  • 11. Data: 2013-01-31 22:36:59
    Temat: Re: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    news:keen0h$bij$2@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > Jesteś pewien, że to była żarówka, a nie jakaś lampa wyładowcza?

    Żarówka, z włóknem o małej bezwładności. Jak byś modulował siłę świecenia
    lampy wyładowczej i zapewnił, że nie dupnie od ciągłej pracy? Zwłaszcza w
    tamtych czasach... I czy znalazł by się wystarczająco stabilny zasilacz i
    wzmacniacz do tego? Jeszcze bym widział ruchomą przesłonę, sterowaną
    sygnałem audio, ale czy była by w stanie drgać z częstotliwością 2-3 kHz
    tak, aby na wynik nie wpływał np. rezonans mechaniczny?

  • 12. Data: 2013-01-31 22:43:38
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:

    > Jesteś pewien, że to była żarówka, a nie jakaś lampa wyładowcza?

    Ani żarówka, ani lampa wyładowcza - to był układ elektromechaniczny,
    cewka, magnes, ruchoma dwulistkowa przesłona odsłaniająca i zasłaniająca
    szczelinę rzutowana przez soczewkę na taśmę filmową. Alternatywnie -
    zwierciadło sferyczne przesuwane cewką (dokładnie jak w głośniku) i
    rzutujące obraz szczeliny pionowej na szczelinę poziomą rzutowaną na
    taśmę. Stopień zaczernienia taśmy był stały - różna zaś była szerokość
    zaczernionego paska. Chyba taśmy filmowej nigdy w ręku mnie mieliście...

    Żarówka owszem, była - bo żeby rzutowanie tej szczeliny coś na taśmie
    zmieniło to trzeba było szczelinę oświetlić - żarówką właśnie. Prądu
    stałego, żeby przydźwięk sieciowy nie wchodził (bo te 50 Hz jednak
    trochę światło żarówki, zwłaszcza małej mocy, o cienkim włóknie - moduluje.

    --
    Darek

  • 13. Data: 2013-01-31 22:45:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Pamiętam że epokę temu w Młodym Techniku był podobny układ na żaróweczkę.
    > Zanim jeszcze wymyślono diody świecące :)

    W połowie lat siedemdziesiątych jeden z moich kolegów udowodnił że diody
    germanowe mogą świecić! Zwłaszcza ostrzowe - wszystko jest kwestią
    przepuszczonego prądu...

    --
    Darek

  • 14. Data: 2013-01-31 22:45:32
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Dioda laserowa jest faktycznie niezbędna? Na modulatedlight.org można
    > znaleźć przykłady łączności robionych na dziesiątki kilometrów bez użycia
    > laserów.

    Po prostu z laserem powinno być stosunkowo prosto (tzn. z początku trudniej,
    ale odpadają różne problemy, które się pojawiają jak tylko zwiększych
    odległość, więc na dłuższą metę prościej). Inaczej będziesz się męczyć z
    optyką, żeby wiązka światła była jak najbardziej skupiona i niepotrzebnie
    nie tracić mocy.
    A te dziesiątki kilometrów to w ogóle niby jak? Jakieś wieże przecież
    musiałyby być potrzebne ze względu na krzywiznę Ziemi i różne przeszkody
    terenowe. Bo chyba nie mówimy o światłowodzie.

    > Właśnie o to mi chodziło. Diody laserowej pod wzmacniacz mocy bym nie
    > podłączał...

    1. nieliniowość diod, zwykłych czy laserowych
    2. dioda laserowa jest dosyć wrażliwym elementem i trzeba pilnować
    parametrów

    > Rozumiem, że chodzi o zastosowanie czegoś w rodzaju PWM?

    Cokolwiek cyfrowego, PWM, FM, FSK.

    > W przypadku zwykłej diody mogę oczywiście użyć modulacji AM, włączając
    > diodę w obwód kolektora tranzystora mocy?

    Możesz, ale to już Jacek Ci napisał z czym musisz się liczyć.

    BTW. Wydaje mi się, że przez te dwie godziny od rozpoczęcia wątku mógłbyś
    spokojnie zdążyć zrobić jakiś praktyczny eksperyment, np. dioda + rezystor
    do wyjścia wzmacniacza audio, fotorezystor/fotodioda/fototranzystor do
    wejścia mikrofonowego (takiego spolaryzowanego, przeznaczonego dla
    mikrofonów elektretowych, jak np. na karcie dźwiękowej komputera). Trzy
    elementy, pięć minut roboty, a masz praktyczne odpowiedzi na połowę pytań :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2013-01-31 22:47:26
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Jeśli już zamierzasz użyć modulacji AM, to raczej nie bezpośredniej a z
    > falą nośną rzędu kilkudziesięciu kHz. Wtedy odbiornik robisz selektywny i
    > ten sposób znacznie zwiększasz stosunek sygnał/szum. Dopóki obce światło
    > całkiem nie nasyci fotodiody będziesz miał odbiór.

