  • 1. Data: 2009-07-09 09:37:50
    Temat: Lampa SB-28 do jakiego sprzetu?
    Od: "Tomek" <t...@t...pl>

    Witam.
    Na poczatek zastrzezenie - jestem laikiem i amatorem, prosze wybaczyc, jesli
    pytanie wyda sie zbyt trywialne.
    Otóz mam od starego aparatu lampe Nikona SB-28. Wydaje mi sie, ze jest to
    dosc dobry sprzet i pomyslalem, ze móglbym dokupic do niej jakis aparat,
    który wykorzysta jej mozliwosci (przede wszystkim TTL). Poniewaz nie zajmuje
    sie profesjonalnie fotografia, nie interesuje mnie drogi i profesjonalny
    sprzet. Ze wzgledu na stopke myslalem o jakims sprzecie Nikona do 1500 zl,
    ale okazuje sie, ze najtanszy to ponad 3 tys. zl.
    Prosze o porade, co mozna by dopasowac do tej lampy (stosujac ew. jakas
    kostke-przejsciówke, a moze fotocele) majac do wydania ok. 1500 zl?
    A moze ja sie wyglupiam - moze obecne lampy montowane do aparatów sa na tyle
    mocne (i wieksza czulosc matryc), ze nie ma sensu kombinowac z ta stara?
    Aparatu uzywam glównie do wnetrz, czasem portretów, na wakacjach -
    krajobraz.
    Gdbym mial kupowac bez lampy to szukalbym aparatu z duzym zoomem, czuloscia,
    mocna lampa, mozliwoscia nagrywania filmów z dzwiekiem, z ruchomym
    wyswietlaczem... Tez chcetnie wyslucham porady.
    Z góry dziekuje,
    Tomek

  • 2. Data: 2009-07-09 10:07:07
    Temat: Re: Lampa SB-28 do jakiego sprzetu?
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czuloscia, mocna lampa, mozliwoscia nagrywania filmów z dzwiekiem, z
    > ruchomym wyswietlaczem... Tez chcetnie wyslucham porady.

    Jej możliwości w pełni wykorzystają jedynie aparaty "filmowe" - ze
    szczególnym naciskiem na F100/F80.

  • 3. Data: 2009-07-09 13:11:28
    Od: wwwojtek1 <w...@g...com>

    Kup sobie Fuji S9600 lub S100FS i podepnij pod to lampę. TTL nie
    będziesz miał, ale i tak takim zestawem zrobisz super zdjęcia.

  • 4. Data: 2009-07-10 20:53:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Jul 2009, Tomek wrote:

    > A moze ja sie wyglupiam - moze obecne lampy montowane do aparatów sa na tyle
    > mocne (i wieksza czulosc matryc), ze nie ma sensu kombinowac z ta stara?

    Przecież lampy montowane do aparatów to nieporównywalna kategoria
    do tej z tematu.
    LP 36/35mm to już "niezła" energia, pozwala na światło odbite
    w niemal każdym pomieszczeniu z jasnym sufitem (lub ścianami)
    nawet przy nie za czułej matrycy (osobna sprawa to "walka z kolorem",
    jak się odbija od czegoś co nie jest białe lub szare).
    Ma tryb manualny... i nie narzekać proszę ;)

    Wyjścia masz ze trzy:
    - aparat ze "stopką", co nie wymaga wygibasów
    - fotocelę, ale raczej "nastawialną" na drugi błyk (takie nie są
    najtańsze, za 25 zł raczej nie kupisz), z wadą w postaci "jest
    paru pstrykaczy to jest problem" i zaletą (taką, że lampę
    można postawić nie tam gdzie jest aparat)
    - sterowanie radiowe :), najdroższe, ale niemal z samymi zaletami

    > Gdbym mial kupowac bez lampy to szukalbym aparatu z duzym zoomem, czuloscia,
    > mocna lampa,

    *Wbudowaną*?
    Jesteś pewnien, że porównywałeś zdjęcia oświetlone lampą wbudowaną,
    z "efektami" takimi jak:
    - "wygląd przesłuchiwanego" (w naturze rzadko się zdarza, że mamy
    obiekt oświetlony lampą umieszczoną obok naszej głowy)
    - odblaski od wszystkich prostopadłych powierzchni, w tym tragiczne
    odblaski od spoconego czoła, nosa itede.
    - ciemne tło, wskutek czystej fizyki

    ...z takim samym kadrem oświetlonym taką lampa jak tytułowa,
    ustawioną choćby "na odbicie od sufitu"?

    A ruchomy wyświetlacz polecam :) (i nie mam więcej propozycji).

    pzdr, Gotfryd