  • 11. Data: 2010-12-06 11:49:09
    Temat: Re: Linia głośnikowa 100V
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Hello Desoft,
    >
    > Monday, December 6, 2010, 11:58:30 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Siakaś mała ta elektrownia ;)

    Może elektrociepłownia w średniej wielkości mieście :)

    MD

  • 12. Data: 2010-12-06 12:04:59
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Siakaś mała ta elektrownia ;)

    Może elektrociepłownia w średniej wielkości mieście :)

    Eeeeee, to moja prywatna w ogródku :-))))))

    --
    Desoft

  • 13. Data: 2010-12-06 12:16:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    > Może elektrociepłownia w średniej wielkości mieście :)

    Możliwe. W pobliżu miejsca gdzie mieszkam ma ponoć powstać
    elektrociepłownia o mocy (elektrycznej) 0.4MW - ma spalać gazy z
    wysypiska. Ekonomia trochę kuleje ale niech lepiej spala te gazy niż
    ma mnie zasmradzać :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2010-12-06 14:45:46
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

    > Siakaś mała ta elektrownia ;)

    Mnie by wystarczyła nawet dużo mniejsza.

    Remek

  • 15. Data: 2010-12-06 14:50:16
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Desoft" napisał:

    > Taaa....., jak masz agregat prądotwórczy 1kVA to podłączasz 200 żarówek po
    > 100W żeby ich i agregatu nie spalić... :-)

    Głośnik to nie żarówka i inaczej trzeba na to patrzeć. A najlepiej zapoznać
    się z zagadnieniem miast "wymądrzać" się niezbyt mądrze.

    Remek

  • 16. Data: 2010-12-06 17:07:09
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Remek" <d...@g...com> napisał w wiadomości

    > Głośnik to nie żarówka i inaczej trzeba na to patrzeć.
    Jakieś istotne różnice ?

    > A najlepiej zapoznać
    > się z zagadnieniem miast "wymądrzać" się niezbyt mądrze.
    Uwaga jak najbardziej słuszna.
    Zastosowałeś się do niej ?
    P.G.

  • 17. Data: 2010-12-06 17:41:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Jakieś istotne różnice ?

    Oczywiście. Na pracujący głośnik o mocy 500W można patrzeć choćby przez
    godzinę. I nic. A z żarówką o tej samej mocy lepiej tego nie robić.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2010-12-06 18:34:41
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Remek napisał:

    > Coś ostro pojechałeś i nie do końca słusznie. Przyznam się, że w pierwszej
    > chwili pomyślałem tak samo jak Tomasz. I po dokładniejszym przyjrzeniu się
    > sprawie okazuje się, że słusznie.

    > Więc nie od jego mocy? Widzisz już błąd w rozumowaniu?

    Nie. Głośnik przeznaczony do instalacji PA ma impedancję na zaciskach
    tak dobraną żeby przy znamionowym napięciu w instalacji pobierał moc
    znamionową. Nieważne czy wzmacniacz ma sto watów czy dziesięć kilowatów
    - stuwoltowy głośnik zapięty na stuwoltową linię sterowaną stuwoltowym
    wyjściem wzmacniacza pobierze dokładnie tyle ile mu potrzeba. Tak jak
    żelazko z kontaktu. I moc łączna głośników przypiętych do wyjścia
    wzmacniacza ma być, tak jak od początku w wątku twierdzono - nie większa
    (plus minus tolerancja wzmacniacza na przeciążenie) od mocy znamionowej
    wzmacniacza.

    I to cała filozofia, jak się odpowiedni sprzęt stosuje a nie rzeźbę
    odstawia we własnym zakresie to wystarczy popatrzeć na napięcie i moc
    znamionową głośników. Impedancji w omach takie głośniki w ogóle nie mają
    podawanej, mają tyle omów ile trzeba.

