  • 11. Data: 2012-05-01 16:40:13
    Temat: Re: Kierunek walcowania
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 1 May 2012 15:19:43 UTC+1, Wieslaw Bicz wrote:

> [...]
    > Dotyczy to głównie prędkości fal.
    >
    > W strukturach takich jak folie, płyty czy blachy (o małej grubości w
    > stosunku do wymiarów poprzecznych) propagują się tzw. fale płytowe,
    > będące złożeniem fal poprzecznych i podłużnych.
    >
    > Szybkość ich propagacji musi zależeć od kierunku włókien, ale nie
    > potrafię powiedzieć teraz, w którym kierunku będzie większa.
    >
    > Dysponując odpowiednim urządzeniem i stosunkowo prostymi przetwornikami
    > można to łatwo sprawdzić.
    >
    > Taki pomiar powinien też być możliwy na transmisji poprzez blachę.

    Dzięki panie Wiesławie, mam tu Omniscana z jakimś zestawem przetworników do phased
    array, nie znam sie na tym, ale nasi zawodnicy od KJ powinni sobie poradzić. Znajdzie
    się jakiś arkusz ze znanym kierunkiem walcowania, zawsze mogą porównać i dojdą w
    którą stronę prędkość jest większa.
    Konrad
    PS. Przy okazji jeszcze jedno pytanie, nie związane już z oryginalnym problemem: czy
    umocnienie przez zgniot (konkretnie bardzo ciasne walcowanie blachy do postaci rury)
    też powoduje anizotropowość w propagacji ultradźwięków?

  • 12. Data: 2012-05-01 16:51:23
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2012-05-01 16:40, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    czy umocnienie przez zgniot (konkretnie bardzo ciasne walcowanie blachy do postaci
    rury) też powoduje anizotropowość w propagacji ultradźwięków?
    Na pewno. Ale różnice nie muszą być duże.

    A tak przy okazji:

    Do takich pomiarów przetworniki typu PA raczej się nie nadadzą - za duży
    szum fazowy. OMNISCAN pewnie sobie poradzi, ale optymalne byłyby użycie
    w miarę prostych przetworników kątowych i urządzenia pozwalającego na
    precyzyjny pomiar szybkości (czasu propagacji).

    Należy się bowiem spodziewać niezbyt wielkich różnic.

    W, Bicz

  • 13. Data: 2012-05-02 00:17:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 1 May 2012 15:51:23 UTC+1, Wieslaw Bicz wrote:
> [...]
    > w miarę prostych przetworników kątowych i urządzenia pozwalającego na
    > precyzyjny pomiar szybkości (czasu propagacji).

    Według propagandy Olympusa, te czujniki mogą pracować w ToF, po prostu każdy element
    nadaje to samo, zachowuje się to podobno jak jeden duży a nie jak ileś tam małych.

    > Należy się bowiem spodziewać niezbyt wielkich różnic.

    Tu już sie nie wymądrzam, byc może "może pracować" to nie to samo co "da te same
    efekty".
    Konrad

  • 14. Data: 2012-05-02 00:49:22
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2012-05-02 00:17, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    małych.

    > Tu już sie nie wymądrzam, byc może "może pracować" to nie to samo co "da te same
    Nie wykluczam, że się uda, ale byłbym sceptyczny w tym zastosowaniu.

    Proponuję spróbować.
    W razie czego mogę służyć pomocą.

    W. Bicz

  • 15. Data: 2012-05-02 01:18:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 1 May 2012 23:49:22 UTC+1, Wieslaw Bicz wrote:
    > Proponuję spróbować.
    > W razie czego mogę służyć pomocą.

    Dzięki wielkie. Generalnie to juz nie jest mój problem, ja mam zasugerować, a co
    chłopaki wybiorą to ich sprawa. Nie mam na to wpływu, ale przynajmniej chciałem
    wiedzieć co jest możliwe a co nie. Zawsze potem można powiedzieć bardzo konstruktywne
    "a nie mówiłem?"...
    Konrad