  • 51. Data: 2011-05-17 10:37:09
    Temat: Re: Która lustrzanka Pentaxa.
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-05-16 22:02, dominik pisze:

    > Ale nawet jeden wyjątek rozwala całe twierdzenie :) Mora na regularnych
    > powierzchniach nie jest tak bardzo szczególna, w architekturze jest tego
    > sporo, w naturze czasem też.

    Nie chodzi mi o żadne twierdzenia, a o praktyczne wykorzystanie zjawiska
    mory. Wykorzystuję je często jako wspomaganie przy ustawianiu ostrości i
    daje to dobre rezultaty. Koniec, kropka. Zdjęć architektury z ręcznym
    ustawianiem ostrości nie robię (zresztą w ogóle zdjęć architektury mało
    robię) ale gdyby mora w nieostrych rejonach występowała często w
    przyrodzie - raczej bym to zauważył.

    > Niekoniecznie zdaje się na AF, czasem np. ustawiam ostrość na matówce, a
    > potem podnoszę aparat po to by zmienić perspektywę. Przy rybim oku nawet
    > nie mam AF :)

    Czyli dokładnie tak jak napisałem - 'albo ustawia ostrość na matówce'.
    > A to my nie o lustrzankach gadamy? :)

    Chyba w tym momencie gadamy o istotności rozmiarów i rozdzielczości
    ekranika LCD. Ja twierdzę z uporem, ze są to cechy szczególnie ważne dla
    tych, którzy kadrują i ustawiają ostrość na ekraniku (obojętne -
    lustzranki w trybie LV czy kompakta), Ty z niezrozumiałych dla mnie
    powodów to negujesz twierdząc że cechy te są istotne głównie przy
    oglądaniu już zrobionych zdjęć.

    > [...]
    > Kiepskie? a z czym to porównujesz?

    Ze zwykłymi lustrzankami pozbawionymi wad wynikających z podziału
    światła na lustrze między wizjer i matrycę oraz EVIL-ami.

    >[...]
    > Wychodzić będą zawsze, ale nie sugerowałem czekanie na następcę tylko to,
    > że ekrany 230kpix odchodzą tam gdzie ich miejsce - zaraz obok np. 6Mpix
    > matryc ;)

    Tum niemniej dzisiejsza sytuacja jest taka, że K-X z taka samą matryca
    jak K-R a nieco od niego słabszy pod kilkoma względami (brak
    podświetlania punktów AF w wizjerze, gorszy ekranik LCD, wolniejszy AF w
    trybie LV i brak lampki wspomagania AF) można kupić o kilkaset zł
    taniej. I w zależności od potrzeb i majętności kupujacego optymalny
    wybór aparatu może być rózny.

    > Pytanie tylko czy ciągle to przeszkadza tak bardzo i w ilu sytuacjach
    > popsuje zdjęcie. Gdzieśtam to już tylko marudzenie, a nie realny problem :)

    Zależy jakie zdjęcia robisz. Przy architekturze czy krajobrazie problemu
    nie ma, ale przy np. fotografii sportowej lub niektórych działach
    fotografii przyrodniczej już jest. To, że widzisz kadrując nie to, co
    się w danej chwili dzieje a to, co się działo ułamek sekundy temu może
    przy fotografowaniu dynamicznych scen być znaczącym utrudnieniem.

    > [...]
    > Czemu sugerujesz, że jest kiepski?

    Sam żeś napisał 'Jeśli by to zrobić porządnie to byłoby pewnie wiele
    lepiej' - to chyba jednoznacznie sugeruje, że nie jest to rozwiązanie
    dobrze dopracowane.

    > [...]
    > Wcale tak nie jest powiedziane znów, że nie ma. Chociażby sony 717 dawniej
    > miało złącze do lampy i akcesoriów (można było łączyć).
    > Technicznie spokojnie się da, szczególnie że przez lampę nie przełazi
    > jakaś niewiarygodna komunikacja. W niektórych evilkach przy lampie jest
    > dodatkowe złączę i EVF wsuwa się w lampę i od razu w to złącze wpina - to
    > też byłoby całkiem szybkie.

    Problem widzę raczej nie w komunikacji, a w mechanicznej sztywności
    konstrukcji. Lampa zewnętzrna potrafi swoje ważyć i mieć odpowiednie
    gabaryty. Ekranik też musi mieć swoje rozmiary (jak już ma być
    zewnętrzny to pewnie marzył by Ci się nieco większy od odchylanego) - z
    czym wiąże się pewien ciężar i (co chyba jest większym problemem niż
    ciężar) koniecznosć zapewnienia pewnej przestrzeni w której mógłby być
    swobodnie obracany aby w nic nie zahaczać i nie utrudniać dostępu do
    elementów sterujących aparatu. To nie tak łatwo ze sobą pogodzić...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 52. Data: 2011-05-17 16:23:40
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "P.B." <p...@w...pl> wrote:

    [...]
    > p.s. rozważam jeszcze kombinację K-r + Tamron SP AF 17-50 mm f/2,8

    Ciut nie to samo, ale akurat przeglądam jednym okiem gazetkę z
    Auchana i widzę, że od środy k-r z kitem 18-55 f:3.5 za 2000,-

    [mr.]

  • 53. Data: 2011-05-17 19:33:32
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-05-17 18:23, Mariusz [mr.] pisze:

    > [...]
    >
    > Ciut nie to samo, ale akurat przeglądam jednym okiem gazetkę z
    > Auchana i widzę, że od środy k-r z kitem 18-55 f:3.5 za 2000,-

    Trzeba przyznać, że cena bardzo dobra, ale jednak po dokonanej kilka lat
    temu przesiadce z DA18-55 na Tamrona 17-50 uważam, ze wprawdzie ten
    DA18-55 jest całkiem niezły, ale Tamron to jednak inna liga.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 54. Data: 2011-05-17 22:37:05
    Od: q...@o...pl

    > Jest jeszcze jedna kwestia - wzrok ogladającego. Ja mam K-X,
    > zaprzyjaźniony sąsiad - K-R, więc możliwość porównania sprzętu mam. I...
    > przy moim wzroku (niestety z wiekiem stopniowo się pogarszającym - od
    > paru lat jestem skazany na okulary) pikselozy na żadnym z tych ekranów
    > nie widzę. Owszem, ekran K-R zapewnia wyższy komfort, ale w głównie
    > dzięki wiekszym rozmiarom (3" vs. 2.7").

    Miałem k200d z 230kp, teraz używam K-7 z 920kp. Potwierdzam, że różnica w
    możliwości oceny wykonanych zdjęć - nie tylko pod względem ostrości - jest
    kolosalna. Nie wyobrażam sobie powrotu do ekranu k200d :).
    pzdr

  • 55. Data: 2011-05-18 18:25:34
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-17 07:56, Janko Muzykant wrote:
    > Nie żartuj :)
    > Takie rozumowanie może dotyczyć dywagacji na temat poszczególnych modeli
    > ferrari, które większość jeśli widziała, to na papierze. Aparaty każdy
    > sobie może pomacać na dziesiątą stronę na zlotach foto czy w większości
    > sklepów.

    No ależ o tym cały czas piszę - co z tego, że masz to na wyciągnięcie ręki
    jeśli w 5 minut się nie przyzwyczaisz. Do tego trzeba chwili, a po prostu
    downgrade się odczuwa nawet minimalny, upgrade nie zawsze od razu docenia.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 56. Data: 2011-05-22 05:50:41
    Od: "pearljb" <p...@g...pl>

    Użytkownik "P.B." <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    Dnia Wed, 11 May 2011 20:07:48 +0200, P.B. napisał(a):

    > - obiektywy: niby Pentax współpracuje z każdym obiektywem K, ale bez styków
    > tylko tryb M, ze stykami jest lepiej, ale nie bardzo jest skąd brać te
    > obiektywy. Niby można wybierać przebierać w świetnej optyce za grosze, ale
    > od miesięcy obserwuję Allegro, i byle SMC-M 50/2.0 to lekko dwie stówy, a
    > SMC-A nawet pięćset złotych. Tyle co nowy AF Canon albo Nikkor!

    ok 150zl smc-m 50/1.7
    ok 500zl smc-a 50/1.4
    Ale fakt ze to sa ciagle manuale :)

  • 57. Data: 2011-05-22 16:55:28
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-05-22 07:50, pearljb pisze:
    > Użytkownik "P.B." <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > ok 150zl smc-m 50/1.7
    > ok 500zl smc-a 50/1.4
    > Ale fakt ze to sa ciagle manuale :)

    i 710PLN za 50/1.4 FA50/1,4
    ale to za czasów taniego dolara,
    trzeba było wtedy kupować

    JD

  • 58. Data: 2011-05-25 07:31:23
    Od: " ąćęłń" <j...@N...gazeta.pl>

    I to chyba najlepsza myśl.
    Kupiłem - nie powiem, pod sporym wpływem grupy - niecały roczek temu k10d (na
    prezent).
    Trochę sam pofocilem (w tym z M42).
    Chcąc cokolwiek dokupić żałowałem, że to nie N lub C ;-/
    Dodatkowo C ma obecnie opisywany bardzo ciepłymi słowy system współpracy i z
    M42, i z - co dla mnie byłoby ważne - z bagnetem PB (ciągle mam pół szafy
    szkieł CZJ).

    PS. Co do k10d: bardzo fany aparat dla kogoś, kto używał od lat lustrzek,
    natomiast: b. słabe iso (dla każdego), a dla kobiet (no inne umysły maja i
    już ;)) zdecydowanie brak programów tematycznych oraz kadrowania na ekranie.