    --
    Darek

  • 19. Data: 2010-12-06 18:50:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Innymi słowy chcesz powiedzieć, że korzystamy ze wzoru P = U^2/Z, przy
    > czym głośniki cechowane są nie Z tylko P i stąd suma mocy głośników nie
    > może przekroczyć mocy wzmacniacza, gdyż inaczej impedancja zastępcza
    > była by mniejsza od impedancji oczekiwanej przez wzmacniacz i doszło by
    > do uwalenia końcówki mocy.
    >
    > Jest to odwrotnie niż przy "zwykłym" sprzęcie audio, ale tam głośniki
    > cechowane są Z a nie P. Mnie zmyliło to zdanie:

    Jeszcze nie tak. W sprzęcie domowym/estradowym gdzie linie przesyłowe są
    krótkie (głośniki blisko wzmacniacza) stosuje się głośniki niskoomowe
    (bo takie są na ogół same z siebie - wysokoomowy głośnik to albo
    niepotrzebnie ciężka cewka psująca ch-kę wysokich tonów albo dodatkowy
    transformator głośnikowy czyli sam kłopot. I w takim sprzęcie głośniki
    opisywane są _dwoma_ parametrami - impedancją znamionową i mocą
    maksymalną. Napięcie wynika z tych wartości.

    Natomiast w instalacjach rozległych, gdzie w skrajnych wypadkach
    (radiowęzły publiczne s połowy ubiegłego wieku, ich druty jeszcze
    gdzieniegdzie wiszą...) odległości od wzmacniacza do najdalszych
    głośników mierzone były w kilometrach przesył dźwięku musi odbywać się
    na niskich prądach w celu zmniejszenia strat omowych w linii 0 i żeby
    stosowna moc przesłać trzeba podbić napięcie. Dodatkowo instalacje
    radiowęzłowe zakładają że część głośników będzie używana w miarę potrzeb
    - ktoś włączy, ktoś wyłączy, głośniki radiowęzłowe przeznaczone do
    pomieszczeń miały regulacje głośności (zwykle przełącznik wybierający
    odczepy transformatora) - zatem parametrami, nadal _dwoma_ opisującymi
    głośnik są: napięcie znamionowe i maksymalna moc pobierana (w przypadku
    głośników z regulacją)/moc znamionowa (dla głośników nieregulowanych).
    Impedancja jest wypadkową powyższych.

    Z dodatkowych smaczków - ponieważ linia rozgłoszeniowa jest długa to
    awaria linii jest zdarzeniem prawdopodobnym - w tym awaria w postaci
    zwarcia. Wzmacniacze zatem albo posiadają bezpieczniki przeciążeniowe
    wyjściu albo są odporne na zwarcie - nadmiar mocy admisyjnej, automatyka
    kontrolująca stan linii czy co tam jeszcze można wymyślić. W każdym
    razie nawet zwarcie gwoździem nie czyni takiemu wzmacniaczowi większej
    krzywdy.

    --
    Darek

  • 20. Data: 2010-12-06 19:33:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K. Ładziak napisał:

> [...]
    > kontrolująca stan linii czy co tam jeszcze można wymyślić. W każdym
    > razie nawet zwarcie gwoździem nie czyni takiemu wzmacniaczowi większej

    Mam dom pod lasem, zbudowany przed wojną. Jak go budowali, to tu była
    głęboka wieś. Na strychu zachowały się jeszcze fragmenty instalacji
    radiowęzłowej, założonej najprawdopodobniej gdzieś za Bieruta[1].
    Zachował się też sam kołchoźnik (młodszym trzeba wyjaśnić, że w fachowej
    nomenklaturze termin ten oznacza właśnie głośnik radiowęzłowy lub też
    cały radiowęzeł). Na pocztę jest ode mnie jakieś półtora kilometra --
    a tam zapewne kiedyś (zgodnie z Planem Sześcioletnim) zainstalowano
    wzmacniacze zasilające ten wynalazek.

    ---
    [1] "Za Bieruta", a nie przez Bieruta -- uwaga o tyle istotna, że ze
    źródeł wynika, że w domu tym Bierut z Gomułką wódkę pili. Jeszcze
    butelki na strychu zostały.

    --
    Jarek