  • 31. Data: 2020-02-26 22:19:41
    Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 26 lutego 2020 13:40:51 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

    > i co - wola z w windowsa na dyskietki i do tych pecetow ?
    > Pieniedzy na nowy program nie ma, a na programy do emulacji to sa ?
    >
    > Troche watpie.

    Ja tez ale nie z powodu unikalnosci odry.
    Raczej na zasadzie, dziala to nie ruszac a jak juz ruszac to jeszcze dodac to i tamto
    i zintegrowac tamto i robi sie kwota duza a ze odra jest pod nadzorem jakiegos
    niskiego szczebla to nie ma na to kasy i odpowiedzialnosci a centrala ma to w nosie
    bo z jej punktu widzenia wszystko dziala...

    Taki miks techniczno-organizacyjno-finansowo-kompetencyjny.

  • 32. Data: 2020-02-26 22:39:27
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 26 Feb 2020 20:37:30 +0100, J.F. pisze:
> [...]
    ej-stacji-pkp-znowu-dziala-nawet-zagralismy-na-nim-w
    -gre/ar/c1-14733732
    > "Komputer służył do kontroli ruchu towarowego i sprawował się bez
    > zarzutu. Miał jednak jedną zasadniczą wadę - wysokie koszty
    > eksploatacji. "
    > te "kontrole ruchu" to roznie mozna rozumiec .. moze i perforowali
    > dane o wagonach, a Odra jakies potwierdzenia generowala i zbierala.
    > Gdzies mi chodzi po glowie Odra co miała sterować gorką rozrządową,
    > czy jakimis procesami technologicznymi w fabryce.
    > Tu moze byc trudniej dorobic stosowne interfejsy .. i po co - Odra
    > dziala :-)

    Tu trochę więcej szczegółów (ale bez przesady), odnośnie tego co robiły
    na PKP:
    https://www.historiainformatyki.pl/historia/skan.php
    ?doc_id=1922&type=pdf&for_download=1

    ATSD, to te wojskowe RODAN-y (opisane na końcu) czadersko wyglądały:
    http://u.42.pl/13XyN

    k.

  • 33. Data: 2020-02-27 00:38:03
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .02.2020 o 22:39 Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl> pisze:

> [...]
    ?doc_id=1922&type=pdf&for_download=1

    > ATSD, to te wojskowe RODAN-y (opisane na końcu) czadersko wyglądały:

    :)
    Wszystkie wersje Rodan to były Odra 1325 i wyglądały równie cywilnie.
    Instalowano je np. na standardowych naczepach TIR (o ile sobie
    przypominam, widziałem taką całkowicie cywilnie oznaczoną, choć była na
    stanie jednej z JW).

    Tu masz jednostkę centralną ODRA 1325/Rodan:
    https://historiainformatyki.pl/dokument.php?nrar=2&n
    rzesp=2&sygn=II/1/1&handle=19

    Być może zdjęcie w prawym górnym rogu przedstawia procesor Rodan, reszta
    zdjęć to zapewne Teslowska RAMONA/TAMARA.

    --
    Trefniś

  • 34. Data: 2020-02-27 00:55:28
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .02.2020 o 00:38 Trefniś <t...@m...com> pisze:

> [...]
    >
    > Być może zdjęcie w prawym górnym rogu przedstawia procesor Rodan, reszta
    > zdjęć to zapewne Teslowska RAMONA/TAMARA.

    Tu więcej o Rodan/Ramona/Tamara:
    https://historiainformatyki.pl/historia/skan.php?doc
    _id=1878&type=pdf&for_download=1

    --
    Trefniś

  • 35. Data: 2020-02-27 10:39:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 26 lutego 2020 19:21:26 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Soft to emulacji szeregowej transmisji znakowej to co innego.

    To jakim interfejsem były podłączane te czytniki kart do Odry?
    I jak to było zrealizowane na tych emulujących czytniki PC-tach - wykorzystali RS232C
    albo centronics bit-banglowany, ew. z jakimś adapterem napięć czy też specjalizowane
    karty trzeba było montować?

  • 36. Data: 2020-02-27 12:12:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > To jakim interfejsem były podłączane te czytniki kart do Odry?

    Jakiś grubaśny kabel tam był, ale co w środku -- tego nie wiem.
    We wcześniejszych komputerach komunikacja z wszelkimi peryferiami
    była dalekopisowa.

    > I jak to było zrealizowane na tych emulujących czytniki PC-tach
    > - wykorzystali RS232C albo centronics bit-banglowany, ew. z jakimś
    > adapterem napięć czy też specjalizowane karty trzeba było montować?

