  • 71. Data: 2012-05-03 14:38:02
    Temat: Re: Kierunkowskazy na rondzie
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2012-05-03 12:31, J.F. pisze:
    (...)
    > Bo przypomne ze to bylo tak: dawno dawno temu, gdy jezdzilismy Syrenkami,
    > pierwszenstwo mieli ci jadacy po rondzie (a moze nawet najpierw ci
    > zjezdzajacy z ronda, co owocuje nawet obecnie nieporozumieniami jak ktos
    > zjezdza z lewego pasa).

    Takie zasady obowiązywały w Polsce jak robiłem PJ :)

    > Potem ktos odkryl ze Europie jakos nie wszyscy tak to rozumieja, i sie
    > pojawilo obecne brzmienie. Jednoczesnie do wszystkich C12 dokrecono A7,
    > zeby wypadkow nie bylo.

    Tak, zmiana miała miejsce w 1983 roku, obowiązywała od stycznia 1984 :)

    > Ale sformulowane ... "mozna oznakowac nie stosujac znakow C-12" ..

    :)

    > W sumie to chyba nawet popieram ministra ktory zarzadzil ze obowiazkowo A7
    > sie dodaje.

    Tak szczerze to jest mi to obojętne. A7 mówi ustąp - a jak go nie ma to
    tzw. zasada prawej ręki, ale i tak lepiej oznakować konkretnie w
    przypadku wątpliwości.

    > A ktos moze wie w ktorych to krajach jest odwrotnie i pierwszenstwo maja na
    > wjazdach ?

    Chyba we wszystkich, które znam. Póki nie ma A7 na wjeździe to
    pierwszeństwo ma wjazd :) Mało tego, w wielu miejscach można spotkać
    przed takimi skrzyżowaniami duże tablice, które wcześniej informują
    o topologii oraz pierwszeństwie. W Polsce tego nie zauważyłem.

  • 72. Data: 2012-05-03 14:53:20
    Od: Lort <b...@g...w.ua>

    Kto: Gotfryd Smolik news Gdzie: pl.misc.samochody
    Kiedy: 3 maj 2012, 13:25:35

> [...]
    > [...]
    > W mysl *tego* (i tylko tego) przepisu, przeszkód nie widać.
    > Przypadki sa ze dwa.
    > 1. Ten w którym Tom wałkuje sprawę "bycia *na* skrzyżowaniu", zapis
    > wyżej nie zabrania konstrukcji która powiela to samo znaczenie,
    > więc również przyjęcie że C-12+A-7 sa już "na" skrzyżowaniu nie
    > wadzi postawieniu ich nie tylko na każdym "wlocie", ale również
    > po dwa razy na każdym "wlocie"
    > 2. A-7 występujacy osobno, dla wydzielonych jezdni:
    > "Znak A-7 ustawiony w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej

    Cóż, mogę się mylić, ale w mojej ocenie intencje "rozporządzeniodawcy"
    są na tyle jasne, że w obu przypadkach możnaby jedynie mówić o błędach
    w oznakowaniu. A że nawet źle postawiony znak jest obowiązujący, to już
    zupełnie inna sprawa.

    --
    Llort

  • 73. Data: 2012-05-03 14:57:01
    Od: Lort <b...@g...w.ua>

    Kto: Gotfryd Smolik news Gdzie: pl.misc.samochody
    Kiedy: 3 maj 2012, 13:03:42

> [...]
    > lecz to że omawiany twór jest czyms innym niż SORO (co własnie
    > wynika z ratio legis, rozporzadzenie nie jest "samoistne",
    > więc odnosic powinno się do okresleń które w niej byłyby
    > stosowane).
    > Może być nadzbiorem, może być podzbiorem, może się różnić
    > "nieistotnie" (w praktyce może nie występować ani jedno
    > "rondo" które nie jest SORO), ale *czyms* się różni :>
    > A nuż autor rozporzadzenia miał na mysli np. w miejscu, w którym
    > pisze że "rondo" może jedynie być na końcach drogi klasy S,
    > dopuszczalnosc "drogi zawiniętej w kółko" bez C-12?

