  • 1. Data: 2009-01-26 11:09:18
    Temat: Layer/Plane wytłumaczcie mi to ....
    Od: "MH" <l...@o...pl>

    No właśnie , w większości programów do projektowania PCB istnieje możliwośc
    określenia "warstwy" jako Layer lub Plane. Nie rozumiem na czym polega różnica i
    po co wogóle wprowadzac takie podwójne pojęcia ?

    Z tego co się doczytałem , Plane (płaszczyzna) może byc przypisana do jakiegoś
    Net'a , np. GND i tyle... No dobra , ale po co tak komplikowac ?? Przecież
    jeżeli chcę położyc porządną masę na dowolnej warstwie zdefiniowanej jako Layer
    , to wystarczy położyc na tej warstwie "fill polygon" i przypisac go do
    określonego Net'a , np. GND.

    No więc po co jest ta rozdzielnośc definicji i jakie ma to zalety ??

    Pozdrawiam ,

    MH

  • 2. Data: 2009-01-26 13:19:28
    Temat: Re: Layer/Plane wytłumaczcie mi to ....
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    Witam!
    W RIMU PCB jest 16 warstw (layers).
    Warstwa oznacza tylko miejsce na ścieżki
    To co na nich można umieścić to: ścieżki, płaszczyzny, wielokąty i
    elementy.
    Z natury rzeczy elementy w zasadzie tylko na TOP i BOTTOM.
    Jeśli chodzi o płaszczyzny, to jest to fragment miedzi położonej na jakiejś
    warstwie.
    Np. w RIMU mamy do 16 warstw (Layers)
    Mamy także m.in.:
    - wielokąty - polygons
    - Płaszczyzny - Power Planes

    Różnica jest taka, że wielokąt to dość regularny kształt jak np. prostokąt,
    ale nie tylko
    Płaszczyzna natomiast może być nieregularna.
    Dzięki temu można szybko wypełnić wolne przestrzenie jedną płaszczyzną
    nieregularną.

    Niestety wiele programów robi to strasznie wolno i czasem z błędami.
    W Rimu położenie, lub update płaszczyzny trwa dla większości płytek mniej
    niż sekundę.
    Robi to perfekcyjnie. Co ciekawe w dużo droższych programach czynność ta
    jest stosunkowo powolna, co doprowadza do szału po kilku kolejnych zmianach
    pojedynczych ścieżek i ponownych uaktualnieniach płaszczyzny.
    W razie pytań co do RIMU PCB odsyłam do forum:
    www.alpro.pl/forum

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 3. Data: 2009-01-26 13:42:09
    Od: "Piotr \"Pitlab\" Laskowski" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > różnica i
    > po co wogóle wprowadzac takie podwójne pojęcia ?

    Jest jeszcze różnica technologiczna. Planes są zwykle w negatywie - ścieżka
    na tej warstwie oznacza brak miedzi.
    Zwykle pełnią one role power planes. Na całości jest miedź podłączona do
    jakiegoś sygnału, zwykle GND lub VCC a jeżeli przez tą warstwę przechodzi
    przelotka lub pad THT z innym sygnałem to na tej warstwie rysowany jest
    kształt padu lub przelotki z odpowiednim marginesem. W tym miejscu nie
    będzie miedzi żeby uniknąć zwarcia. Pewnie chodzi o to że ze wzgledów
    historycznych (fotoplotery itd) łatwiej jest narysować okrągły pad niż
    zamazywać ściezkami zostawiając okrągły otwór.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl