  • 1. Data: 2009-05-09 22:17:28
    Temat: LCD na LPT (na USB)
    Od: konrad95 <h...@g...com>

    Witam,

    Ostatnio zacząłem bawić się w programowanie portu LPT. Jestem na etapie
    wysyłania bitów (umiem zapalać i gasić diody, etc). Przeglądając sieć,
    wpadłem na pomysł zaprogramowania wyświetlacza. Niestety - stary komp
    posiadający port LPT stoi teraz w szkole i pełni rolę serwera. W domu
    mam tylko laptopa z usb.

    I moje pytanie - czy ta ( http://tinyurl.com/lptusb ) przejściówka
    działa na zasadzie emulacji portu LPT (czy mogę się odnosić do niej i
    wysyłać dane tak jak do zwykłego portu LPT)? Czy ten (
    http://tinyurl.com/lcd4x16 ) wyświetlacz zadziała na niej? Używam
    Linuksa (Ubuntu).

    Pozdrawiam
    Konrad95

  • 2. Data: 2009-05-09 22:24:29
    Temat: Re: LCD na LPT (na USB)
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    konrad95 pisze:

> [...]
    > działa na zasadzie emulacji portu LPT (czy mogę się odnosić do niej i
    > wysyłać dane tak jak do zwykłego portu LPT)?

    Nie zadziała. Potrzebujesz do laptopa karty PCMCIA LPT. Ale jeżeli jest
    to nowy sprzęt z ExpressCard to karty LPT nie zadziałają (w trybie
    sterowania indywidualnymi bitami). Już lepiej kup wyświetlacz z USB i
    już. Szukaj hasła "CrystalFontz".

    > Czy ten (
    > http://tinyurl.com/lcd4x16 ) wyświetlacz zadziała na niej? Używam
    > Linuksa (Ubuntu).

    Wyświetlacz wygląda standardowo. Czyli na powyższym konwerterze USB->LPT
    nie zadziała.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2009-05-09 22:29:28
    Od: konrad95 <h...@g...com>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > już. Szukaj hasła "CrystalFontz".

    > Wyświetlacz wygląda standardowo. Czyli na powyższym konwerterze USB->LPT

    Mam Compaq Presario F730US - ten model nie ma ani PCMCIA ani ExpressCard
    :/ Czyli pozostało mi chyba tylko sprowadzenie z powrotem kompa ze
    szkoły ;) Co do wyświetlacza na USB - ja nie chcę kupić wyświetlacza
    żeby mi coś pokazywał non-stop, tylko żeby nauczyć się programować tego
    typu rzeczy.

    Dzięki za zainteresowanie wątkiem :)

    Pozdrawiam
    Konrad95

  • 4. Data: 2009-05-09 22:34:06
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > już. Szukaj hasła "CrystalFontz".

    > Wyświetlacz wygląda standardowo. Czyli na powyższym konwerterze USB->LPT

    Oj zadziała(łby) gdyby napisać odpowiedni soft + parę kabelków mądrze
    skręcić. Na wyjściu przejściówki USB-LPT masz wszsytkie potrzebne linie
    LPT (DATA0-DATA7, sterowanie itp), trzeba tylko przekonać przejściówkę
    że na jej końcu wisi drukarka (i przyjmuje dane z linii D0-D7), oraz
    wysyłać do tej drukarki odpowiednie "znaki" odpowiadające odpowiednim
    stanom pinów D0-D7, ale przyjmując sterowanie 4bit oraz brak odczytu
    (tylko zapis) do lcd - to wystarczy.

    Sam swego czasu tak zmajstrowałem sterowanie "na piechotę" tyle że w
    windowsie, wybierając "typowa drukarka - tylko tekst" na danym porcie, i
    wysyłając odpowiednio spreparowane pliki do tej drukarki. Problemem jest
    tylko to, że driver może obcinać wszystko co poza znakami w ASCI oraz
    kodami sterującymi - trzeba odpowiednio wybrać linie portu, by operować
    w zakresie dostępnych kombinacji bitowych. Albo zmajstrować mały kawałek
    procka który to zamieni. Ale z tego co pamiętam to w linuksowym cat plik
    > /dev/usblp0 nie cięło niczego, wszystko ładnie szło co do bitu,
    jedynie trzeba było dobrze ustawiać PE/Busy/Ack

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2009-05-09 23:15:51
    Od: konrad95 <h...@g...com>

    BartekK pisze:
> [...]
    > procka który to zamieni. Ale z tego co pamiętam to w linuksowym cat plik
    > jedynie trzeba było dobrze ustawiać PE/Busy/Ack

    Masz może jakiś schemat jak to połączyć? Działało by to gdybym napisał
    własny program w C? Chodzi mi czy będzie śmigać wysyłanie bitów funkcją
    outb().

    Pozdrawiam
    Konrad95

  • 6. Data: 2009-05-10 08:01:29
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    konrad95 pisze:
> [...]
    > działa na zasadzie emulacji portu LPT (czy mogę się odnosić do niej i
    > wysyłać dane tak jak do zwykłego portu LPT)? Czy ten (

    Kup lepiej jakis uklad FTDI, FTDI232 lub pochodne, bedziesz mogl
    wykorzystac USB, uniwersalne niezalezne od systemu drivery i
    programowanie sie uprosci. Ilosc linii IO ktore ten uklad oferuje jest
    wystarczajaca.