    Nooo, o tym właśnie pisałem - co poeta mógł mieć na myśli...?

    --
    Llort

  • 74. Data: 2012-05-03 14:58:26
    Od: Lort <b...@g...w.ua>

    Kto: J.F. Gdzie: pl.misc.samochody
    Kiedy: 3 maj 2012, 13:50:22

    > Akurat pod tym wzgledem to nigdy nie bylo u nas balaganu, pamietacie
    > jakiegolwiek SORO bez A7 na wjazdach ?

    Akurat w tej odnodze, to ja tylko o teorii.

    --
    Llort

  • 75. Data: 2012-05-03 15:00:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 May 2012 13:52:51 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Najprostsza odpowiedz byłaby taka: "a wsadzcie sobie to rondo ... gdzies" :P
    > Do sygnalizacji stosuje sie reguły dotyczace zmiany pasa i zmiany
    > kierunku ruchu, *bez* względu na to czy ma to miejsce na skrzyżowaniu
    > (w tym na SORO i "rondzie" nie będacym SORO).
    > Dobrze będzie? ;)

    Bardzo dobrze, bo w zgodzie z ustawa :-)

    Tylko wtedy bedziemy upierdliwi i zapytamy sie co to dokladnie znaczy i jak
    migamy na rondzie :-)
    Prawo na wjezdzie, lewo na obwodzie, prawo przed zjazdem ?

    Czy w lewo przed wjazdem, bo na "skrzyzowaniu" zamierzamy "skrecic w lewo".

    J.

  • 76. Data: 2012-05-03 15:06:24
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    > To nie tak.
    > Nie jest pytaniem gdzie się to pierwszeństwo kończy, lecz gdzie
    > kończy się kończenie tego pierwszeństwa :]

    Może dla teoretyków próbujących na sztywno interpretować polski PoRD.
    Proponuję się zastanowić, jak takie teoretyzowanie wpłynie na
    zachowanie kierowcy na bardziej skomplikowanym węźle.

    > Po polsku: jedziesz prosta droga, bez rond, ale rzecz jasna
    > masz przecznice.
    > W pewnym miejscu masz A-7.
    > Teraz pytanie: co zrobisz przy *nastepnej* przecznicy,
    > uznasz, że "A-7 skończyło moje pierwszeństwo", bezterminowo,
    > i dopóki nie będzie D-1 jestes go pozbawiony?

    Tak. Wszędzie.

    > Do tego sprowadza się sprawa zasięgu działania A-7, innego
    > przy (przed) skrzyżowaniu, innego na skrzyżowaniu i innego
    > na SORO.
    [...]

    LOL - no i właśnie mamy piękny przykład kombinacji, która
    prowadzi do nieporozumień itd. Kierowca nie powinien być
    zmuszany do zastanawiania dokąd działa A7 itd.

    > No i w tym miejscu się zgadzamy, chyba że usiłujesz wywiesc
    > iż 2-km SORO dotycza inne zasady niż takiego o 30m obwodu.

    Takie same zasady obowiązują na każdym skrzyżowaniu, problem
    w tym, że Ty właśnie próbujesz wprowadzać "zróżnicowanie"
    pierwszeństwa i działania A7 w zależności od lokalizacji, które
    jak twierdzisz ma umocowanie w PoRD.

  • 77. Data: 2012-05-03 15:19:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 3 May 2012 13:46:54 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Przyjałem, odpowiedziałem już Krzyskowi - widzac C-12+A7 *wiesz* że
    > tak ma być przez całe "kółko", widzac sam A7 tego nie wiesz, w razie
    > kolizji będzie istotne czy sprawdzałes kto ma pierwszeństwo.

    Nie ma tak lekko - kolejny bubel w przepisach :-)

    Jesli mijasz A7, to prostopadla droga powinna miec pierwszenstwo wyrazone
    znakiem D-1. Skrecasz w taka droge i wiesz ze masz pierwszenstwo, bo ten
    znak obowiazuje do odwolania.

