  • 11. Data: 2011-05-11 21:25:08
    Temat: Re: Która lustrzanka Pentaxa.
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-11 20:42, Marek Wyszomirski wrote:
    (...)
    > Inaczej jest też rozwiązane zasilanie - w K-R podstawą jest dedykowany
    > akumulator, można też zasilać z akumulatorków AA jeśli dokupi się
    > specjalny adapter, K-X zasilany jest tylko z AA.

    I jeszcze LCD jakieś 4x większej rozdzielczości, na którym coś widać.
    Ogólnie przy tej różnicy ceny wyjątkowo głupio nie dopłacić.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 12. Data: 2011-05-11 21:40:49
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-05-11 23:25, dominik pisze:
    > On 2011-05-11 20:42, Marek Wyszomirski wrote:
    > (...)
    >
    > I jeszcze LCD jakieś 4x większej rozdzielczości, na którym coś widać.
    > Ogólnie przy tej różnicy ceny wyjątkowo głupio nie dopłacić.

    Sugestie, ze na LCD K-X niczego nie widać wydaja się być cośkolwiek...
    nierozważne.

    A czy warto dopłacać - zależy od potrzeb i możliwości kieszeni
    kupującego - zwłaszcza, że K-X można bez problemu kupić dość tanio na
    rynku wtórnym (zazwyczaj jeszcze na gwarancji), a używane K-R są jeszcze
    obecnie dosć trudno osiągalne.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 13. Data: 2011-05-11 21:54:12
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-11 21:03, P.B. wrote:
    > Wyjęcie matówki nawet w K110D jest banalnie proste. Jedyne problemy, to
    > skąd wziąć matówkę z mikrorastrem i nie porysować nic i nie upaprać przy
    > wymianie.

    Np. na focussing-screens są tanie matówki do konkretnych modeli, cięte z
    analogów, dają do tego pensetę i kondonki na palce, ogólnie fajna sprawa,
    ale i tak można coś napsuć sobie. Matówka nie jest jednak dopasowana
    idealnie. Za to jest tania.
    Natomiast na brightscreen pan zapewnia matówkę pod konkretny model z
    wszelkimi wypustkami specyficznymi dla aparatu, tak że pasuje jak
    fabryczna, niestety cena poraża :(
    Jak nie da się czegokolwiek dopasować to zostaje cięcie matówki, to nie
    takie znów trudne. Natomiast wyżej chodziło mi o to, że oficjalnie żaden z
    producentów nie daje matówek jak do analogów, mało który model w ogóle ma
    w specyfikacji że matówka wymienna, a już żeby user mógł to poza serwisem
    robić sam to zupełny wyjątek.

    > Ciekawe jest to co piszesz o matrycach. Czy chcesz napisać, że K10 i K20
    > mają matryce wyraźnie odbiegające jakością od K-r i K-5? Co w takim razie
    > myślisz o K-7? Wygląda jak K-5 ze słabszą matrycą: nie jest tak drogi jak
    > K-5, a na głowę bije K-r komfortem obsługi.

    Sprawa jest prostsza niż myślisz. K10D to model który ma dobre kilka lat,
    a po prostu przez ten czas technologia się sporo poprawiła. Prawie na
    pewno taka sama matryca jest w nikonie d80 i sony a100. Potem samsung
    rozpoczął zupełnie nieudaną współpracę z samsungiem i owocem tego jest
    matryca w k20 i k7 - dodali do 14Mpix, ale osiągi tej matrycy były lepsze
    chyba tylko od wypuszczonego olka e-3, a i to nie w każdym względzie.

    W k-5 jest natomiast najnowsza matryca znów od sony, trochę lepsza od
    k-x/k-r, ta matryca ma najlepszy SNR w APS-C, a jak twierdzi Marek nawet w
    tym względzie daje radę lepiej niż pełnoklatkowce, które aktualnie już
    mają te dwa-trzy lata. Skoro pisałeś że zależy Ci na ISO to jest to
    świetny wybór, bo z K-5 zrobisz zdjęcie na iso 6400 takie jak z K10d tak
    na 1600.
    Szczerze powiedziawszy fizycznie fajny jest K7 już, widać zmiany na
    lepsze, w stosunku do k20d, ale niestety jeszcze ma samsungową matrycę.
    Różnica w cenie jest niewielka i zdecydowanie warto sobie dopłacić do k5.

    > Ja naprawdę jestem z ciężkim szoku, że lustrzanka za prawie pięć tysięcy
    > współpracuje z manualnymi obiektywami gorzej niż zenit TTL! Żaden analogowy
    > Pentax (poza chyba MZ-30 i MZ-50) nie był tak prymitywny jak
    > półprofesjonalna cyfra.

    Często trzeba pójść na pewien kompromis.
    Za pozornie dziwnymi decyzjami często stoi dobre uzasadnienie techniczne
    lub po prostu wybór mniejszego zła. Ja tam jestem zdania, że jak coś
    wycofano 10 lat temu z sprzedaży to wiecznie tego supportować nie można.
    Pomyśl tylko co by było gdyby każdy dzisiejszy komputer musiał być zgodny
    z pierwszymi pecetami 286. Czasem po prostu trzeba się odciąć by nabrać
    sił do nowych możliwości. Zupełnie jestem szcześliwy na prawie 30 letnią
    kompatybilność w moim systemie. Zupełnie mi to wystarcza.

    Swoją drogą chyba zauważyłeś że część wspólna zbioru to ciągle k-5 i na
    pewno będziesz z niego zadowolony.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 14. Data: 2011-05-11 22:15:07
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-11 22:01, P.B. wrote:
    > Ja zamierzam używać "nowego" body głównie z zabytkowymi obiektywami
    > manualnymi. Do tego celu najważniejsza jest jasność i powiększenie wizjera.

    Powiekszenie wizjera to sobie zrobisz byle lupką, dostępne są od 1.1x do
    1.35x i będziesz miał wiele lepiej. Jasności za to niestety nie odzyskasz
    i owszem pryzmat będzie lepszy, ale przepaści w tej lepszości też nie będzie.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 15. Data: 2011-05-11 22:42:35
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-11 23:40, Marek Wyszomirski wrote:
    > Sugestie, ze na LCD K-X niczego nie widać wydaja się być cośkolwiek...
    > nierozważne.

    Ten ekran ma 230kpix vs 920kpix.
    Ty Marku masz ten pierwszy dlatego jeszcze tego nie dostrzegasz. Takie
    ekrany były nowością za czasów właśnie K10d, A100 itd. Szczęśliwie
    niedługo po tych modelach producenci poszli po olej do głowy i domyślili
    się, że nie można jedynie ciągle rozszerzać przekątnej przy tej samej
    rozdzielczości. Różnica daje niesamowitego kopa w ergonomii, bo oglądając
    byle zdjęcie wiele łatwiej idzie ocenić gdzie jest ostrość. Obraz jest
    wiele bardziej wyraźniejszy, tak że zaczynają o sobie dawać efekty
    brudnego ekranu niż sam ekran.
    Zanim ktoś tego nie poużywa i nie przyzwyczai się do tego to owszem to nie
    przeszkadza, ale wystarczy chwila i ekrany 230kpix robią wrażenie
    rozmydlonych i bardzo utrudniających ocenę zdjęcia.
    Swoją drogą super, że coraz tańsze modele dostają taki ekran. Ficzer
    wchodził jako nowość przy A700/D300 ok. 4 lata temu i w końcu trafia pod
    strzechy. Ktoś powie, że co tam ekran - ważne zdjęcia, ale znów nie ma co
    przesadzać, a takie detale po prostu cieszą.

> [...]
    > - zwłaszcza, że K-X można bez problemu kupić dość tanio na rynku wtórnym
    > (zazwyczaj jeszcze na gwarancji), a używane K-R są jeszcze obecnie dosć

    Jak to z nowościami, różnica w cenie wynosi ok, 20% dla nowych. Przy takim
    zakupie to nie jest jakaś astronomiczna kwota. Jak ktoś chce używane to
    też pewnie znajdzie za chwilę, ale IMHO szkoda kombinować :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 16. Data: 2011-05-12 05:58:04
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-05-12 00:42, dominik pisze:

> [...]
    > przeszkadza, ale wystarczy chwila i ekrany 230kpix robią wrażenie
    > rozmydlonych i bardzo utrudniających ocenę zdjęcia.

    Jest jeszcze jedna kwestia - wzrok ogladającego. Ja mam K-X,
    zaprzyjaźniony sąsiad - K-R, więc możliwość porównania sprzętu mam. I...
    przy moim wzroku (niestety z wiekiem stopniowo się pogarszającym - od
    paru lat jestem skazany na okulary) pikselozy na żadnym z tych ekranów
    nie widzę. Owszem, ekran K-R zapewnia wyższy komfort, ale w głównie
    dzięki wiekszym rozmiarom (3" vs. 2.7"). Różnica w rozdzielczości
    zaczyna być widoczna po założeniu na ekran lupki powiększającej (używam
    takiej kiedy czasami chcę nakręcić film - kadrowanie nawet lekką
    lustrzanką w pozycji 'na zombie' to paranoja. Ale - pytający zaznaczał,
    że ani filmy ani Live View nie są mu potrzebne - zatem różnica w jakości
    ekranu bedzie miała dla niego mniejsze znaczenie.

> [...]
    > strzechy. Ktoś powie, że co tam ekran - ważne zdjęcia, ale znów nie ma co
    > przesadzać, a takie detale po prostu cieszą.