    -----
    > Po przeczytaniu tego co napisaliście pomału zaczynam myśleć w kierunku
    zmiany systemu

  • 59. Data: 2011-05-31 11:00:33
    Od: Tomasz Holdowanski <m...@U...poczta.onet.pl>

    Deep inside the Matrix, convinced that Mon, 16 May 2011 23:03:05 +0200
    is the real date, "P.B." <p...@w...pl> has written something quite
    wise. But (s)he wasn`t the one.

    >- lampy błyskowe: dwie produkcji Pentaxa, jakiś Metz, jakiś Nissin. Żadna
    >nie kosztuje poniżej 500 PLN. Każda lampa występuje w wersji Canon i Nikon,
    >a tylko niektóre w wersji Pentax

    Lampy błyskowe to od zawsze pięta achillesowa Pentaxa, tak w kwestii
    cen jak i zakresu oferty. Niestety, bardzo, bardzo w tyle za systemami
    lampek Canona i Nikona.
    Natomiast jeśli jesteś gotów na wyzwania, dwupalnikowy młotek Metza ze
    zwykłym synchro i własną automatyką oraz ręczną regulacją mocy potrafi
    zadziwić jakością (i ilością :P) światła.

> [...]
    >od miesięcy obserwuję Allegro, i byle SMC-M 50/2.0 to lekko dwie stówy, a
    >SMC-A nawet pięćset złotych. Tyle co nowy AF Canon albo Nikkor!

    Niestety, obiektywy do Pentaxa, zwłaszcza oryginalne SMC, zaczęły być
    w cenie (w sumie zawsze były...). Szkieł AF jest mniej niż
    konkurencji, no i chyba nic nie pobije popularnością i ceną
    canonowskiej 50/1.8...

    Oczywiście jest też sporo obiektywów innych producentów, pytanie czy
    chce ci się przeczesywac net za informacjami o jednym, drugim, setnym
    szkle... Ja osobiście mam sentyment do starych Tamronów z mocowaniem
    Adaptall, mam też trochę dziwolągów z mocowaniem T2... Ale to wszystko
    sa szkła manualne, więc do szybkiej pracy w zmieniających się
    warunkach raczej nieszczególnie przydatne.

    >p.s. rozważam jeszcze kombinację K-r + Tamron SP AF 17-50 mm f/2,8 - jasno
    >będzie, ale czy ostro?

    To dobre szkło, prawdopodobnie będziesz je rzadko odpinał od korpusu.
    Od 3.5-4 jest już wystarczająco ostre, używam od niedawna z k10d i po
    korekcie BF jestem zadowolony (ale to raczej była wina korpusu, nie
    szkła).

    Pozdrawiam,
    Mordazy.

    --
    REMOVE-IT. from my address when replying.

    THE ONLY THING WORTH WAITING FOR
    IS A WORLD-WIDE DISASTER.

  • 60. Data: 2011-05-31 16:17:20
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 31 May 2011 13:00:33 +0200, Tomasz Holdowanski napisał(a):

    > Natomiast jeśli jesteś gotów na wyzwania, dwupalnikowy młotek Metza ze
    > zwykłym synchro i własną automatyką oraz ręczną regulacją mocy potrafi
    > zadziwić jakością (i ilością :P) światła.

    Nie boję się pracy w pełnym manualu z lampą - robię to od zawsze :-)

> [...]
    > sa szkła manualne, więc do szybkiej pracy w zmieniających się
    > warunkach raczej nieszczególnie przydatne.

    Trochę się tym bawię - stąd pytanie o K10/K20, ale coraz bardziej
    przekonuje się, że to ślepy zaułek. Może w studio, albo w makro mocowanie
    się z ręcznym ustawianiem ostrości i półautomatycznym pomiarem światła ma
    sens, ale taka rodzinna reporterka: dzieci, jakiś spacer, kwiatek, ptaszek
    itp. to porażka - zero ergonomii i szybkości. Zdjęcia wyglądają dużo lepiej
    niż robione kitowym 18-55 Pentaxa, czy Sigmą 18-200, ale za dużo jest
    roboty by to zdjęcie w ogóle powstało.

> [...]
    > Od 3.5-4 jest już wystarczająco ostre, używam od niedawna z k10d i po
    > korekcie BF jestem zadowolony (ale to raczej była wina korpusu, nie

    I chyba w tym kierunku pójdę: K-r plus ten Tamron do codziennych zdjęć,
    stary K110 do ciągania na rower, kajak i wszędzie tam gdzie w każdej chwili
    grozi mu zniszczenie. Staruszek swoje wypstrykał, więc jego strata nie
    będzie taka bolesna, a zdjęcia robi całkiem przyzwoite.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek