  • 31. Data: 2012-05-02 17:02:28
    Temat: Re: Kierunkowskazy na rondzie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 May 2012, J.F. wrote:

    > Ale dlaczego poslowie nie nazwali tego "droga o ruchu okreznym", tylko
    > skrzyzowaniem w liczbie pojedynczej :-)

    Napisałem obok - nowy twór pozwala okreslac zasady dotyczace całego
    skrzyżowania, nie wykluczajac możliwosci stosowania zasad odrębnych.

    To, że od ręki kojarzę tylko jeden przypadek wykorzystania tej
    własciwosci (jednolita zasada pierwszeństwa "srodkowej drogi"
    wobec dojazdów, albo tak, albo na odwrót, ale nie w sposób
    mieszany) nie znaczy, że nie ma innych - jak ktos zna,
    to poproszę o wskazanie przepisów które literalnie tego
    (odnoszenia się do całego skrzyżowania, a nie np. przecięcia
    się kierunków ruchu czy zmiany kierunku ruchu) dotycza.

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2012-05-02 17:12:19
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    (...)
> [...]
    > a przywołanym "ciagiem skrzyżowań" jest taka, że w przypadku "ciagu"
    > każdy "dojazd" może mieć odrębne zasady ruchu, wynikajace ze znaków
    > A-7 "ustap" czy też STOP, zas w przypadku SORO zasada jest jedna
    > i obejmuje całe skrzyzowanie, zas A-7 postawione "wewnatrz"
    > maja inne znaczenie (co może być ważne, jesli ktos zmienia pasy,
    > w tym nieprawidłowo zmienia pasy).
    >
    > Jesli więc ktos wjeżdża i widzi tylko znak SORO C-12, to wie że
    > na całym SORO wjeżdżajacy maja pierwszeństwo, zas jak widzi C-12
    > wsparte "ustap" A-7, to na całym SORO ci "na kółku" maja pierwszeństwo.

    2x nieprawda. Każdy "węzeł" takiego SORO może mieć odrębne oznakowanie
    pierwszeństwa.

    Reszta dywagacji nieistotna.

  • 33. Data: 2012-05-02 17:22:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 May 2012, Kuba (aka cita) wrote:

    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał
    >
    > Czego nie zrozumiałeś?

    Domaga się, aby wnioski z ratio legis miały swoja implementację,
    albo jak kto woli - "wykorzystanie".

    Najpierw owa "racjonalnosc": należy do niej m.in. zasada, stanowiaca
    iż "jesli ustawodawca różnie nazwał dwie bardzo podobne rzeczy,
    to nie można uważać je za tożsame" - bo dedukuje się, że zastosował
    różne nazwy *po cos*.
    Owa zasada jednak nie okresla, że zróżnicowanie stworzone przez
    prawodawcę *musi* być gdzies wykorzystywane, i to IMO pierwsze na
    czym J.F. steruje w zła stronę.

    Druga sprawa jest taka, że istnieje co najmniej jeden przypadek
    który żadaniu J.F. czyni zadosc, w którym istniejaca definicja
    skrzyżowania powoduje konkretne skutki, i w innym poscie przed
    chwila zapodałem - jest to fakt jednolitego okreslenia pierwszeństwa
    dotyczacego *dróg* na każdym skrzyżowaniu, również na SORO,
    powiazany ze zmiana znaczenia znaku A-7, tyle, że dla SORO jest
    jasny i czytelny sygnał o "globalnosci" tego znaku poprzez
    postawienie go wraz z D-12, zas przy "zwykłym" skrzyżowaniu można
    sobie robić flejma czy mamy "skrzyżowanie w skrzyżowaniu" czy
    dwa odrębne skrzyżowania obok siebie - tu akurat skreslenie
    przepisów które były w Kodeksie Drogowym może i uprosciło "praktyczna
    analizę" danego skrzyżowania, za to PoRD IMVHO nie dosc jasno
    wypowiada się w sprawie "odrebnosci" skrzyżowań.

    > Czy jak napisałem, ze to jest to samo, czy może napisałem, ze z punktu
    > widzenia zachowania sie można to tak właśnie przedstawić

    Nie mam dostatecznie drastycznego przykładu, w którym zmiana
    znaczenia A-7 mogłaby powodować smiertelne skutki, ale w własnie
    w tym miejscu trzeba zachować ostrożnosc ;)
    (pamiętac, że A-7 "wewnatrz" skrzyżowania NIE dotyczy całych dróg)

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2012-05-02 17:50:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości
    (...)

    >2x nieprawda. Każdy "węzeł" takiego SORO może mieć odrębne
    >oznakowanie
    >pierwszeństwa.

    Oj, to mamy kolejny problem interpretacyjny.
    "par 36. 1. Znak C-12 ,,ruch okrezny" oznacza, ze na skrzyzowaniu ruch
    odbywa sie dookola wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.

    2. Znak C-12 wystepujacy lacznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszenstwo
    kierujacego znajdujacego sie na skrzyzowaniu przed kierujacym
    wjezdzajacym (wchodzacym) na to skrzyzowanie."

    No i teraz uzasadnij ze Pan minister ma powyzej na mysli kazde jedno
    "skrzyzowanie skladowe" z osobna, a nie ze potraktowal cale SORO jako
    jedno skrzyzowanie, z pelna swiadomoscia piszac w pkt 2 o
    pierwszenstwie na skrzyzowaniu a nie danym wjezdzie.

    Owszem, znam takie rondo gdzie co chwila jest inaczej ... ale znaku
    C12 tam nie ma.

    Nawiasem pytajac - skad mialby kierowca wiedziec jak jest na nastepnym
    wjezdzie ? Wjezdza mijac znak A7 lub nie, objezdza kawalek ronda,
    dojezdza do nastepnego wjazdu ... i gaz czy hamulec ?

    A, i jeszcze drobiazg "pierwszenstwo kierujacego znajdujacego sie na
    skrzyzowaniu przed kierujacym wjezdzajacym (wchodzacym) na to
    skrzyzowanie" - jak to rozumiesz jesli traktujesz kazdy wjazd jako
    osobne skrzyzowanie ? Kto na skrzyzowaniu jest a kto na nie wjezdza ?

    G* prawda - widac wyraznie ze to ta droga dookola wyspy jest
    skrzyzowaniem :-)

    J.

  • 35. Data: 2012-05-02 18:09:33
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2012-05-02 17:50, J.F pisze:
> [...]
    > kierujacego znajdujacego sie na skrzyzowaniu przed kierujacym
    > wjezdzajacym (wchodzacym) na to skrzyzowanie."

    Znam ten zapis i co najwyżej mogę stwierdzić, że został niefortunnie
    sformułowany. Pierwszeństwo jest - do momentu kolejnego A7.

> [...]
    > na skrzyzowaniu a nie danym wjezdzie.
    >
    > Owszem, znam takie rondo gdzie co chwila jest inaczej ... ale znaku C12

    A ja takowe spotkałem parę razy - nie pamiętam czy w Polsce.

    > Nawiasem pytajac - skad mialby kierowca wiedziec jak jest na nastepnym
    > wjezdzie ? Wjezdza mijac znak A7 lub nie, objezdza kawalek ronda,
    > dojezdza do nastepnego wjazdu ... i gaz czy hamulec ?

    Do znaku A7.

> [...]
    > skrzyzowanie" - jak to rozumiesz jesli traktujesz kazdy wjazd jako
    > osobne skrzyzowanie ? Kto na skrzyzowaniu jest a kto na nie wjezdza ?

    A gdzie ja traktuję każdy wjazd jako osobne skrzyżowanie w kontekście
    C-12? Jeżeli było C12 + A7 to mam ustąpić jadącym po C12, a jak na nim
    jestem i A7 miałem przed, to tak jest do momentu aż ja nie będę miał
    A7. Banalne. Zresztą różna bywa topologia i oznakowanie skrzyżowań
    !SORO.

    > G* prawda - widac wyraznie ze to ta droga dookola wyspy jest
    > skrzyzowaniem :-)

    Tak, jest jednym skrzyżowanie o ruchu okrężnym i może mieć średnicę
    np. 2 kilometrów.

  • 36. Data: 2012-05-02 19:04:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 May 2012, Artur Maśląg wrote:

    > (...)

    > 2x nieprawda. Każdy "węzeł" takiego SORO może mieć odrębne oznakowanie
    > pierwszeństwa.

    A może bys tak się z rzadka zapoznał z przepisami?
    Na poczatek może być rozporzadzenie o znakach.
    Z naciskiem na słowa "na skrzyżowaniu" własnie :>
    (i nie da się ominac faktu występowania razem z C-12)

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2012-05-02 19:09:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Znam ten zapis i co najwyżej mogę stwierdzić, że został niefortunnie
    > sformułowany. Pierwszeństwo jest - do momentu kolejnego A7.

    Problem w tym, że ewentualny spór o "fortunnosc" opisu nie
    ma znaczenia: literalnie zapisano co zapisano, a ratio legis
    wymaga przyjęcia iż ustawodawca tego *chciał*.

    > A ja takowe spotkałem parę razy - nie pamiętam czy w Polsce.

    Jesli nie ma C-12, to oczywiscie wszystko w porzadku, bo A-7 nie
    ma zmienionego znaczenia (dotyczy całych dróg).

    Może, nie widać przeszkód.

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2012-05-02 19:40:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Znam ten zapis i co najwyżej mogę stwierdzić, że został niefortunnie
    >sformułowany. Pierwszeństwo jest - do momentu kolejnego A7.

    Nie, no jasne, ty wiesz lepiej co minister mial na mysli :-)

    >Do znaku A7.

    Ale takie "rondo bez A7 na wjazdach" nie wymaga zadnego A7 na "drodze
    dookolnej".

    Pierwszenstwo wynika z ogolnej zasady "prawej strony".

    >A gdzie ja traktuję każdy wjazd jako osobne skrzyżowanie w kontekście
    >C-12? Jeżeli było C12 + A7 to mam ustąpić jadącym po C12,

    Po "skrzyzowaniu C-12" ? Czy po drodze C-12 ? :-P

    >Tak, jest jednym skrzyżowanie o ruchu okrężnym i może mieć średnicę
    >np. 2 kilometrów.

    Moze, nie ma przeszkod, i nawet nie musi miec "srednicy", bo moze byc
    bardziej fikusnego ksztaltu.

    Ale skoro jednym, to przed wjazdem na skrzyzowanie ustawiamy sie na
    wlasciwej czesci jezdni, sygnalizujemy zamiar skretu w lewo _na
    skrzyzowaniu_, i ewentualnie udzielamy pierwszenstwa pojazdom jadacym
    z przeciwka na wprost :-)
    Choc jak widac to ostatnie to juz nie zawsze :-)

    J.

  • 39. Data: 2012-05-02 19:50:39
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    (...)
    > A może bys tak się z rzadka zapoznał z przepisami?

    Znam je i doskonale wiem co miałeś na myśli.

  • 40. Data: 2012-05-02 19:57:07
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    > Problem w tym, że ewentualny spór o "fortunnosc" opisu nie
    > ma znaczenia: literalnie zapisano co zapisano, a ratio legis
    > wymaga przyjęcia iż ustawodawca tego *chciał*.

    To jest Twoja interpretacja - podobnie o tym, że jak na SORO
    pojawił się A7 to ma znaczenie tylko przy najbliższej odnodze.

    > Jesli nie ma C-12, to oczywiscie wszystko w porzadku, bo A-7 nie
    > ma zmienionego znaczenia (dotyczy całych dróg).

    Piszesz w kontekście swej interpretacji polskiego PoRD.