    Tu zgoda - na pewno jest to trend pozytywny. I zgadzam sie, ze ekranik
    K-R jest lepszy niż K-X, tym niemniej na ekraniku K-X jednak też całkiem
    niemało widać:-)

    > Jak to z nowościami, różnica w cenie wynosi ok, 20% dla nowych. Przy takim
    > zakupie to nie jest jakaś astronomiczna kwota. Jak ktoś chce używane to
    > też pewnie znajdzie za chwilę, ale IMHO szkoda kombinować :)

    To zależy od możliwości finansowych. Ja bym też wybierając obecnie nowy
    aparat wolał K-R (aczkolwiek K-X na K-R nie wymienię - przymierzam sie
    do przesiadki na K-5), ale dla kogoś dysponującego mocno ograniczonymi
    zasobami finansowymi możliwość zaoszczędzenia kilkuset zł może być
    bardzo istotna.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 17. Data: 2011-05-12 06:30:15
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Dlatego zdziwiony jestem, że Pentax, który tak
    > podkreśla kompatybilność wstecz, daje styki do
    > całkiem zbędnego power zooma,

    Eee... ale wiesz, ze od lat juz te styki to do napedu
    SDM AF, a nie PZ, tak?

    > a oszczędza na pierścionku do współpracy
    > ze starszymi obiektywami.

    Malkontencisz... :P

    Pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 18. Data: 2011-05-12 07:07:22
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "P.B." <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Poproszę o pomoc w wyborze cyfrowej lustrzanki Pentaxa. Ze względu na
    > zapas

    Trochę cieżko będzie pogodzić Twoje wymagania w jednym modelu - bo najwięcej
    z tego, o czym napisałeś będzie miał k-5, ale cenowo to nienajlepszy pomysł.
    k10d to bardzo dobry, ergonomiczny korpus - podstawową jego wadą jest ISO
    1600, które niestety szumi dość znacznie. k20d, mimo większej rodzielczości
    i identycznej ergonomii ma niestety słabszą matrycę. k-x i k-r to bardzo
    dobre aparaty za bardzo dobrą cenę, ale z ergonomią gorzej. Mam k10d, żona
    używa k-x, ale to dwa różne światy fotograficzne ;-)
    Jeżeli jesteś gotów poświęcić wymóg ergonomii - bierz k-x lub poprawioną
    wersję k-r (moim zdaniem warto dopłacić te parę złotych różnicy, zwłaszcza
    dla punktów AF), z jakości zdjęć będziesz z pewnością zadowolony - a jest to
    spadkobierca k110, więc nie będziesz musiał zmieniać przyzwyczajeń, jeżeli
    zaś upierasz się przy ergonomii, dołóż sporo i kup k-5 - łączy w sobie to,
    co najlepsze w serii k**d i k-*.
    W każdym razie - gdybym ja teraz kupował body, w zależności od budżetu
    kupiłbym k-5 lub k-r.
    Co do wymiany matówki, to nie ma z tym żadnego problemu - wymieniałem i w
    k10d i w k-x.
    Dodam, że wizjer w k-x choć lustrzany, bez roblemu radzi sobie z manualnymi
    szkłami, ale to zalezy także od wzroku fotografa. W obu aparatach działa
    jednak potwierdzenie ostrości, więc nie ma większego problemu.

    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi

  • 19. Data: 2011-05-12 20:17:09
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 12/05/2011 08:07, Yogi(n) wrote:
> [...]
    > sporo i kup k-5 - łączy w sobie to, co najlepsze w serii k**d i k-*.
    > W każdym razie - gdybym ja teraz kupował body, w zależności od budżetu

    jest jeszcze k-7, tańszy od k-5. Ergonomia jak k-5 ale matryca nieco
    gorsza, chyba gdzieś pomiędzy k10d a k-r.

    B.

  • 20. Data: 2011-05-12 20:56:26
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    P.B. wrote in <news:5cltvfqtkp28$.17ymgn1s63y43$.dlg@40tude.net>
    > To czego potrzebuję,to:
    > - jasny i wyraźny wizjer do pracy ze szkłami bez AF - pryzmat
    [...]
    > To czego nie potrzebuję:
    > - LV

    Autosprzeczne. Specjalnie wymienilem EOSa 400D na 60D dla LiveView. To
    prawda, do kadrowania jest to calkowicie zbyteczne, wizjer jest nawet
    wygodniejszy. Jednak ustawienie ostrosci (szczegolnie przy powiekszeniu
    podgladu) jest niezmiernie dokladniejsze. Szczegolnie dobrze widac to
    zakladajac obiektyw Samyang 8mm - w wizjerze krecenie pokretlem nie
    przynosi prawie zadnych zmian ostrosci, na ekranie roznice sa od razu
    widoczne.

    LV jest IMHO niezbedne, ale tylko dla tych, ktorzy korzystaja ze szkiel
    manualnych.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info