  • 1. Data: 2009-04-11 13:38:50
    Temat: Kupno na firme enduro (Yamaha WR 250 R/F) a podatek VAT ?
    Od: "Oniet" <o...@o...eu>

    Witam!!

    Jak wygląda odliczenie VAT od motocykla enduro przy zakupie ma firmę ?

    Jakie wymogi trzeba spełnić by odliczyć VAT od enduro ?

    Czy konieczne jest wykupienie OC ? Czy (przynajmniej w praktyce) trzeba
    rejestrować enduro ? (teoretycznie mogę dojeżdżać do klientów drogami nie
    utrwardzonymi !).

    Słyszałem, że ktoś sobie odliczył VAT od Hondy CRF 250, nie mając nawet prawa
    jazdy kat. A (ale to było kilka lat temu).

    Zgodnie z tym co piszą tu:

    http://www.samar.pl/__/__la/pl/__ac/sec,4/new/51918/
    __Polska-Można-odliczyć-VAT-od-motocykla.html

    http://new-arch.rp.pl/artykul/851472_Mozna_odliczyc_
    VAT_od_motocykla.html

    http://www.dziennik.pl/gospodarka/article344577/Moto
    cykl_to_tez_pojazd_sluzbowy.html

    http://www.vat.pl/prawo_do_odliczenia_vat_przy_zakup
    ie_motocykla_komentarz_vat_interpret_2070.php

    ....VAT można odliczyć cały.

    Chce kupić Yamahę WR 250 R lub F (2008 rocznik)

    Pozdrawiam, Oniet
    oniet0 at onet.eu

  • 2. Data: 2009-04-11 14:37:04
    Od: "kucik" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Oniet" <o...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Jak wygląda odliczenie VAT od motocykla enduro przy zakupie ma firmę ?
    >
    > Jakie wymogi trzeba spełnić by odliczyć VAT od enduro ?

    Odliczyc mozesz wszystko, ale jesli fiskus zobaczy ze masz enduro firmie to
    zapyta do czego ci ten moto jest tak naprawde potrzebny w firmie. Jesli
    udowodnisz im, to ok, jesli nie to mozesz miec dluga i ciezka walke z nimi.

    > Czy konieczne jest wykupienie OC ?

    Konieczne moze nie, ale dla wlasnego bezpieczenstwa raczej tak, bo w razie
    uszkodzenia kogokolwiek lub czegokolwiek pokryje to twoje OC.

    Czy (przynajmniej w praktyce) trzeba
    > rejestrować enduro ? (teoretycznie mogę dojeżdżać do klientów drogami nie
    > utrwardzonymi !).

    rejestrowac nie koniecznie - zalezy od rodzaju wykonywanej pracy
    dojazd do klientow teoretycznie moze byc na przelaj ale dlaczego tak, skoro
    pewnie masz samochod i prosciej i szybcej dojedziesz autem - znow
    tlumaczenie dla US

    > Słyszałem, że ktoś sobie odliczył VAT od Hondy CRF 250, nie mając nawet
    > prawa
    > jazdy kat. A (ale to było kilka lat temu).

    PJ fiskus raczej nie sprawdza

    BTW rok temu chcialem puscic motocykl (zakup i pozniej obsluge) w koszty,
    ale po konsultacji z moim ksiegowym i znajomym z US, odpuscilem bo za duzo
    problemow moglo wyniknac w przypadku mojej dzialalnosci. Wkrotce bede mogl
    uwzglednic moto w kosztach dzialalnosci bo otwieram 2 lokal i bede
    potrzebowal pojazdu do przemieszczania sie miedzy lokalami, ale to juz inna
    bajka.

    --

    Pozdr

    kucik
    FJ1200A

  • 3. Data: 2009-04-11 14:52:39
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Oniet wydusił z siebie te słowy:

    > Czy konieczne jest wykupienie OC ? Czy (przynajmniej w praktyce)
    > trzeba rejestrować enduro ? (teoretycznie mogę dojeżdżać do klientów
    > drogami nie utrwardzonymi !).

    jesli moto będzie zarejestrowane to _musisz_ mieć oc dokladnie od dnia
    rejestracji.
    Jeden dzien przerwy w ciągłości OC to kara w wysokości 500EU.

    a zeby nim jeździć w ogole po drogach(utwardzonych, czy nie) musi być
    zarejestrowany. Nawet nieutwardzona droga to nadal droga publiczna i musisz
    mieć rejestracje oraz OC
    Inaczej, jesli będziesz jeździłą TYLKO i WYŁACZNIE po terenie prywatnym ...
    ale nie wolno Ci wtedy nawet przejechać w poprzek po drodze.

    Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl
    Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
    HONDA VTX 1800S | Omega A R6 3,0 24V | i zwykle jakies TDI

  • 4. Data: 2009-04-11 15:05:51
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Sat, 11 Apr 2009 16:52:39 +0200, Kuba (aka cita) <y...@w...pl>
    wrote:

    [..]

    > jesli moto będzie zarejestrowane to _musisz_ mieć oc dokladnie od dnia
    > rejestracji.
    > Jeden dzien przerwy w ciągłości OC to kara w wysokości 500EU.

    Nieprawda. Kara w wysokości 500 Euro jest za brak OC powyżej 30 dni dla
    samochodu osobowego (800 dla ciężarówki/autobusu).

    Dla braków poniżej 14 dni jest 50%, poniżej 3 dni chyba 30% (ale
    głowy nie dam), a podstawowa stawka dla motocykla ("pozostałe pojazdy") to
    100 euro a nie 500.

    Czyli za brak OC dla motocykla przez 1-2 dni płacimy mandat w wysokości 30
    euro,
    3-14 dni - 50 euro, a więcej - 100 euro. Więc nie jest tak źle, aczkolwiek
    i tak te 30 czy 50 czy 100 euro zawsze lepiej mieć niż nie mieć. :-)

    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 5. Data: 2009-04-11 15:21:29
    Od: "Oniet" <o...@o...eu>

> [...]
    > udowodnisz im, to ok, jesli nie to mozesz miec dluga i ciezka walke z nimi.

    A czy można odliczyć 60 % VAT (max. 6000 zł) jak w przypadku samochodu, czy cały
    VAT czyli całe 22% ?

    Oniet.

  • 6. Data: 2009-04-11 15:25:57
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Leszek Karlik wydusił z siebie te słowy:

> [...]
    > 3-14 dni - 50 euro, a więcej - 100 euro. Więc nie jest tak źle,
    > aczkolwiek i tak te 30 czy 50 czy 100 euro zawsze lepiej mieć niż nie

    a to mnie douczyleś ;)
    Dzieki.

  • 7. Data: 2009-04-11 17:08:44
    Od: Andrzej Luczak <a...@s...akcent.pl>

    Leszek Karlik pisze:

> [...]
    > 3-14 dni - 50 euro, a więcej - 100 euro. Więc nie jest tak źle, aczkolwiek
    > i tak te 30 czy 50 czy 100 euro zawsze lepiej mieć niż nie mieć. :-)

    Po precyzji kwot zakładam, że cytujesz dane z oficjalnego polskiego
    dokumentu.
    Jak dotąd oficjalnie nie mamy w obiegu euro ale istnieje tzw. ustawa o
    ochronie języka polskiego i inne akty prawne, nakładające różne
    obowiązki na zawierających umowy w Polsce. Który to minister podpisał
    się pod takim aktem, w którym deprecjonuje się Naszą walutę?. Zapis 100
    EURO rodzi pewne problemy- czy kary mamy płacić tylko w euro (wszak
    nadal wypłaty są w złotówkach), jeśli jednak zł to wg. jakiego kursu
    przeliczane. Jak z głośnym ostatnio tzw. spread'em (chyba tak to się
    pisze)- przeliczenia kursów walut przy kredytach w obcych walutach.

    --
    AL F650 & LC4

  • 8. Data: 2009-04-11 17:56:39
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-04-11 19:08:44 +0200, Andrzej Luczak <a...@s...akcent.pl> said:

> [...]
    > obowiązki na zawierających umowy w Polsce. Który to minister podpisał
    > się pod takim aktem, w którym deprecjonuje się Naszą walutę?.

    Nie rób scen. AFAIR opiera się to na dyrektywie unijnej ujednolicającej
    przepisy w krajach członkowskich, więc nie dziwne, że stawki opierają
    się na walucie w miarę uniwersalnej.

    > Zapis 100 EURO rodzi pewne problemy- czy kary mamy płacić tylko w euro
    > (wszak nadal wypłaty są w złotówkach), jeśli jednak zł to wg. jakiego
    > kursu przeliczane.

