  • 1. Data: 2013-04-28 08:58:33
    Temat: Kable telekomunikacyjne i energetyczne blisko siebie
    Od: b...@g...com

    Dzień Dobry,
    Kable energetyczne na miejscu, w poniedziałek koparka i idą w ziemię.
    Chciałbym korzystając z okazji położyć rurę z pilotem, przeznaczoną w przyszłości do
    położenia kabli sieci LAN lub telekomunikacyjnych/to pierwsze na 100%, a drugie tez
    może okazać się potrzebne.

    Pytanie jest następujące; czy jeśli kable energetyczne(trzy; jeden 4x35,4x70 i 4x120)
    położę na głębokości około 1metra a nad nimi jakieś 30cm wyżej pójdzie pilot, to czy
    będą mogły być później zakłócenia w kablu sieciowym od tych kabli energetycznych?
    -może wtedy była by potrzeba położenia jakoś specjalnie ekranowanego kabla LAN?
    -światłowód będzie na takie zakłócenia całkiem odporny chyba?

    Bartek

  • 2. Data: 2013-04-28 09:18:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 27 Apr 2013 23:58:33 -0700 (PDT), b...@g...com napisał(a):

    > Pytanie jest następujące;

    Spoko, zakopuj i się nie martw. Ziemia ekranuje całkiem dobrze a
    niezależnie od tego zakłócenia od energetyki są w całkiem innym paśmie
    częstotliwości.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2013-04-28 11:36:01
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-04-28 08:58, b...@g...com pisze:
> [...]
    do położenia kabli sieci LAN lub telekomunikacyjnych/to pierwsze na 100%, a drugie

    Zwróć uwagę na to jaki pilot. W peszlach jest pilot z drutu stalowego
    pokrytego miedzią. Wystarczy trochę wilgoci i po roku pilot jest zeżarty
    przez korozję. Tka więc nie odsuwaj wciągania kabla na odległą
    przyszłość albo przeciągnij coś co nie ulega korozji.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2013-04-28 11:52:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 28 Apr 2013 11:36:01 +0200, Mario napisał(a):
> [...]
    > przez korozję. Tka więc nie odsuwaj wciągania kabla na odległą
    > przyszłość albo przeciągnij coś co nie ulega korozji.

    Sa tez rury niekarbowane, przez ktore sie lepiej przeciaga, przepycha
    itp.

    J.

  • 5. Data: 2013-04-28 12:04:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Sa tez rury niekarbowane, przez ktore sie lepiej przeciaga, przepycha
    > itp.

    Zwłaszcza metoda podciśnieniową. Podłącza się odkurzacz z jednej strony,
    a z drugiej wpuszcza się kabel z przyczepionym na końcu pędzelkiem ze
    szmatki.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2013-04-28 12:39:16
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 28.04.2013 08:58, b...@g...com pisze:
> [...]
    > -może wtedy była by potrzeba położenia jakoś specjalnie ekranowanego kabla LAN?
    > -światłowód będzie na takie zakłócenia całkiem odporny chyba?

    Stara norma zakładowa TPSA, która nadal jest często przywoływana w
    takich przypadkach mówi, że jak masz kabel telekomunikacyjny z
    przewodnikiem metalowym bez ekranu to ma być 0,5m, a jak światłowód bez
    elementów metalowych lub do zwykłego kabla zastosujesz "specjalne środki
    ochronne" (to cytat - zapewne chodzi właśnie o ekrany) to odległość może
    być dowolna. Moim zdaniem jak dasz to 30cm i położysz jakiś PORZĄDNY
    cat6 to powinno dać radę.
    Przeczytaj sam:
    http://www.optotel.pl/public/files/upload/normytpsa/
    ZN-96_TPSA-004.pdf

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2013-04-28 19:44:12
    Od: "CQ" <C...@a...org>

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    Zakład, którego produkcja opiera się na spawaniu i zgrzewaniu (prądy do
    6kA). Kable LAN (STP) i elektryczne idą na tych samych trasach. I nie ma
    problemu.
    Ale do ziemi, to zdecydowanie opto. No, chyba, że to tylko telefon.

  • 8. Data: 2013-04-28 19:57:36
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 28 Apr 2013 19:44:12 +0200, CQ napisał(a):

    > Ale do ziemi, to zdecydowanie opto.

    A czemu? :) Ryzyko uszkodzenia takie samo a obsługa i droższa i
    trudniejsza.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2013-04-28 20:06:56
    Od: "CQ" <C...@a...org>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A czemu? :) Ryzyko uszkodzenia takie samo a obsługa i droższa i
    > trudniejsza.
    > --
    > Jacek

    Zdecydowanie niewiele droższa. Mediakonwertery są już "tanie jak barszcz".
    Ale przymusu nie ma. Jak ktoś chce Cu i ma <90m można i miedź. Ale wtedy
    kabel z żelem.

  • 10. Data: 2013-04-28 21:58:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 28 Apr 2013 20:06:56 +0200, CQ napisał(a):

> [...]
    > Ale przymusu nie ma. Jak ktoś chce Cu i ma <90m można i miedź. Ale wtedy

    Ja tu bym jeszcze wskazał na trudności z znalezieniem odpowiednich
    fachowców. Tacy od drutu są wszędzie, od szkła już trochę trudniej znaleźć.
    --
    Jacek