19 23:47:44
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Sat, 19 May 2012 06:38:42 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Z PDFa Skarbówka korzysta. I da się? Da się.

    > Jak to działa? Pytam z czystej ciekawości, a nie złośliwości. Serio.

    Jest do tego webowy system SODIR. Wszystko elektronicznie poza pierwszym
    uzyskaniem dostępu, które wymaga wysłania formularza papierowego.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K