  • 41. Data: 2020-06-19 21:18:25
    Temat: Re: Latarka
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 19 Jun 2020 20:13:36 +0200, Arek pisze:
    > Może wrócimy do siedmiosegmentowych LED? Jeden segment
    > i cyfra/symbol na nim.

    Występuje we współczesnym sprzęcie. Fakt, że w większości przypadków
    raczej stylizowanym na ,,retro".

    > Gdy trzeba było dodać sygnalizację uszkodzenia niekrytycznego
    > (ale samo się nie naprawiało) przemnożyłem sygnał do diody
    > przez liniowo zmieniające się wypełnienie. CZyli nie miganie
    > a stopniowo rosnąca i malejąca jasność. Można analogowo
    > z długą stałą czasową ale modernizacja w cyfrówce.
    > Ta sama LED po staremu świeceniem lub wywołanym przez
    > inne błędy mruganiem sygnalizowała inne awarie. Do dziś
    > działa, userzy chwalą.

    Ha. Mam takie urządzenie (nie takie znów stare, wyprodukowane nieco
    ponad 10 lat temu) i właśnie sygnalizacja jest rozwiązana w ten sposób.
    Tylko nie chodzi o awarię, a aktualny tryb pracy: albo świeci cały czas,
    albo pulsuje tak trochę mniej lub bardziej nieśmiało. Bardzo fajna
    sprawa - nie odwraca uwagi tak bardzo. No i diody ładne, zielone. Można?
    Można. :)

    k.

  • 42. Data: 2020-06-19 22:47:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

    > Występuje we współczesnym sprzęcie. Fakt, że w większości
    > przypadków raczej stylizowanym na "retro".

    Mam tak w pralce. Nie jest ona stylizowana na "franię".

> [...]
    > nieśmiało. Bardzo fajna sprawa - nie odwraca uwagi tak bardzo.
    > No i diody ładne, zielone. Można? Można. :)

    Można, a nawet trzeba. Korzystam z takiego rozwiązania, które u nas
    zaimplementowł konstruktor od diodomigaczy i innych małych procesorków.
    Prostym tekstowym protokołem opisuję Współczynnik Nieśmiałości, wysyłam
    portem szeregowym -- i mam co chciałem.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2020-06-19 23:02:37
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 17.06.2020 o 22:10, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Niektóre lampki "czołówki" mają też czerwone światło, do nocnych
    > wędrówek. Słabe czerwone światło jest też chętnie używane przez nocnych
    > fotografów.

    Do tego zestawu warto dodać, że podświetlenie przyrządów w kokpicie
    samolotu też jest głównie czerwono-pomarańczowe. Niezrozumiałe dla mnie
    w tej sytuacji są jednak kolory podświetlenia zegarów w samochodach, jak
    nie zielone, to ostatnio modne białe, albo w ogóle w formie wyświetlaczy
    rysujących zegary w pierdylionie kolorów.

    Jakub Rakus

  • 44. Data: 2020-06-19 23:09:11
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-06-19 13:58, Mateusz Viste wrote:

    > dioda nadaje kody błędów ilością błysków. To jest bardzo
    > fajne i proste rozwiązanie (amerykańskie!)

    hamerykańskie? sprzed 20 lat?
    Stare Mercedesy z połowy lat '80 ubiegłego wieku tak miały zrobioną
    diagnostykę jak jeszcze obd nie istniało..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 45. Data: 2020-06-19 23:37:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

> [...]
    > samolotu też jest głównie czerwono-pomarańczowe. Niezrozumiałe dla mnie
    > w tej sytuacji są jednak kolory podświetlenia zegarów w samochodach, jak

    Znajomość historii techniki pozwoli to zrozumieć. Kiedyś przyrządy
    w kokpicie samolotu świeciły zielonym kolorem. Nie dlatego, że ktoś
    wykombinował, że tak będzie najlepiej. To była zielona poświata
    farby luminesencyjnej wzbudzanej pierwiastkami promieniotwórczymi.
    Tak samo było w naręcznych zegarkach z lat czterddziestych czy
    pięćdziesiątych (w moim z lat siedemdziesiątych już nie było nic
    promieniotwórczego, więc przestawał świecić kilka godzin po zgaszeniu
    światła). Samochodziarze po prostu bezmyślnie się na tym wzorowali.

    Jarek

    --
    słono świeci samotność
    i barwę ma zieloną

  • 46. Data: 2020-06-19 23:52:57
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Fri, 19 Jun 2020 22:47:54 +0200, Jarosław Sokołowski pisze:
    > Mam tak w pralce. Nie jest ona stylizowana na "franię".

    Cóż, autozaskoczenie. Moja pralka ma tak samo. Chyba wystąpił tu jakiś
    psychologiczny mechanizm wyparcia (wyprania, wywirowania?). Na
    usprawiedliwienie mogę dodać, że jednak ten wyświetlacz jest nieco
    bardziej nowoczesny. Taki z lekko przyciemnionej pleksi. ,,Font" też
    nieco odstaje od tego, co znamy z klasyki.

    Ze sprzętu współczesnego bez stylizowania, za to zgodnego z tematyką
    grupy, to kojarzę jeszcze stacje lutownicze, zasilacze laboratoryjne
    i podobne gadżety. Często mają taki klasyczny wyświetlacz, choć chyba
    równie często LCD.

    k.

  • 47. Data: 2020-06-20 00:01:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > grupy, to kojarzę jeszcze stacje lutownicze, zasilacze laboratoryjne
    > i podobne gadżety. Często mają taki klasyczny wyświetlacz, choć chyba

    Ze sprzętu współczesnego to przecież każda stacja benzynowa tak ma.
    Na ogół w wersji megaLED i miniLCD.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2020-06-20 00:12:49
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sat, 20 Jun 2020 00:01:40 +0200, Jarosław Sokołowski pisze:
    > Ze sprzętu współczesnego to przecież każda stacja benzynowa tak ma.
    > Na ogół w wersji megaLED i miniLCD.

    Jeśli chodzi o LED, to jeszcze tablice z kursami w walut w kantorach!
    Ropa, dewizy... pralnie. Nie, zdecydowanie zanik tej technologii nie
    grozi.

    k.

  • 49. Data: 2020-06-20 09:53:51
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-06-19 o 23:09 +0200, Michal napisał:

    > hamerykańskie? sprzed 20 lat?

    ECU amerykańskie (GM), samochód radziecki (Niva r. 2000).

    > Stare Mercedesy z połowy lat '80 ubiegłego wieku tak miały zrobioną
    > diagnostykę jak jeszcze obd nie istniało..

    Pewnie na tej samej amerykańskiej diagnostyce od GM. Zdaje się, że sporo
    aut miało sterownik wtrysku od nich właśnie. Złącze nazywa się ALDL,
    wystarczy zewrzeć jeden pin do masy i sterownik zaczyna wymigiwać
    zebrane kody diagnostyczne.

    Mateusz

  • 50. Data: 2020-06-20 18:49:08
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-06-20 09:53, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > aut miało sterownik wtrysku od nich właśnie. Złącze nazywa się ALDL,
    > wystarczy zewrzeć jeden pin do masy i sterownik zaczyna wymigiwać

    sterownik wtrysku? GM? W Mercedesie w124? :-))
    Tam były mechaniczne układy wtryskowe Bosch bodajże KE-Jetronics w
    benzynowych lub mechaniczny/mechaniczno-pneumatyczny sterownik z rzędową
    pompą wtryskową..

    --
    Pozdr.
    Michał