    O to trzeba w Lublinie pytać. W każdym razie żadna z wymienionych
    opcji to nie jest rocket science.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2020-02-27 12:28:41
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > była dalekopisowa.

    > O to trzeba w Lublinie pytać. W każdym razie żadna z wymienionych

    Najdziwniejszy interfejs, jaki pamiętam, to wymyśliłem do programowania
    kas fiskalnych NCR2193.
    Ona mianowicie nie była wyposażona w żaden port komunikacyjny.
    Kupiłem worek czarnych przyssawek do joysticków, wywierciłem w nich
    otwory, w które wsadziłem fototranzystory. Takie przyssawki przyssałem
    do monitora, a z drugiej strony fototranzystory były podpięte pod listwę
    klawiatury od kasy.
    Napisałem program, który na monitorze wyświetlał białe kwadraty pod
    odpowiednimi diodami, w ten sposób emulując naciskanie klawiatury.
    Zamiast siedzenia dwóch godzin i głupiego programowania kasy (jeden znak
    to kod z dwóch cyfr), to można było "przyssać" kasę na 20 minut i samo
    się robiło.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 38. Data: 2020-02-27 13:00:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > Zamiast siedzenia dwóch godzin i głupiego programowania kasy (jeden znak
    > to kod z dwóch cyfr), to można było "przyssać" kasę na 20 minut i samo

    Podobny interfejs wymyślono w firmie Timex. Na przełomie wieków miałem
    zegarek ich produkcji. Potrafił wyświetlać różne przypomnienia, miał
    też chyba pamięć na jakieś zapiski, adresy, numery telefonów czy cóś.
    Do tego był program pecetowy, który to z kolei potrafił się integorować
    z Outlookiem czy tego typu wynalazkami. Informacje z komputera przelewało
    się przystawiając rękę z zegarkiem do monitora i uruchamiając transmisję.
    Monitor wtedy zaczynał migać, co odczytywała fotodioda w zegarku.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2020-02-27 13:01:25
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Thu, 27 Feb 2020 00:55:28 +0100, Trefniś pisze:
    ?doc_id=1922&type=pdf&for_download=1

    rzesp=2&sygn=II/1/1&handle=19
    > Tu więcej o Rodan/Ramona/Tamara:
    > https://historiainformatyki.pl/historia/skan.php?doc
    _id=1878&type=pdf&for_download=1

    Dzięki za info. Zmyliła mnie ta informacja o ,,hardeningu" i przenośności
    RODANA. Wyobraziłem sobie jakieś zintegrowane wojskowe urządzenie. A te
    fajne szpeje z mojego linku to są po prostu pospolite wskaźniki
    panoramiczno-syntetyczne WPS10, zresztą opisane. O takie:

    https://sphoto.nasza-klasa.pl/16852009/20/main/93f6a
    0bada.jpeg

    Cóż, dezinformacja wroga - ważna rzecz. :)

    k.

  • 40. Data: 2020-02-27 13:34:27
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 27 lutego 2020 13:00:06 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

> [...]
    > się przystawiając rękę z zegarkiem do monitora i uruchamiając transmisję.
    > Monitor wtedy zaczynał migać, co odczytywała fotodioda w zegarku.

    No ale to był z premedytacją zaprojektowany interfejs komunikacyjny.
    Od którego zresztą nawet pióro świetlne było bardziej wyrafinowane (choć wymagało
    oczywiście CRT - zastanawiam się, jak będzie wyglądał ekran ze spectrum na LCD 16:9 -
    i w końcu będzie kolorowy, bo nareszcie PAL - spectrum niestety wyszedł z codziennego
    użytku zanim kupiliśmy kolorowy telewizor inny niż secam ;).
    No i jednokanałowy - a tych przyssawek to było trochę.

    @Adam - a jaka była ta "listwa klawiatury" od tej kasy?
    Ile tam było pinów?
    Każdy odpowiadał jednemu klawiszowi? Więc i tyle było przyssawek?
    Dobrze, że ta klawiatura była odłączalna - czy to wyglądało tak, jak np. kasy w
    biedronce - tyle że w biedronce obecnie klawiaturę mają na ekranie, a odłączalne jest
    tylko pudełko na pieniądze.
    Chyba że nie była i jakoś się do tej "listwy klawiatury" musiałeś "dohackowywać"?
    Dobrze, że nikt nie wymyślił ograniczenia na "zbyt szybko piszącego człowieka" ;)