    W zeszłym roku widziałem tabele z obowiązującym przelicznikiem na cały rok.

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

  • 9. Data: 2009-04-11 18:41:10
    Od: Andrzej Luczak <a...@s...akcent.pl>

    de Fresz pisze:
    > Nie rób scen. AFAIR opiera się to na dyrektywie unijnej ujednolicającej
    > przepisy w krajach członkowskich, więc nie dziwne, że stawki opierają
    > się na walucie w miarę uniwersalnej.

    Scen nie robię- jedynie pytam. Jak dotąd dyrektywy unijne nie są
    automatycznie obowiązującym prawem w żadnym państwie. To są dyrektywy!

    > W zeszłym roku widziałem tabele z obowiązującym przelicznikiem na cały rok.

    Dnia 1.01.2008 Minister Finansów ogłosił jaki będzie kurs na cały rok?.
    Pociągnąć chłopa do odpowiedzialności trzeba, bo tak zaniżył dochody :-)
    Jeśli wiesz to odpisz- jaki to minister w oficjalnym akcie publikowanym w
    Dz.U posługuje się walutą euro.

    --
    AL F650 & LC4

  • 10. Data: 2009-04-11 19:10:14
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Sat, 11 Apr 2009 19:08:44 +0200, Andrzej Luczak
    <a...@s...akcent.pl> wrote:

    [...]
    > Po precyzji kwot zakładam, że cytujesz dane z oficjalnego polskiego
    > dokumentu.

    USTAWA z dnia 22 maja 2003 r.
    o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i
    Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
    (Dz. U. z dnia 16 lipca 2003 r.)

    Art. 88. 1. Osoba, która nie spełniła obowiązku zawarcia umowy
    ubezpieczenia obowiązkowego, zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia
    określonymi w ustawie, jest obowiązana wnieść opłatę.

    2. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, obowiązującej w każdym roku
    kalendarzowym, stanowi równowartość w złotych:
    1) w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:
    a) samochody osobowe - 500 euro,
    b) samochody ciężarowe i autobusy - 800 euro,
    c) pozostałe pojazdy - 100 euro,
    2) w ubezpieczeniu OC rolników - 30 euro,
    3) w ubezpieczeniu budynków rolniczych - 100 euro
    - ustalana przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy
    Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku kontroli.
    3. W przypadku posiadaczy pojazdów mechanicznych, którzy nie spełnili
    obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów
    mechanicznych zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia, wysokość opłaty jest
    uzależniona od okresu pozostawania tego posiadacza bez ochrony
    ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:
    1) 20 % opłaty w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 - w przypadku gdy
    okres ten nie przekracza 3 dni;
    2) 50 % opłaty w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 - w przypadku gdy
    okres ten nie przekracza 14 dni;
    3) 100 % opłaty w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 - w przypadku
    gdy okres ten przekracza 14 dni.
    4. Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 1, nie przedstawi dokumentów
    stanowiących podstawę do ustalenia wysokości opłaty zgodnie z ust. 3, jest
    ona obowiązana wnieść opłatę w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1.
    5. Kwoty wyliczane zgodnie z ust. 2 i 3 zaokrągla się do pełnych 10 zł.

    > Jak dotąd oficjalnie nie mamy w obiegu euro ale istnieje tzw. ustawa o
    > ochronie języka polskiego i inne akty prawne, nakładające różne
    > obowiązki na zawierających umowy w Polsce.

    No owszem. W języku polskim istnieje słowo "euro".

    > Zapis 100 EURO rodzi pewne problemy- czy kary mamy płacić tylko w euro
    > (wszak nadal wypłaty są w złotówkach), jeśli jednak zł to wg. jakiego
    > kursu przeliczane.

    Wiesz, prawo nie jest trudne, to nadal jest język polski. Wystarczy znaleźć
    odpowiedni akt prawny i przeczytać. Art. 88 pkt 2 i pkt. 5 odpowiadają na
    Twoje pytania.

    > Jak z głośnym ostatnio tzw. spread'em (chyba tak to się pisze)-
    > przeliczenia kursów walut przy kredytach w obcych walutach.

    Wiesz, jeżeli nie wiesz, co jakieś słowo znaczy, to może go nie używaj?

    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik