  • 1. Data: 2009-04-16 15:29:46
    Temat: LCD samo szkiełko
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    Czy zamawiając samo szkiełko prostego wyświetlacza LCD z gotowymi
    piktogramami można je sterować przez podanie napięcia? W jaki sposób zapalać
    segmenty? Wyswietlacz nie ma nic tylko samo szkło.

  • 2. Data: 2009-04-16 15:45:57
    Temat: Re: LCD samo szkiełko
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    "Nickelodeon" <N...@...b> wrote in message
    > Czy zamawiając samo szkiełko prostego wyświetlacza LCD z gotowymi
    > piktogramami można je sterować przez podanie napięcia? W jaki sposób
    > zapalać segmenty? Wyswietlacz nie ma nic tylko samo szkło.

    jesli jest to prosty wyswietlacz z jedną elektrodą wspólną, to podajesz na
    tą elektrodę przebieg prostokątny o ampl. około 3V i częstotl. kilkuset Hz.
    Do wyprowadzeń segmentów podajesz taki sam przebieg, tylko w przeciwfazie
    (wtedy segment jest włączony) lub w fazie zgodnej z tym dla elektrody
    wspólnej (wtedy segment jest wyłączony).

    jesli to jest jakiś większy LCD, to zaczynają się schodki (w dosłownym tego
    słowa znaczeniu :))

    @

  • 3. Data: 2009-04-16 15:49:42
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "Artur Miller" <a...@b...org> wrote in message

> [...]
    > elektrody wspólnej (wtedy segment jest wyłączony).
    >
    > jesli to jest jakiś większy LCD, to zaczynają się schodki (w dosłownym

    Nie skomplikowany. Taki 4-5 cyft i troszkę piktogramów.
    A kontrast jak regulować? Wypełnieniem, częstotliwością czy stosunkiem
    dodatnich do ujemnych prostokątów?
    Jaka częstotliwość? Ile to jest te kilkaset Hz i czemu tyle? Nie jest
    napisane w PDF nic na ten temat.

  • 4. Data: 2009-04-16 16:14:40
    Od: "Zibias" <q...@p...onet.pl>

> [...]
    > dodatnich do ujemnych prostokątów?
    > Jaka częstotliwość? Ile to jest te kilkaset Hz i czemu tyle? Nie jest
    Częstotliwość między 30 a 100Hz będzie idealna. W zegarkach jest bodajże
    64Hz
    Nie należy dawać napięcia stałego, powoduje degradację ciekłego kryształu. Z
    tego
    samego powodu sygnał powinien mieć równe wypełnienie w jedną i druga stronę.
    Co do kontrastu to w przypadku gdy masz jedną wspólną elektrodę to kontrast
    zawsze jest.
    Ja nie widziałem przynajmniej, żeby w jakimkolwiek wyświetlaczu tego typu
    była jakaś regulacja.
    Jak chcesz, możesz zrobić oporowy dzielnik napięcia. Ale wg mnie to nadmiar
    szczęścia.

    Zbyszek

  • 5. Data: 2009-04-16 16:26:00
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "Zibias" <q...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > 64Hz
    > Nie należy dawać napięcia stałego, powoduje degradację ciekłego kryształu.

    Czy napiecia podać prosto z pinu I/O procka/pld czy przez rezystory ?
    Czy 100Hz bedzie lepiej niż 30Hz ze wzgledu na żywotność lcd czy bez
    znaczenia ?

  • 6. Data: 2009-04-16 18:32:31
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Nickelodeon pisze:
    > Czy zamawiając samo szkiełko prostego wyświetlacza LCD z gotowymi
    > piktogramami można je sterować przez podanie napięcia? W jaki sposób zapalać
    > segmenty? Wyswietlacz nie ma nic tylko samo szkło.

    Na stronie ST jest całkiem fajna nota aplikacyjna i firmware do STM32 do
    sterowania "szybką" bezpośrednio z procesora.
    http://www.st.com/stonline/products/literature/anp/1
    4144.pdf

  • 7. Data: 2009-04-16 22:54:07
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > była jakaś regulacja.
    > Jak chcesz, możesz zrobić oporowy dzielnik napięcia. Ale wg mnie to nadmiar

    Można też sprawę rozwiązać w typowy sposób - włączać na krótko i
    wyłączać - pamiętając o tym co znaczy włączyć a co wyłączyć i o tym, aby
    przebieg był symetryczny :).... Przykłady poniżej ;)... Przebiegi A i B
    to przebiegi na dwóch końcówkach LCD, zaś w dolnej linii gwiazki
    oznaczają moment, w którym segment jest zasilany :)

    Duży kontrast:

    A:_____^^^^^_____^^^^^_____^^^^^__
    B:^^^^_____^^^^^_____^^^^^_____^^^
    **** **** **** **** **** **** **

    Mały kontrast:
    A:_____^^^^^_____^^^^^_____^^^^^__
    B:^_____^^^^^_____^^^^^_____^^^^^_
    * * * * * * *

    Widać wyraźnie, że wytwarzane są dwa przebiegi o stałej częstotliwości,
    identycznym wypełnieniu, ale przesunięte względem siebie :)... jak
    przesunięcie wynosi 180stopni, to mamy maksymalny kontrast, jak 0 - to
    nic nie świeci...

    Faktem jest, że taka regulacja kontrastu nie ma sensu ;)... w
    wyświetlaczach graficznych tłem dla pikseli są inne piksele - stąd
    konieczność kontroli kontrastu... tu - tłem jest "puste szkło", więc nie
    regulujemy kontrastu, tylko "głębię czerni" :)..

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-04-17 07:45:39
    Od: "PP" <p...@o...pl>

> [...]
    zapalać
    > segmenty? Wyswietlacz nie ma nic tylko samo szkło.

    Jak masz zamiar robić to na procesorze to polecam Atmega169, jest
    przystosowany do sterowania LCD, nie będziesz musiał robić logiki na
    bramkach, generatorów itd.
    Piotr

  • 9. Data: 2009-04-21 13:55:36
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    PP pisze:
    > Jak masz zamiar robić to na procesorze to polecam Atmega169, jest
    > przystosowany do sterowania LCD, nie będziesz musiał robić logiki na
    > bramkach, generatorów itd.

    Spora część rodziny TI MSP430 też.

    --
    Pozdrawiam,