  • 7. Data: 2009-05-10 10:47:19
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    konrad95 wrote:

    > Używam
    > Linuksa (Ubuntu).

    W repo masz program lcd4linux, niestety na przejściówce USB-LPT mogą być
    problemy, ale warto to sprawdzić.
    Funkcja outb() raczej nie zadziała, ale możesz tak jak pisze kolega
    BartekK wysyłać dane do /dev/usblp0, co do podłączenia to pewnie
    4-bitowo (bo nie będzie z czego sterować "RS" wyświetlacza): D0-D3
    wyświetlacza do D0-D3 lpt, "Enable" do "STROBE" lpt (STROBE powinno
    dawać automatycznie impuls po zapisie do /dev/usblp0), "RS" wyświetlacza
    np do D4 lpt. "R/W" można do masy (do wyświetlacza tylko zapisujemy).
    Pozostaje tylko ułożyć sobie odpowiednią sekwencję bajtów do sterowania
    - tutaj uwaga: niektóre wyświetlacze dziwnie się inicjalizują zwłaszcza
    w trybie 4 bitowym (trzeba mu wysłać trochę śmieći i poczekać, następnie
    zadać tryb 4-bitowy i znów poczekać - OIDP)

    Mirek.

  • 8. Data: 2009-05-10 11:33:55
    Od: BartekK <s...@N...org>

    konrad95 pisze:
    > Masz może jakiś schemat jak to połączyć? Działało by to gdybym napisał
    > własny program w C? Chodzi mi czy będzie śmigać wysyłanie bitów funkcją
    > outb().
    Raczej nie ma co liczyć że outb() ci zadziała. To zupełnie inny sposób
    wysyłania danych ;)
    outb() możesz sięgać (jak ioperm zezwoli) do portów (adresów w
    przestrzeni i/o) fizycznych w komputerze, czyli w zasadzie wyłącznie
    podpiętych przez ISA/PCI/PCIe (i mobilne mutacje expresscard,Pcmcia) -
    urządzenie (tutaj port lpt) musi być w "hardwarowej" przestrzeni
    adresowej "wprost".
    A to co ja proponuje, to sterowanie przez wysyłanie danych (bajtów,
    całych, odpowiednio złożonych) do "urządzenia" wirtualnego w systemie,
    występującego przeważnie jako /dev/usblp0 albo /dev/usb/lp0 (zależnie od
    systemu i kernela). Tak samo jakbyś te bajty wysyłał do pliku, a potem
    hex-edytorem obejrzał, czy odpowiednie bity się zgadzają. Pomijając
    kwestię delayów między kolejnymi wysłanymi ("wydrukowanymi" do
    /dev/usblp0) bajtami, bo lcd tak szybko jak lpt działa, karmić się
    danymi nie da)

    http://www.hardwarebook.info/Centronics

    Upraszczając trochę - jak sobie załączysz na taką przejściówkę LPT
    drukarkę jakąś starszą-hardwarową, np jakąś igłówkę, i zrobisz komendę
    "cat plik.txt /dev/usblp0", a plik bedzie zawierac jeden bajt równy "B"
    (literę B), to komputer będzie czekał aż na porcie LPT zniknie sygnał
    BUSY (drukarka zajęta gdy =1, drukarka gotowa gdy zwarte do masy) a
    potem na liniach danych D0-D7 ustawi się 0x42 (czyli 0100 0010 binarnie)
    i drukarka wydrukuje odpowiedni znaczek, potwierdzi krótkim sygnałem
    (zwaciem do gnd) na linii /ACK - i nic więcej się nie stanie.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 9. Data: 2009-05-10 13:09:29
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 May 2009 12:47:19 +0200, Mirek wrote:

    >W repo masz program lcd4linux, niestety na przejściówce USB-LPT mogą być
    >problemy, ale warto to sprawdzić.

    Niemal gwarantowane ze nie zadziala.

> [...]
    >np do D4 lpt. "R/W" można do masy (do wyświetlacza tylko zapisujemy).
    >Pozostaje tylko ułożyć sobie odpowiednią sekwencję bajtów do sterowania

    Tylko ze przejsciowka nie wysle nastepnych bajtow dopoki drukarka nie
    potwierdzi ze odebrala poprzedni.

    Trzeba bedzie jakis sprytny impulsatorek podlaczyc do lini BUSY, a
    moze INTR ..

    J.

  • 10. Data: 2009-05-10 19:47:49
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Trzeba bedzie jakis sprytny impulsatorek podlaczyc do lini BUSY, a
    > moze INTR ..

    Z BUSY to problemu nie będzie - wystarczy podać na stałe NOT-BUSY,
    gorzej może być faktycznie z ACK (o ile jest niezbędny) - może wystarczy
    podać zanegowany sygnał STROBE?

    Mirek.