    Ale nie musi tak byc, pierwszenstwo moze wynikac z ktoregos ze znakow A-6
    (skrzyzowanie z droga podporzadkowana). Czyli skrecasz w taka droge i nic
    nie wiesz. i na nastepnym skrzyzowaniu masz problem :-)

    > Bład w oznakowaniu na SORO z C-12+A-7 na wjezdzie "usprawiedliwi"
    > jadacego który jechał z przekonaniem że pierwszeństwo ma, ale
    > nie usprawiedliwi kogos kto wjechał tylko przy C-2+A-7, a nie
    > sprawdził że na 3 wyjezdzie z prawej nie widać "od tyłu" A-7.

    No i jak mu poskapili znaku "droga jednokierunkowa", to po C-2 moze
    zawrocic przy pierwszej okazji :-)

    J.

  • 78. Data: 2012-05-03 15:23:49
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    J.F. w <news:3anhuyuub8b$.bdekqgrqbg2r$.dlg@40tude.net>:

    > pamietacie jakiegolwiek SORO bez A7 na wjazdach ?

    Pamiętamy?
    One istnieją i mają się dobrze
    <http://www.krasnik.tv/photo456564565646546464797987
    71/P800/59_1278019402_Lh6fPSBrCLngAAIMx7a98y.jpg>

    --
    Tomasz Nycz

  • 79. Data: 2012-05-03 15:35:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 03 May 2012 14:38:02 +0200, Artur Maśląg napisał(a):
> [...]
    >
    > Tak szczerze to jest mi to obojętne. A7 mówi ustąp - a jak go nie ma to
    > tzw. zasada prawej ręki, ale i tak lepiej oznakować konkretnie w

    Ja zasadniczo popieram ze w calym (z wyjatkiem Krasnika ?) kraju jest
    jednakowo, a nie raz tak, raz siak ..

    > Chyba we wszystkich, które znam. Póki nie ma A7 na wjeździe to
    > pierwszeństwo ma wjazd :)

    Ale w ktorych nagminne sa ronda bez A7 ?
    Bo mnie sie zasadniczo podoba jednolicie, ale moze wyrobic w krajowych
    kierowcach zle nawyki. Ale moze nie ma sie czym przejmowac, jesli za
    granica tak samo :-)

    > Mało tego, w wielu miejscach można spotkać
    > przed takimi skrzyżowaniami duże tablice, które wcześniej informują
    > o topologii oraz pierwszeństwie. W Polsce tego nie zauważyłem.

    No bo po co ? Rondo to rondo i co tu tablicowac, nie kazdy wymysla
    Magic Roundabout :-)

    J.

  • 80. Data: 2012-05-03 17:48:27
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2012-05-03 15:35, J.F. pisze:

    > Ja zasadniczo popieram ze w calym (z wyjatkiem Krasnika ?) kraju jest
    > jednakowo, a nie raz tak, raz siak ..

    Ale dlaczego ma być jednakowo, skoro skrzyżowania mogą być różne?
    Nie wiem, czy takie uogólnienie (i założenie) jest bezpieczne.
    Trzeba patrzeć na znaki.

    > Ale w ktorych nagminne sa ronda bez A7 ?

    Nigdy się nad tym nie zastanawiałem i nagminne to raczej nie jest.
    No, ale wiele z tego nie wynika.

    > Bo mnie sie zasadniczo podoba jednolicie, ale moze wyrobic w krajowych
    > kierowcach zle nawyki. Ale moze nie ma sie czym przejmowac, jesli za
    > granica tak samo :-)

    Jeżeli chodzi o Europę to chyba jest wszędzie względnie podobnie
    - w większości ruch na rondzie ma pierwszeństwo i oznakowany jest
    jakimś znakiem + 'ustąp' przed. Pierwszeństwo ma dlatego, że
    jest 'ustąp' przed.

    > No bo po co ? Rondo to rondo i co tu tablicowac, nie kazdy wymysla
    > Magic Roundabout :-)

    Skoro każde skrzyżowanie może być inne, to dlaczego nie? Oczywiście
    zaraz ktoś może napisać, że jak jest inaczej to już nie jest rondo :)

    Dla rozrywki:
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded
    &v=TzZHyTwjPug
    :)