    Ale sprawność AM z dwiema wstęgami po bokach, jest malutka, max 50% (ze
    wstęg bocznych), bo drugie 50% leci na nośną i ulatuje w pizdu. Zaś nie
    bardzo sobie wyobrażam tutaj ucięcie nośnej i jednej ze wstęg, jak się to
    robi - SSB (BTW. "SSB" nie implikuje wycięcia nośnej!).
    Przy zakłóceniu obcym światłem przekaz może być zniekształcony, prędzej bym
    widział współczynnikiem wypełnienia... na myśl przyszedł mi magnetofon i
    prąd podkładu - tutaj teoretycznie można by było odtworzyć sygnał całkując
    przejścia przez zero (zmienia się wypełnienie sygnału nośnego), dla
    zrozumiałości przekazu powinno wystarczyć chyba... A tu, dopóki uda się
    rozróżnić 0/1 nawet przy dużym świetle obcym, to przekaz nie powinien byc
    IMHO znacząco zniekształcony. Przy dużych zakłóceniach można by zaprząc
    jakiś DSP, jeśli w normalny sposób nie dało się wyciągnąć 0/1.

  • 16. Data: 2013-01-31 23:14:14
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    (QP mnie "przy życiu trzyma"...)
    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:keeoid$288$1@speranza.aioe.org...

    Ani żarówka, ani lampa wyładowcza - to był układ elektromechaniczny,
    cewka, magnes, ruchoma dwulistkowa przesłona odsłaniająca i zasłaniająca
    szczelinę rzutowana przez soczewkę na taśmę filmową. Alternatywnie -

    ** To też.

[...]

    ** Miałem także taśmę gradientową. Dałbym łeb ściąć, ze czytałem o
    bezpośredniej modulacji jasności żarówki, mającej włókno o małej
    bezwładności. A jeśli nie, to cóż stoi na przeszkodzie sprokurować układ
    tak, żeby nie szerokością paska, lecz jego gradientem zapisywał na taśmie.

    ** Nie inaczej.

  • 17. Data: 2013-01-31 23:28:45
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 31.01.2013 20:32, Atlantis pisze:
    > Pamiętam, że wiele lat temu w moje ręce wpadła książka "Proste układy
    > elektroniczne", zawierająca przedruki projektów z "Młodego Technika".
    > Skleciłem (albo przynajmniej spróbowałem sklecić) większość z nich.
    > Jednym z tych, których nie udało mi się zbudować (z powodu braku
    > elementów) był "Fototelefon".
    >
    > Z tego co widzę skany są dostępne w Internecie:
    > http://www.mt.com.pl/archiwum/72-Nw-06-Fototelefon.p
    df

    > Do tej pory zastanawiam się jak to faktycznie działało z tą wstępnie
    > polaryzowaną żarówką w nadajniku i fotorezystorem w odbiorniku.
    > Sprawdzał nie będę, interesują mnie natomiast wszelkie informacje na
    > temat współczesnych możliwości amatorskiego sklecenia takiego urządzenia.
    >
    > Szczególnie mile widziane wypowiedzi na temat własnych doświadczeń,
    > tudzież odsyłacze do wiarygodnych projektów.

    Robiłem coś podobnego jako młode pacholę jeszcze na TG70.
    Jak najbardziej działa !!! :-) Układ miałem trochę inny ale idea ta
    sama. Prąd spoczynkowy był ustawiony tak aby żarówka w nadajniku cały
    czas się żarzyła bez modulacji. I te przepiękne odbłyśniki z latarek
    "Zuch" :-) :-) :-) Żarówkę miałem jakąś taką "zagramaniczną" z soczewką.
    Wielkich prób zasięgu nie robiłem, ale na odcinku kilku metrów
    (pokój-przedpokój - drugi pokój) chodziło całkiem ładnie. Jaką próbę
    robiliśmy z kumplem w nocy między blokami (ok 20..30m). Też dało się
    pogadać, ale z braku statywów (ustrojstwo trzymane w ręku) pocelować
    było ciężko.

    W tej chwili super-duper-hiper jasna dioda LED i fotodioda. Można też
    pokombinować w podczerwieni lub laserkiem, ale wtedy trzeba dobrze
    celować :-)

    Pozdrawiam i życzę udanych eksperymentów.
    Grzegorz

  • 18. Data: 2013-01-31 23:30:57
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    P.S. O ile sobie przypominam to tego typu urządzenia były już używane w
    czasie WW2.

  • 19. Data: 2013-02-01 00:19:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > ** Miałem także taśmę gradientową. Dałbym łeb ściąć, ze czytałem o
    > bezpośredniej modulacji jasności żarówki, mającej włókno o małej
    > bezwładności.

    Może i ktoś robił takie rzeczy z żarówkami, ale w filmie, poza układami
    elektromagnetycznymi, stosowano jeszcze modulatory z komórkami Kerra.
    One dawały zapis gradientowy (i większe pasmo przenoszenia).

    http://pubserv.uprp.pl/PublicationServer/generuj_dok
    ument.php?plik=PL_000000000020904_B1_PDF

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2013-02-01 00:28:07
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-31 20:32, Atlantis pisze:

    > Z tego co widzę skany są dostępne w Internecie:
    > http://www.mt.com.pl/archiwum/72-Nw-06-Fototelefon.p
    df

    Taki współczesny gotowiec jest w numerze (dostępnym do pobrania) 05/2011
    Świata Radio.